Lättviktstält i oväder

Är det någon som väntat ut ett oväder i öppet läge på kalfjället i ett lättviktstält i silnylon eller motsv? Oväder definieras här som blåst i flera timmar med vindbyar på minst 18m/s sommartid.
Vilket tält var det?
Hur gick det?
JM
 
här har du ett tarpten rainbow utan stormvindar

"The biggest disaster was my not seam-sealing the tent before I went on my last trip. I had arrived at the camp somewhat late. Since starting the descent from the peak the valley below had been overtaken by a huge thunderstorm. By the time I arrived at the campsite rain was pouring down like a waterfall and the campsite was ankle deep in rushing water and mud. The rain was so strong that I could barely see the tent next to my site three meters away. I managed to get the tent up and get all my gear inside, only to find every seam leaking like a sieve. The area around the back window was especially bad. The spreader pole sleeve above had completely wetted out and water was running down the small cord loop attached and dripping onto the floor. I spent the next two hours trying to mop things up, but to no use. So I donned my raingear again and spent the entire night trying to make sure my sleeping bag and dry gear didn't get wet. Lesson: make sure to seam seal your shelter! When I got home I went over every seam with sealant. I even coated the entire spreader pole sleeve and the inside and outside of the ridgepole sleeve with silicon sealant to make sure no rain could get in. (Question for Henry: Why not make the spreader bar sleeve of a waterproof, and lighter, material?)"
 
Några erfarenheter...

Jag har ett Fjällräven Skule Shape R/S 2, väger runt 2 kg, kanske det passar in i definition "lättviktstält". I det övernattade jag vid Nallos fjällstation förra sommaren. Det blåste hela natten med kraftiga byar - om det nu var 18 m/s - ingen aning, men jag tror det var mer än så. I alla fall höll tältet utan problem. Fick efterspänna linorna nån gång, men det var allt. Läget var rätt oskyddat, men jag hade satt tältet med fotänden mot vinden. Bredvid mig stod ett Nallo 2, med ingången mot vinden, det krängde rätt bra, men höll det också, även om det såg illa ut ett slag. (Det var satt så med flit, för att testa...)

En annan gång låg jag uppe vid Helags, strax under där man går upp mot . Då hade jag ett tält från Jack wolfskin, Weight Watcher, också på runt 2 kg. Även då blåste det friskt och tydligen hade det varit orkanbyar nere vid stationen, så nog hade vi fått vår beskärda del, även om vi hade vald vår tältplats så vi fick lite skydd av terrängen. Jå, tältet höll utan problem.

Sen är det väl så: har man ett tält i ett tunt material då får man välja tältplats därefter. Hittar man inget skydd i en sänka eller bakom stenar osv, kanske man får välja att gå längre ner från höjden ner i en dal och i alla fall sätta tältet så det bjuder minsta motstånd osv....

Men vad är du ute efter med din fråga, egentligen?
 
Förtydligande

Med lättviktstält i silnylon menar jag inte ett normalt rejält fjälltält(2-3kg/2pers) med hög rivstyrka i väven utan verkligt lätta tält där man ofta också använder vandringsstavarna som tältstång. Många gånger har de inte heller ett innertält.
 
Terra Nova Laser Comp

Jag hade iof ingen vindmätare men Kebnekaise fjällstation raorterade 10 m/s konstant så i byarna borde det ha varit 18 m/s vid Tarfalla. Det friskade i allafall i ordentligt, inga problem med tältet.

Hade även en dålig eftermiddag någonstans mellan keb (berget) och fjällstationen när jag hoppades att tältet skulle stå kvar, det gjorde det men jag fick efter 2 oroliga timmar byta plats.

Vet inte om det var vad eftersöktes men vataheck.....

O jo jag har också ett mycket svagt minne av det där vinglandet utan vind;)
 
Tänkte att det var lika bra att lägga in det där om 18 m/s eftersom många tror att dom vait ute i storm om det blåst lite. En gubbe jag träffade för nån månad sen berättade om att det var jobbigt att gå mot vinden när dom var ute på skidtur i 25 m/s . Löparskidor och kalfjäll. No shit? Anar att han vid tilfället hade vinglat även i stiltje. Nåja, tillbaka till ämnet.
 

avslutad210712

Gäst
Tänkte att det var lika bra att lägga in det där om 18 m/s eftersom många tror att dom vait ute i storm om det blåst lite. En gubbe jag träffade för nån månad sen berättade om att det var jobbigt att gå mot vinden när dom var ute på skidtur i 25 m/s . Löparskidor och kalfjäll. No shit? Anar att han vid tilfället hade vinglat även i stiltje. Nåja, tillbaka till ämnet.

Ja då jag vet hur lätt det är att överskatta vindstyrkan. Har varit i fjällen några gånger när jag tyckt att det blåst riktigt mycket men efter att ha besinnat mig så uppskattade jag vindstyrkan till kanske 10-15 m/s och troligen då i den nedre änden. Dessutom är det svårt att bedömma vindstyrkan i fjällen jämfört med hemma för här kan man kolla lite på träd och vatten och göra en bedömning men i fjällen är man så sällan att man inte har några referenser. Här hemma har det varit omkring 25 m/s några gånger (och mer i vindbyarna) och den vindstyrkan tror jag knappast (läs garanterat inte) att jag vill uppleva på fjällen och definitivt inte på kalfjället på skidor.
 
Här hemma har det varit omkring 25 m/s några gånger (och mer i vindbyarna) och den vindstyrkan tror jag knappast (läs garanterat inte) att jag vill uppleva på fjällen och definitivt inte på kalfjället på skidor.

Är det medvind och uppehåll är det ju helfestligt. Snöröken kan iofs göra att sikten inte sträcker sig mer än 25 m, tappade man en ledmarkering fick man hoppas att det snart dök upp en ny, annars var man borta.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.