Vindskydd i november - temperatur?

Hejsan!
Ska på kurs till en ö i Roslagen i skiftet oktober/november och fick nyss veta att vi ska sova i vindskydd första natten... Vad tror ni om natttemperaturer så års? Jag har bara en billig sovsäck, endast använd på sommaren... Har hört att man kan lägga i en fleecefilt för att höja temperaturen, är det någon som har erfarenhet av det? Får kanske en pojke jag kan sätta ihop säcken med, men räcker han, eller borde jag investera i en ny säck? ;) Det kommer ju inte vara någon vandring eller längre bärande, max ett par km, så viktfrågan behöver jag inte ta itu med än så länge.
 
Det beror på om ni kan elda eller inte. Har ni tillgång till en eld och på nåt mirakulöst sätt kan hålla borta syntetsäcken från eld, gnistor och värme så behövs det inte så mkt mer. Annars har SMHI en väldig massa statistik som kan vara intressant.

Sovsäcksfoder brukar inte höja temperaturen nämnvärt tycker jag. Något subjektivt kanske.
 
Är det en varm

gosse kanske det räcker....
Vindskydd med eld och reflektor tämligen varma även vid -15. Dåliga dragiga vindskydd kalla vid +15 så allt är relativt.
//J
 
Gäller det bara en enda natt så är det väl inte heller hela världen om du får kura vid elden eller hålla dig i rörelse en natt.
 
Gäller det bara en enda natt så är det väl inte heller hela världen om du får kura vid elden eller hålla dig i rörelse en natt.

Visst överlever man på det sättet, men det kanske inte blir så kul...Frysa är bland det mest deprimerande jag vet. Mössa, vantar, raggsockor i sovsäcken, filten ovanpå. Sägs att det inte är bra att "fylla" insidan med filtar osv eftersom det gör att det blir kallare då. Se även till att ha ett bra liggunderlag (eller två st om du har). Och lägg dig i mitten...

Lycka till och ha så trevligt, sova i vindskydd vid den här tiden är supermysigt!
 
Tack tack!
Eld vet jag ingenting om huruvida vi får det, man kan ju alltid hoppas... Jag funderar allvarligt på att sticka ut och tälta en natt i närheten för att testa värmen ^^ Jag tältade i en vecka i trädgården i somras, nu kanske jag går lite längre och testar vårt urgamla Trangia-kök jag hittade i pappas gamla tyggsäck :) Fast då blir det ingen eld, det vågar jag inte försöka själv...
Sägs att det inte är bra att "fylla" insidan med filtar osv eftersom det gör att det blir kallare då.
Så att t.ex. sova med två stycken sommarsäckar är inte att rekomendera då?
 
Det beror på

Om sommarsäckarna är lagom stora förstärker de varandra i värmehållning, är de däremot lika stora så komprimerar den ena den andra, en krympande söm kan ändra på det.
//J
 
Suck, att allting ska vara så komplicerat! Huvudproblemet är väl att jag har tre stycken sovsäckar hemma som jag egentligen inte vet någonting om temperatur på... Ny fråga! Kan man ta reda på sånt utan att det finns någon etickett eller "innehållsförteckning" ? ;)
 
Suck, att allting ska vara så komplicerat! Huvudproblemet är väl att jag har tre stycken sovsäckar hemma som jag egentligen inte vet någonting om temperatur på... Ny fråga! Kan man ta reda på sånt utan att det finns någon etickett eller "innehållsförteckning" ? ;)

Vet du vad det är för märke/modell på sovsäcken? Hittar du det kan du antagligen nosa rätt på mer info via nätet.

Det blir väl som värst någon minusgrad i ett vindskydd i november, så jag tycker inte att det borde vara några större problem. Underställ, sockor och en mössa borde göra det till en trevlig övernattning. Fryser du ändå kan du sätta på dig mer kläder.
 
Tack så mycket, allt kommer nog gå bra. Nåja, då behöver jag inte investera i en ny sovsäck iaf, känns bra i plånboken. Underställ och raggsockor och varm pojkvän får nyttjas istället, tack så mycket!
Vad gäller märke på sovsäckarna är de så gamla att internet nog inte är aktuellt... Men det är strunt samma. Allt kommer gå bra. Tack! :)
 
Om du känner dig osäker på sovsäcken och har gott om plats, kan du ju alltid ta med dig två och lägga den ena som täcke över dig när du ligger i den andra, så slipper du problemet med att det blir för tight med säckarna istoppade i varandra.
 
