Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma?

Som rubriken antyder. Hur mycket kläder skall man ha på sig för att den angivna komforttemperaturen skall stämma?

Nästan alla sovsäckar i dag testat ju enligt EN 13537. I Standarden anges det att man skall mäta med ett tvådelat plagg med en termisk resistans av 0.049 m2K/W ± 10 %

During the test, dummy is dressed in two-piece clothing with specific thermal insulation of material Rct = 0.049 m2K/W ± 10 % and in socks getting to knees with specific thermal insulation of material Rct = 0.054 m2K/W ± 10 %. Face of dummy is covered with face-mask.

Då kommer ju frågan. Hur mycket kläder ger då "0.049 m2K/W" Ett underställ? En fleecetröja?

Självklart så är ju det här med komfortemperatur ytterst individuellt och bara ett riktvärde. Men för att använda det som riktvärde bör man ju veta hur de tänkt så jag kan bylsa på mig ännu mer kläder om jag är frusen eller kanske ha mindre på sig om man vet att man är varm.
 
Jag kan itne svara på din fråga, men i min sovsäck som det står -10 på så fryser jag så fort temperaturen sjunker under nollan när jag är klädd i underställ och strumpor.

När det är minus tio så klär jg mig med mer kläder men fryser ändå, kanske på grund av fukten.
 
Jag utgår från att man ska kunna sova i bara fillingarna när det gäller komforttemperatur. Stämmer rätt bra med mina säckar.

// Lelle
 
Det handlar nog en hel del med hur frusen man är. Jag kan definitivt inte sova i kalsonger i en säck med komforttemp på -10 när det är -10 ute, då skulle jag frysa r***n av mig.
 
Kläder i sovsäck

Sov i min hammock i minus 12 med 1 st haglöfs zero & en noname säck, totalvikt runt 2,5 kg. ett underställ vanligt och ett tunt microfiberställ samt en tjockare tröja under ryggen. provade samma kombination runt nollan men då var det regn/snöigt , frös mer då (Var kallare men kunde fortfarande sova skapligt några timmar i sträeck) totalt 10 timmar !!. Är väldigt svårt att få rätt sovtemp tycker jag. Ska prova min julklapp nästa helg ( en ny vintersäck samt en yttersäck ) . Den har en komfort temp på -16/-9 , då jag är frusen av mig så går jag på den högre temperaturen. Så lite kläder som möjligt är nog det bästa alternativet med tanke på fukttransport kondens mm . Ska prova att bara köra ett tunnt underställ. återkommer med mer fakta/info .... // Mr Zip :)
 
I mina säckar från WM räcker t-shirt och kallingar långt. Men komforttemp kan variera beroende på brukarens fysiska status.

WM använder inte EN-standard på sina vintersäckar men deras komfortgränser
Verkar ändå stämma :).

//J
 
Kan ha varit på Nanoks hemsida jag läste att de testar sina säckar med den mängd kläder man har på sig vid sömn. Det blir tjockare ju kargare klimatet är.
 
Nu blir det nog en rejäl bumb, men inget är så tråkigt som en tråd med en fråga utan svar.

Det korta svaret är att sovsäckar testas och temperaturbestäms med ett underställ.

Men utifrån min frågeställning så tog jag kontakt med flera stora sovsäckstillverkare och testlaboratorier. Resultatet av detta blev en lång och ingående artikel på Materialisten.se

http://www.materialisten.se/326/en-13537-och-hur-man-testar-sovsackar/

Tack det var intressant läsning.
 

Intressant läsning, men varifrån har du fått uppgiften att EN13537 är obligatorisk inom EU? Kan vara att den är obligatorisk om man vill CE-märka sin produkt, men det finns fortfarande tillverkare inom EU som inte följer EN13537 eller CE-märker sina sovsäckar. Enligt min uppfattning gör de det helt lagligt.

Själv har jag aldrig varit anhängare av EN13537 eftersom testförhållandena inte är tillräckligt noga specifierade och därmed får olika laboratorier olika resultat som inte alltid är jämförbara... så tror man blint på EN13537 markeringarna på sovsäckarna blir man vilseledd. Kritiken som även din artikel tog upp är väl befogad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
jonaskarlsson Med eller utan kläder! Bo och sova 17
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2
Kläder i säcken = varmare? Bo och sova 19
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.