Lättviktstält

Hej!
Jag går i tankarna om att köpa ett nytt tält, har i nuläget ett Bergans trysil 2-pers som jag tycker är för tungt (2,5 kg) samt tar för stor plats i ryggsäcken. Har kollat på Helsport Ringstind superlight 2 och tycker det verkar bra av det jag läst, är det någon här som vill dela med sig erfarenheter/åsikter om tältet? Tar även gärna emot tips på andra tält som uppfyller mina krav. Letar efter ett 2-mannatält som väger kring kilot, vandrar oftast själv men har stor hund med. Vandrar mest i fjällen sommar samt höst så den måste tåla hård vind och regn. Helst inte över 8000kr.
 
Jag har den gamla föregångaren SL 1-2, recensioner här (diskussionen om gamla halvdåliga Yunanbågen är överspelad, Helsport bytte snabbt till DAC). Tror dock att det hänt en he del med detaljutförandet sen dess, och Helsports kundservice har blivit klart sämre. Min gamla version har vad jag fattar fler förankringspunkter, vilket behövs när den asymmetriska designen lämnar stora fria tygsjok på fotsidan.
Lite tjockare golvväv hade inte heller varit fel, fast mitt har hållit över förväntan i nu ett drygt årtionde; dock brukar jag slänga ett ark bubbelplast under golvet i stenigare terräng.

Den asymmetriska designen har ju komfort-fördelar, men skapar som sagt större ostagade tygfält och mindre flexibilitet (marklutning, vindriktning och preferabla väderstreck o/e utsikter sammanfaller ju sällan...), men detta löses ju nästan helt i och med den nya tvådörrs-modellen.
 
HS ringstind 2p väger minst 1.45 utan packpåsar om du stuvar i ett fack på ryggsäcken annars ca 1.55kg finns även i 1p men då betydligt mycket mindre.
I hård vind får du sätta upp höga änden mot vinden för att inte få nedhäng.
 
Sant, min gamla
HS ringstind 2p väger minst 1.45 utan packpåsar om du stuvar i ett fack på ryggsäcken annars ca 1.55kg finns även i 1p men då betydligt mycket mindre.
I hård vind får du sätta upp höga änden mot vinden för att inte få nedhäng.
Sant - och känns onödigt, min gamla SL 1-2 väger ca 900 g brutto (på min egen köksvåg). Materialen är desamma, det som skiljer (och väger) är den extra dörren/absiden och den nya fotänden med en hel extra båge, samt de aningen generösare bredd- och höjdmåtten (min SL 1-2 är dock längre!).

Det där med attvälja generösare tältmått än man egentligen behöver har ju sina nackdelar, fr a vindtåligheten. Allt annat lika, blir det ju större ej understödda tygsjok och större angreppsyta för vinden.
Det blir också svårare fr en ensam person att sätta upp/ta ner tältet i hård vind, och svårare att hitta en jämn markplätt md större golvyta.

Jag är 170 cm lång och tycker min SL 1-2 är alldeles för stor när jag vandrar ensam. Hade enmansversionen funnits när jag köpte tältet för ett drygt årtionde sen, så hade jag absolut valt det.
Är den någon som sitter på gamla ljusgröna enmansversionen och vill byta? ;)

PS Himla trist att alla Ringstind SL-versioner nu bara verkar finnas i den trista, otrivsamma och opraktiska mörkblå färgen. Saknar den ljusgröna!
 
Hej!
Jag går i tankarna om att köpa ett nytt tält, har i nuläget ett Bergans trysil 2-pers som jag tycker är för tungt (2,5 kg) samt tar för stor plats i ryggsäcken. Har kollat på Helsport Ringstind superlight 2 och tycker det verkar bra av det jag läst, är det någon här som vill dela med sig erfarenheter/åsikter om tältet? Tar även gärna emot tips på andra tält som uppfyller mina krav. Letar efter ett 2-mannatält som väger kring kilot, vandrar oftast själv men har stor hund med. Vandrar mest i fjällen sommar samt höst så den måste tåla hård vind och regn. Helst inte över 8000kr.

Nordisk Telemark 2 liknar Ringstind men väger bara 1170g. Telemark 1 väger 980g och innertältet är 12cm smalare än Ringstind. Har det inte själv men det verkar minst lika fjälldugligt som Ringstind. De har även Lofoten 2 ULW på 500g men det är rätt lågt.
Tarptent Double Rainbow har en annan design och lite större boyta, 1270g. Eller Tarptents tunneltält, Moment, 1p, 1100g
 
Haft ett Bergans trollhetta 1p ca 1.5 kg finns nytt för ca 2500 kr rymligt tält med högt ´badkar´till innertält och högt WP stark botten passar upp till 2.00 lång bra abside.
 
Ursäkta off topic, men bubbelplast som ligger o skaver i naturen med utsläpp av mikroplaster tycker jag låter lite sådär.
Inte alls OT, alltid bra att tänka på sådana aspekter, men just detta problem bedömer jag som försumbart. Det blir säkert någon mikroskopisk emission, men motsvarande skulle ju ske även direkt från tältgolvets belagda undersida eller andra alternativa "footprintar"(samt annat i kläd- och utrustningsväg man sliter på under turerna). Några synliga plastfragment som lossnat har jag hittills inte noterat, bara en hel del kollapsade luftbubblor. Risken att riva loss något hade kanske varit större på typ vassa småkvistar, men jag tältar till 99% på klippor och sten ovanför vegetationszonen.

I så fall är livscykelanalysen mer problematisk, då livslängden på bubbelplastarket ju blir rätt begränsad. Ren polyetenplast är dock helt återvinningsbar och källsorteras i min hemkommun, så jag har inte något jättedåligt miljösamvete för just den saken.
 
Inte alls OT, alltid bra att tänka på sådana aspekter, men just detta problem bedömer jag som försumbart. Det blir säkert någon mikroskopisk emission, men motsvarande skulle ju ske även direkt från tältgolvets belagda undersida eller andra alternativa "footprintar"(samt annat i kläd- och utrustningsväg man sliter på under turerna). Några synliga plastfragment som lossnat har jag hittills inte noterat, bara en hel del kollapsade luftbubblor. Risken att riva loss något hade kanske varit större på typ vassa småkvistar, men jag tältar till 99% på klippor och sten ovanför vegetationszonen.

I så fall är livscykelanalysen mer problematisk, då livslängden på bubbelplastarket ju blir rätt begränsad. Ren polyetenplast är dock helt återvinningsbar och källsorteras i min hemkommun, så jag har inte något jättedåligt miljösamvete för just den saken.
Ja, är ju säkert slitage från tältgolvet också. Inbillar mig att det är mindre slitage på golvet än på mjuk bubbelplast. Men det är som sagt en livscykelanalys som får jämföras med att ev inte behöva köpa nytt tält pga slitage.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.