Vindskydd - var införskaffas man dem.

Hej,

Jag söker med ljus och lykta efter vindskydd för införskaffning. Vindskyddsmodell som önskas är lättviktsvindskydd i storleken ca 5-6 personer (alt upp till 9 personer).

Detta är vad jag vet:
- Hilleberg hade för några år sedan mycket bra vindskydd, men de har lagt ner tillverkningen.
- Getout har vindskydd, men deras modell är väldigt låg framtill och verkar dessutom ha en konstruktion med fastsättning av sidorna som gör att denna inte går ända ner (jag upplever det sämre än de vindskydd som tidigare fanns på marknaden)
- På "friluftsvaror" (http://www.friluftsvaror.se/) så har de också ett vindskydd som jag inte känner till närmare.

1) Fler ställen där vindskydd säljes är mycket önskvärt att veta.
2) Om någon har erfarenhet av Friluftsvarors vindskydd så skriv gärna en rad om det.

Vänliga hälsningar,

Jörgen
 
Tarp...

Det finns massvis med olika tarpvarianter i olika storlekar inklusive de som bl.a. Hilleberg gör. Utbudet i svenska butiker är dock i vanlig ordning skralt men om man söker sig utanför landets gränser så hittar man mycket mer. Tarp tillverkas bl.a. av Golite, Integral Designs, Exped och Tatonka förutom redan nämnda Hilleberg.

Globetrotter kanske har det du söker?
 
Re: Re: Förtydligande

Raskesven; sa:
lajh_se; sa:
Med vindskydd åsyftas vindskydd för övernattning av typen http://www.friluftsvaror.se/html/scout/patrull_vindskydd/vindskydd.html

jörgen
Skaffa material, gör en ritning och gå till skräddaren så får du vindskyddet som du vill ha det. Troligen billigare också. Jag skaffade en lättviktspressening och lät skräddaren sy upp ett snarlikt sådant.

Tanken har slagit mig mer en gång. Enda dubierna jag har är hur vattentätt och hållbart sömmarna blir. Vad gjorde du för att få sömmarna vattentäta (jag antar att något borde behöva göras, eller?)? Var införskaffade du väv?

Jörgen
 
Vindskyddserfarenheter

Jag har erfarenheter av Friluftsvarors vindskydd. Både bärbara och regntäta samt prisvärda. Ett litet minus för gamla pinnarna, men nya är OK.
Bygger ni vindskydd i öppen terräng går det åt rejäla doningar då vinden friskar i. Tips bygg inne i skogen.
Lättviktspressening köper du hos Claes Ohlson eller Rusta, Ö&B etc i din storlek gäller flera halvstora då dessa är lättare att bära och vika samman. 30 kvm är tom i skogen, i blåst inga höjdare!
Billigare är byggplast, närmaste byggmarknad, hållbarare än så är dubbel armerad plast, en rulle dylik blir liggunderlag till många, den jag köpte var på ca 2,6x50 m. Utmärkt produkt i svenskt normalväder.
Ger man sjutton i att sy sina plastbitar, -presseningar så kan man använda dom som det passar, tippi, tak, vindvägg eller vindskydd, har du sytt till den står du där med en fix form.

Go tur

Johan K
 
Re: Re: Re: Förtydligande

lajh_se; sa:
Tanken har slagit mig mer en gång. Enda dubierna jag har är hur vattentätt och hållbart sömmarna blir. Vad gjorde du för att få sömmarna vattentäta (jag antar att något borde behöva göras, eller?)? Var införskaffade du väv?

Jörgen

Prova spinnakertejp och aquaseam seal för att få sömmarna helt täta.
 
Ganska högt i tak trots allt!

Vindskyddet från GetOut som du tycker är lågt i framkant (125cm) blir om du monterar det som bilden från friluftsvaror med vertikala sidor ca 15-20 cm högre längst fram. Vindskyddspinnen är avpassad för att sidorna ska slutta lite utåt och ge lite extra plats så att man slipper ligga och kramas med väggen när vindskyddet är fullt med folk.
Sidorna räcker ända ner till marken och det stora 9-personers skyddet väger ca 2 kilo.
Numera sytt i exakt samma väv som Moskosel har som förstärkningsväv i nederkant på tåpp varrie modellerna.

/J
 
Re: Ganska högt i tak trots allt!

Hofvander; sa:
Vindskyddet från GetOut som du tycker är lågt i framkant (125cm) blir om du monterar det som bilden från friluftsvaror med vertikala sidor ca 15-20 cm högre längst fram. Vindskyddspinnen är avpassad för att sidorna ska slutta lite utåt och ge lite extra plats så att man slipper ligga och kramas med väggen när vindskyddet är fullt med folk.
Sidorna räcker ända ner till marken och det stora 9-personers skyddet väger ca 2 kilo.
Numera sytt i exakt samma väv som Moskosel har som förstärkningsväv i nederkant på tåpp varrie modellerna.
/J

Jag undrar om det är samma vindskydd. Det som min vän har införskaffat är inte mer än 0.95 i framkant. Det andra är att konstruktionen ut med sidorna är inte så genomtänkt då det faktiskt är svårt att få väven ner till markan.
 
