Hur är Ferrinos lättviktstält

Hej

Är det någon som har erfarenhet av Ferrinos lättviktstält

Säljs av utnu.se

LIGHTENT 2 eller Bivy H.L är dom jag tittar på

http://www.utnu.se/

Skall användas för Fjällvandring sommartid

Tacksam för all input

Mats
 
Mitt första tält var ett Lightent 1. Jag anser inte att jag har tillräckligt mycket erfarenhet för att ge en rättvis bedömning, men jag tycker det är ett prisvärt alternativ. Jag använde det efter kungsleden en vecka i somras. Sammanfattningsvis:

Just Lightent 1 gick mig på nerverna eftersom takhöjden var för låg (75cm), men 2:an är ordentligt större med 110cm, så det skulle inte vara några problem.

Det kräver också att du sätter upp innertältet först, så regnar det kan det bli rejält blött i tältet. Jag hade aldrig några större problem med kondens.

Det blåste rätt rejält en natt (jag vet inga exakta siffror, men vi tältade några kilometer innan tjäktastugan, de hade haft stormbyar där uppe den natten). En av de jag gick med var tvungen att gå ut mitt i natten för att fixa i ordning sitt tält, som inte var något lågbudgettält, men inte håller något dyrt märke. Men mitt stod stadigt hela natten.

Utöver det sattes det inte på några riktiga prov. Så min samlade är att det är prisvärt.

Jag köpte mitt ifrån www.trekkinn.com. En spansk sida jag beställt saker två gånger ifrån. Billiga, hemsidan är kanonlätt att förstå och frakten har tagit mellan 3-5 dagar. Jag såg att man kunde spara uppemot 600kr motför utnu.se.
Hoppas det här hjälpte lite i alla fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.