Temperatur sovsäckar

Hej!

Jag har en Haglöfs Q Slumber Compact, syntet,( 3-säsong skall den vara), komforttemp för kvinnor 10 grader, och en The north face Aleutian 2 S Reg, syntet, 7 grader komforttemp för kvinnor.
Jag har förstått att dessa sovsäckar är för kalla, egentligen t.o.m. för sommarnätter på våra breddgrader... Jag har använt dem en gång i somras när det var varmt och det kändes som att de var på gränsen även då... För tältning i fjällen tidig höst har jag hört rekommendation på sovsäck med komforttemp på ca. -1, -2 grader.

Jag har även varit sugen på att köpa en riktig vintersäck för att kunna sova ute på vintern, med komforttemp på neråt -20, -25 grader.

Min tanke efter att ha läst lite andra inlägg på denna sida om att man får en mycket lägre komforttemperatur om man kombinerar två olika sovsäckar så undrar jag om ni tror att det skulle fungera att köpa en sovsäck med en komforttemp på ca. -2 grader (för att ha i fjällen sen vår, sommar, tidig höst) och vid vintertältning kombinera sovsäcken med 7 eller 10 graders komforttemp och denna med ca -2 i komforttemp.

Vintersovsäckarna är ju oftast väldigt dyra... enligt mig. Och på detta sätt skulle man kanske kunna spara lite pengar... och dessutom kunna använda mina redan införskaffade säckar istället för att de bara ligger...

Vad tror ni? Vilken komforttemp tror ni att man skulle uppnå med denna kombination? Det kanske bör tilläggas att jag är ganska frusen...

En fråga till: säckar med en komforttemp på -2 grader ca, duger de för sommarnätterna utanför fjällmiljö också, eller är de för varma???

Tacksam för svar och tips!
 
Hej!

En 3-säsongssäck som har en komforttemp på 10°C låter ganska klent. Antingen är den felmärkt eller så har den en lägre komforttemp.

Jag har sovit sommarnätter i en 10°C-säck i tält utan problem. När det närmar sig 10° så har jag upplevt säcken som sval och då förstärkt med ett underställ och sovit gott igen. Jag är en "normalfrusen" kille på 25 år.

När det gäller att kombinera säckar så har jag tillsammans med andra vänt och vridit på frågan i den här tråden.
Sammanfattningsvis kan du räkna såhär:

Önskad sovtemperatur - komforttemperaturen för säck 1 = isoleringen för säck 1.
Önskad sovtemperatur - komforttemperaturen för säck 2 = isoleringen för säck 2.

Önskad sovtemperatur - isolering för säck 1 - isolering för säck 2 = komforttemperaturen.

Så om du har en säck med komforttemp 10°C, och en med -2°C så får du:

25 - 10 = 15, 25 - (-2) = 27
25 - 15 - 27 = -17°C som total komforttemperatur för båda säckarna.
Är du lättfrusen kanske du ska räkna med 27-28°C som sovtemperatur istället.

Tänk också på att detta är en siffra som påverkas av hur säckarna fungerar ihop, så det kan mycket väl vara en sämre siffra. Om säckarna komprimerar varandra blir det en sämre siffra, eller om du får värmeläckage pga dragkedjor eller avsaknad av stängbara huvor etc.

Jag har kombinerat en 10°C-säck med en tidigare 5°C-säck som är extraisolerad (se tråden igen). Kombinationen är beräknad till 25-30 minus. Detta sov jag gott i vid -7°C i vindskydd med ett tunt underställ och en mössa. :)
På morgonen hade jag ca 30°C i sovsäcken så jag vet inte hur långt ner jag kan gå, men antagligen inte till de beräknade 25-30 minus.

Jag har inte vandrat i fjällen så jag kan inte ge något tips på vilka temperaturer du ska planera för .
 
Sovsäckar

Jag kör med en WM Highlight (460g) som har en Komfort på +5 som jag kan använda till nollgradigt med ylleunderställ och sidenpåse.

När frun är med har hon en betydligt varmare säck, en REI magma (1200g komfort -7) den sover hon skönt i till nån minusgrad, sen vill hon ha en varmare säck

På vintern kör vi med en Haglöfs Black base som jag har sovit i -32 och hon har sovit i -20 men då frös frun.

Jag har även en WM Big Horn (komfort -20) och den har jag aldrig frusit med!

Så temperaturer är knepigt. Problemet att kombinera två säckar är att du komprimerar ihop innersäckens loft så det bör naturligtvis inte optimalt, men lägg dig båda säckarna och försök mäta loftet, dvs hur många cm isolering har du!

På varmare säckar brukar jag räkna att en cm loft är -1 grad komfort temp, min WM har ca 20 cm loft och funkar utmärkt i -20
 
temp sommarnätter

Om man köper en säck med komforttemp på -1,-2 kanske ner till -5, -10 grader, är det för varmt då att ha sommarnätter i Västra götaland? Jag antar det? Hur varm säck tror ni man kan ha då som mest?
 
Komforttemp kring eller strax under nollan bör funka bra i södra Sverige under sommarmånaderna, självklart lite beroende på hur frusen du själv är. Även här ka det bli frostnätter om man har otur, men då kan man ta på sig lite mer innan man kryper ner för natten som kompensation. Tidig juni resp sen augusti är inte samma som mitt i juli;). Är säcken för varm vissa nätter kan man öppna och ventilera, hellre det än att frysa.
 
Om du vill sova komfortabelt i temperaturer kring minus 20-25 tror jag att du behöver en ganska seriös tresäsongssäck, med komfort runt -10 (limit ca -17) i kombination med en sovsäck med åtminstone komfort -1 (limit -6).

Det är inga större problem att sova i en sovsäck med komfort runt -1 (limit -6) sommartid, har säcken bara hellång dragkedja så kan man öppna upp och vädra ganska mycket.
 
Tresäsongssovsäck på Prylmarknaden

Jag såg just att Haglöfs Googa 3500 finns på prylmarknaden för 1500kr.
Det är en hyfsad sovsäck för det priset, frågan är dock om den är tillräckligt stor eller liten för att du ska kunna använda den i en dubbelsäcks kombination.
 

Bilagor

  • Haglöfs Googa 3500.jpg
    Haglöfs Googa 3500.jpg
    21.2 KB · Visningar: 3,143
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
pippilotta Engelsk temperatur på sovsäckar Bo och sova 8
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
mc_piloten Sovsäck och temperatur Bo och sova 0
FarmerJoe Förstärka temperatur med hjälp av Bivvysäck. Bo och sova 3
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Glännman Temperatur norra dalarna i början på juni ? Bo och sova 7
elka9110 Vindskydd i november - temperatur? Bo och sova 12
wbeam Temperatur i tält - och utanför Bo och sova 7
Kalle N - L Läng och temperatur Bo och sova 1
mikael123 Gammal sovsäck - temperatur? Bo och sova 2
BOBen temperatur-uppskatta Bo och sova 5
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.