Getouts vindskydd

Min kår jagar vindskydd sen ett par år tillbaka. Vi köpte ett par av GetOut och var nöjda med att de var så lätta. Men de är knepiga att sätta upp bra, senast vi använde dem blev det pölar när de regnade som det började läcka igenom. Vi fick pilla ett bra tag innan vattnet rann av istället. Systemet med långa remöglor som man ska sätta upp vindskyddet med (?) förstår jag inte riktigt hur det skall fungera. OCh det är som du säger, hela vindskyddet svävar en bra bit över marken så det blir ganska dragigt (och inte så vindskyddat).

Vad jag har förstått av GetOut så har de haft problem med sin leverantör och man ska numera låta Moskoselkåtan sy istället. Hoppas det blir bättre.

Jag har hört att vindskydden från Friluftsvaror är ok (de håller tätare i alla fall) men väven är ganska tjock så de blir väldigt tunga.

Min kår kommer nog att fortsätta att jaga vindskydd. Vi har funderat på att sy själva men har inte riktigt orkat lägga ner så mycket tid än.

/Cici
 
Re: Re: Re: Förtydligande

lajh_se; sa:
Raskesven; sa:
Skaffa material, gör en ritning och gå till skräddaren så får du vindskyddet som du vill ha det. Troligen billigare också. Jag skaffade en lättviktspressening och lät skräddaren sy upp ett snarlikt sådant.

Tanken har slagit mig mer en gång. Enda dubierna jag har är hur vattentätt och hållbart sömmarna blir. Vad gjorde du för att få sömmarna vattentäta (jag antar att något borde behöva göras, eller?)? Var införskaffade du väv?

Jörgen
Taket är en rektangulär enhet utan sömmar, längd 365 cm X bredd 285 cm, varav 30 cm tas för nedspännbar framkant som på patrullskyddet. Den större bredden på duken ger tillräckligt djup för att skippa tröskeln/vikningen längst in där taket möter marken. Sidostyckena är två trekanter med höjd 140 cm, djup 213 cm, längd knappt 255 cm längs taket och där fastsydda med dubbelsöm. Har lagt Liquisole på sömmarna, men undrar om det hade behövts eftersom sömmarna är några cm ner på sidorna och inte uppåt.

Duken köpte jag på postorder, en vanlig billig lättviktspressening som var stor nog att klippa till en rektangel och två trekanter av. Med en vass kniv är duken som en chipspåse, men den går inte att riva med händerna. Höjden är max 140 cm och sänks lätt. Med lägre höjd ges vid stark blåst bra stormmatta längs sidorna att täta med t.ex stockar. Sak samma baktill. Med rep, 6 tältpinnar, tunna linor fästa och kompressionspacksäck väger hela klabbet 2,3 kg.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
Llehs Vindskydd - bra/dåliga? Bo och sova 5
statemachine Försök att bränna ner stakadammens vindskydd. Bo och sova 17
avslutmedlemskap0904 Vindskydd Bo och sova 7
statemachine Nedbrunnet vindskydd, gårdsjölägret. Bo och sova 37
markusbacka Vindskydd med kamin på höglandet? Bo och sova 4
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Vindskydd Bo och sova 0
Landstedt Koordinater till vindskydd i Sverige Bo och sova 31
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
såg vad sig om detta vindskydd Bo och sova 1
Jackiie Lättaste/varmaste av bivacksäck/vindskydd/tält Bo och sova 6
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Johan Åberg Vindskydd Bo och sova 7
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
elka9110 Vindskydd i november - temperatur? Bo och sova 12
peter1959 Tält - Vindskydd - Övrigt.................................. Bo och sova 28
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
gullankoko vindskydd Bo och sova 4
Myhre Gratis övernattning, stugor, vindskydd, liknande Bo och sova 0
Occo Bygga ett fast vindskydd Bo och sova 9
gråskägg variant på vindskydd Bo och sova 1
josssan Kort vandring + vindskydd inom 5 mil från Göteborg? Bo och sova 5
Roberth Vindskydd Bo och sova 14
capman Bygga eget fast trä-vindskydd. Bo och sova 3
S Johansson Vindskydd i Vildmark Fiske Bo och sova 3
SteQve Sy vindskydd i stockholm - kontakta vem? Bo och sova 1
Ällen Vindskydd runt Karlstad? Bo och sova 3
I.N. Bygga fast vindskydd Bo och sova 1
drullputtee Vindskydd, typ "ensamma vargen" ifrån lumpen! Bo och sova 1
drullputtee Vindskydd, typ "ensamma vargen" ifrån lumpen! Bo och sova 0
lennug Vävar till vindskydd Bo och sova 1
såg Vindskydd och sovsäcköverdrag. Bo och sova 2
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
tiddelipom Var placera kolmonoxidlarm? Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.