Temperatur norra dalarna i början på juni ?

Hittade ingen kategori vart jag skulle lägga detta så det fick bli Bo och Sova då det faktiskt ändå handlar om att bo och sova..

Det jag undrar är, vad är det egentligen för temperaturer i början på Juni i norra dalarna ? Kommer vara där första veckan på juni. Planerar vara för det mesta i skogsland och inte uppe på kalfjället..

Förstår att jag inte kan få några exakta svar men vad ska man förvänta sig på ett ungefär dag och natt ?


mvh // Johannes
 
Jag var inne på SMHI men hittade faktiskt inga tabeller över detta som man blev klok på, därför frågade jag här :)

Men då vet jag att jag ska räkna med ett par minusgrader i alla fall...

mvh // Johannes
 
Senast ändrad:
Jag var där över påsk. Gick för det mesta runt i t-shirt eller tunn fleece.
På midsommar har jag varit med om att det har snöat. Då blir det kallt i t-shirt.

Såklart är det inte vanligt att det snöar över midsommar nere i skogen, men räkna med att det inte alls behöver vara varmare än 10 grader på dagarna.
 
Det är en god regel i norden att klä sig för kylskåpstemperatur, lättnader är enkla och trevliga när de inträffar.
 
Jag har gått i Grövelsjön runt skolavslutningstider många gånger. Som kallast har jag haft några minusgrader på natten. Som varmast har det varit otroligt varmt att gå i shorts.
 
Bra regel där med kylskåpet. Klart lätt att ta av sig kläder men svårt att ta på sig om man inga har :D

Tack också för din erfarenhet Vandrare.

mvh // Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.