Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tarptent Scarp 2 har fått god kritik och stått bra pall för skotska förhållanden. Med extrabågarna och tältduken ner till backen borde det kunna ta bra mycket stryk. Själv har jag ett Six moon designs Lunar Duo som jag är mycket nöjd med, men i riktig storm bör man nog tälta i mer skyddade lägen.
"-5 cm lägre innertält än hos Nallo och WBT2 (men inte kortare)"
Detta är en av anledningarna till att jag jappar om WBT2, och för all del WBT3.
WBT-tälten må vara av samma eller kortare längd, men innertältet är upphängt i yttertältet i fotänden vilket gör den användbara längden betydligt bättre. Ta Bergans och Helsport som har "Nalloliknande" tält med väldigt låg profil - de må ha innertältlängder på ~220cm, men nätt å jämt 170cm är användbart med 47'or. Nallo självt är inte speciellt mycket bättre.
Förvisso är WBT's upphängning i fotänden konstruerad av en humanist så man får modifiera den en smula ... jag har klippt bort pellejönssnöret och satt i smååååå karbinhakar av plast
Hej Torgny.
Jag använder ett Hilleberg Akto på mina solovandringar.
Väger endast 1.6 kg och har inga problem att rymma en kille på 1,90cm.
Tältet är ett 4-säsongerstält och har som de flesta 4-säsongers bättre ventilation än 3-säsongers.
Ventilation finns i båda ändarna samt vi ingången på mitten.
Packningen får plats i absidern som som även ger utrymme för matlagning.
Det är ett mycket vindstabilt tält som klarar de flesta väder.
Det är dock tänkt som ett enmans-tält.
Jag är mycket nöjd med mitt.
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer