Lättviktstält

Går i planer att köpa ett lättare tält (enmans). Men eftersom jag för det mesta håller till i England nu vill jag ha ett som tål lite regn. Har kollat på North Face Mountain Marathon och Jack Wolfskin Gossamer. Är det någon som har erfarenhet av något av de här tälten? Hilleberg Akto är troligen det bästa men det har jag tyvär inte råd med.
 
TNF Marathon

Hej!

TNF Marathon är det tält jag har erfarenheter av, och de är rätt blandade. Mitt exemplar köptes begagnat för en tusenlapp, och till det priset är funktionen helt OK. Till högre kostnad skulle jag nog söka något vassare. Vikten på 1,5 kg är tilltalande, och tältet blir bara en liten kompakt korv i säcken. Vad jag sett är det relativt stabilt i konstruktionen, och den låga profilen tar lite vind (=lite duk-flapper).

Man sover ledigt två personer i TNF M om sommaren, men får kallt räkna med att ryggsäckarna trivs utomhus. Om två par kängor får plats i absiden är man nöjd ;)

Den främsta nackdelen är den onödigt krångliga uppsättningen; systemet med att trä bågarna i kanaler i innertältet för att bara fästa i ett decimeterlångt parti i yttertältsväven är himla bökigt. När man trär i bågarna fastnar yttertältet lätt i kanalen så hela paketet tjorvar; opraktiskt när man är ensam (vilket just är en förutsättning för små, lätta tält).

Nackdel nummer två som jag sett är bågarnas infästning i tältkanten, där de ska tryckas genom någon sorts öljetter/metallöglor. För att lyckas med detta måste bågarna böjas mycket medan de är trädda i dukens kanaler, vilket sätter stor press på materialen. Med frusna händer hinner man svära sig fördärvad när de bångstyriga bågarna sprätter loss gång efter annan.

På sikt ska jag recensera tältet på utsidan, det får nog en fyra pga priset. Funktionen är en 3-4:a.
/A.
 
MSR

Såg detta tält på http://www.addnature.com

Micro Zoid
Golv:1,5 + 0,5 m²
Höjd (invändigt): 700 mm
Packstorlek: 102 x 407 mm
Maxvikt (gram): 1360
Minvikt (gram): 1100

pris: 1.995,00 kr

Tycker att det kan räknas som ett hyffsat lättvikts tält.

Tänker själv köpa detta tält i 2 personersversionen

MVH
Krister
 
Ang. enmanstält!

Är en mycket nöjd användare av Hilleberg Akto!
Men är det budjet och England som gäller är nog Vango svårslaget:
http://www.vango.co.uk/
Har fått bra omdömmen i brittiska forum och köper du på plats kan du nog finna ett till nedsatt pris!
 
Jack Wolfskin Gossamer

Jag använde detta tält på min första cykelsemester. Låg vikt, ganska billigt och mycket enkel att resa. En sak som jag dock inte tänkte på är att det verkligen är ett enmanstält. Har man packning, typ cykelväskor, som man vill förvara inne i tältet så blir det väldigt ont om utrymme.
Jag är inte någon stor person men det blev trångt om saligheten ska jag säga.

Jag kunde inte sitta i tältöppningen på kvällen och titta ut för höjden på tältet är för låg. När jag skulle lägga mig så fick jag krypa in med fötterna först. Det är med andra ord inte ett stort tält. Tältet fick utstå en del regn och hårda vindar under min semester. Detta var aldrig något problem. Lite kondens fanns på morgonen annars var jag nöjd med detta tält. Jag tänker använda det på lite lätta sommarvandringar.

Till cykelsemestern använder jag nu ett tvåmanstält, Rock 22 från North Face, som jag är mycket nöjd med.

/ Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.