temperatur-uppskatta

Hej!
Har två Haglöfs ultra-pro 12. Min fru har en lite säck och jag har en säck som sommarsäck. Tänkte jag skulle köpa en vintersäck till henne så man kan få lite sällskap även under vintern. Det slog mig att det kanske funkar att lägga den lilla säcken i den stora.....vad skulle man då få för rimlig temperatur på det "hopkoket"...någon som vågar sig till med en gissning?
 
Hej,
jag har för mig att dessa säckar har en komforttemperatur kring -5/-10C - kan det vara så?
I sådana fall kan du nog räkna med att sova hyggligt kring -20. Beror så klart mycket på hur stor personen som ska sova i säckarna är. Desto mindre, desto mer luft mellan de båda säckarna. Eftersom de är lika stora, är det nog inte så lyckat att en vuxen man sover i dem - detta skulle förmodligen bara innebära trång säck med dålig isolering.
Är frun däremot inte så stor, kan man ju vika in fotändan på den innersta säcken och använda den som inläggssäck.
Lite spekulationer bara.
MVH
David
 
Jag kanske inte uttryckte mig klart. Det är HON som skall sova i dessa säckar och de är en säck i short och en i tall. Så de är alltså inte lika stora.

Vad tror du med dessa förutsättningar?
 
Funkar?

Jag har andvänt en likvärdig lösning i rätt många år.
Och för mig funkar det bra.

-Störst risk är det att få en för tät säck med svett problem.(Iof lättreglerat med dubbla dragkedjor)
-Det kan va knönligt att fixa med dubbla dragkedjor (en kort & en lång) och huvor.
- packvolym.(har du en bra komp-påse?)

Men jag har sovit problemfritt i -25 med lösningen,
+ kunnat ha med mig en smidig bivack utr på toppturen= (en säck) och ha en torr i tältet .

Prova vet jag. (Kyla är högst individuellt)


[Ändrat av Ego 2002-12-11 kl 22:44]
 
En 10-15 grader varmare.

Det här med komfort temperaturer är ju som sagt var alltid något personligt, så den bästa uppskattningen borde man få genom att ta komforttempen för frun i dagens lösning och dra ifrån en 10-15 grader.

Varför just 10-15 grader? Jo om man kollar på marknaden så finns det ett antal olika innersäckar som man kan köpa för att förstärka sin sovsäck. Jag har själv en sådan i Fleece som enligt tillverkaren ska förbättra komforttemperaturen med ungefär 10 grader, något som visat sig stämma ganska bra. Och eftersom en sovsäck extra borde vara varmare en en fleece-dito så borde en 10-15 grader extra vara en bra uppskattning.
 
verkar stämma med mina funderingar.......kansk4e inte den bästa lösningen, men ok, den kan nog funka med lite vilja.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.