Hejsan!
Ska på kurs till en ö i Roslagen i skiftet oktober/november och fick nyss veta att vi ska sova i vindskydd första natten... Vad tror ni om natttemperaturer så års? Jag ...Får kanske en pojke jag kan sätta ihop säcken med...

Det där är en sådär lösning. Visserligen blir det en värmekälla till i säcken, men i gengäld blir det mycket svårare att få stopp på värmeförlusterna uppe kring axlar/huvuden. Jag skulle hellre rekommendera att ni har varsin säck och sedan kurar nära varandra. Ett par remmar/snören knutna i 8-or(ett liggunderlag i varje ögla) eller t.o.m. några tejpremsor förhindrar att liggunderlagen glider isär under natten.
Man kan också palla upp liggunderlagen lite längs ytterkanterna så att bädden blir "självcentrerande".
Jag har inte haft ngn vidare framgång med sovsäcksfoder, men de kanske funkar för folk som ligger mer stilla när de sover. Lägga grejer ovanpå som förstärkning funkar bättre.

Som redan påpekat så är det viktigaste om man börjar dubbla sovsäckar och ha sig att kolla så att de inte komprimerar varandra, mitt livs kallaste natt tillbringade jag i en sovsäck inuti ett alltför trångt sovsäcksöverdrag.
Annars tycker jag att det är praktiskt när man kan stoppa underlaget inuti överdraget, då är det lättare att stanna kvar på underlaget med hela kroppen hela natten igenom.
Favoriten bland överdrag har en huva som kan spännas upp som ett litet tält, litet tält runt huvudet. Den ger ett mikroklimat kring sovsäckens öppning som gör det lättare att hålla värmen utan att behöva försöka andas genom ett myntstort hål i sovsäckens hopsnörpta öppning.
Dubbla liggunderlag är inte heller fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
Llehs Vindskydd - bra/dåliga? Bo och sova 5
statemachine Försök att bränna ner stakadammens vindskydd. Bo och sova 17
avslutmedlemskap0904 Vindskydd Bo och sova 7
statemachine Nedbrunnet vindskydd, gårdsjölägret. Bo och sova 37
markusbacka Vindskydd med kamin på höglandet? Bo och sova 4
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Vindskydd Bo och sova 0
Landstedt Koordinater till vindskydd i Sverige Bo och sova 31
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
såg vad sig om detta vindskydd Bo och sova 1
Jackiie Lättaste/varmaste av bivacksäck/vindskydd/tält Bo och sova 6
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Johan Åberg Vindskydd Bo och sova 7
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
peter1959 Tält - Vindskydd - Övrigt.................................. Bo och sova 28
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
gullankoko vindskydd Bo och sova 4
Myhre Gratis övernattning, stugor, vindskydd, liknande Bo och sova 0
Occo Bygga ett fast vindskydd Bo och sova 9
gråskägg variant på vindskydd Bo och sova 1
josssan Kort vandring + vindskydd inom 5 mil från Göteborg? Bo och sova 5
Roberth Vindskydd Bo och sova 14
capman Bygga eget fast trä-vindskydd. Bo och sova 3
S Johansson Vindskydd i Vildmark Fiske Bo och sova 3
SteQve Sy vindskydd i stockholm - kontakta vem? Bo och sova 1
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
Ällen Vindskydd runt Karlstad? Bo och sova 3
I.N. Bygga fast vindskydd Bo och sova 1
drullputtee Vindskydd, typ "ensamma vargen" ifrån lumpen! Bo och sova 1
drullputtee Vindskydd, typ "ensamma vargen" ifrån lumpen! Bo och sova 0
lennug Vävar till vindskydd Bo och sova 1
såg Vindskydd och sovsäcköverdrag. Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
mc_piloten Sovsäck och temperatur Bo och sova 0
FarmerJoe Förstärka temperatur med hjälp av Bivvysäck. Bo och sova 3
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Glännman Temperatur norra dalarna i början på juni ? Bo och sova 7
pippilotta Engelsk temperatur på sovsäckar Bo och sova 8
wbeam Temperatur i tält - och utanför Bo och sova 7
Kalle N - L Läng och temperatur Bo och sova 1
mikael123 Gammal sovsäck - temperatur? Bo och sova 2
BOBen temperatur-uppskatta Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.