Exped Synmat i vindskydd?

Hej! Tänkte jag skulle köpa ett Exped Synmat 7 LW, kommer nog bli en del tältnätter framöver. Men också en hel del nätter i vindskydd, med granris som isolerande botten. Hur klarar sig ett sådant liggunderlag på det underlaget? Är det känsligt, finns det risk att granriset sticker hål etc?
 
Varför granris?

Vi har använt våra Synmat 7 på knöliga, men inte fullt så stickiga underlag. Hållbarheten har under våra nu fem år varit god. Vi har även Synmat UL varianten som vi upplever är mycket känsligare. Både för värmen och för hållbarheten lägger jag ett riktigt tunt liggunderlag under dessa. Höst, vår och sommar skulle jag säga att du inte behöver granris för värmen och komforten eftersom man sover som en princessa på ett Synmat 7 ändå det isolerar absolut tillräckligt. Är det för vintern skulle kanske vår lösning med liggunderlag under vara en möjlighet även för er? / Sofia
 
Vi har använt våra Synmat 7 på knöliga, men inte fullt så stickiga underlag. Hållbarheten har under våra nu fem år varit god. Vi har även Synmat UL varianten som vi upplever är mycket känsligare. Både för värmen och för hållbarheten lägger jag ett riktigt tunt liggunderlag under dessa. Höst, vår och sommar skulle jag säga att du inte behöver granris för värmen och komforten eftersom man sover som en princessa på ett Synmat 7 ändå det isolerar absolut tillräckligt. Är det för vintern skulle kanske vår lösning med liggunderlag under vara en möjlighet även för er? / Sofia


Ja, jag tänkte mest på vintern. Synmat 7LW klarar ju -17, och med tanke på vädret denna vintern behöver jag kanske inte oroa mig för markkylan :) Ett tunnare liggunderlag kan ju vara ett alternativ, men jag vet inte riktigt om jag får plats med allt. Får helt enkelt provpacka :)
 
Har också gått i tankar om att ett Synmat LW 7 eller 9 vore en bra investering. Finns några mer tankar kring dessa? Är det överkurs att gå upp till 9:an? Viktmässigt skiljer det runt 70 gram men de där två extra cm låter ju onekligen lockande...

Nackdelar med Synmat överlag?
 
Jag diggar mitt synmat oerhört. Hade jag valt idag hade jag dock tagit deluxevarianten som är både bredare och längre, men jag sover fortfarande grymt gott på det underlag jag har.

Jag har även använt det utomhus på bar mark. Jag tycker kottar och vassa stenar är betydligt mer förrädiska än granris. Vill ha ha något skydd men inte så stort som ett till liggunderlag så ta en duk av något slag. Klipp till en presenning om du vill ha det billigt eller köp ett överdrag till underlaget om du vill lyxa till det : http://www.getout.se/sv/artiklar/mat-cover.html

Mvh // Johannes
 
Även jag har allvarliga funderingar på köpa en Synmat 7 eller 9 LW. Men 1,1 kg låter som ganska mycket för ett liggunderlag.
Jag har därför en del frågor till er som redan använder uppblåsbara liggunderlag från Exped (Airmat, Synmat och Downmat).

Hur känsliga är de för punktering?
Har ni något under ert Exped liggunderlag?
Hur ofta har ni behövt laga era madrasser?

Hur stort är värdet av en inbyggd pump?

Hur stor skilnad är det på den värmeisolerande förmågan hos Airmat och Synmat? Om man bara vandrar under tiden från maj till september, kan man nöja sig med den lättare och billigare Airmat?

Har någon provat att köra med den korta (163 cm) varianten under bålen och sedan ett vanligt liggunderlag under ben och fötter? Hur upplevde ni komfort och värmeförluster?

Och slutligen, som Crimper undrade; märks det någon tydlig komfortskilnad mellan 7 och 9 cm tjocklek?
 
överdrag

Om man inte är UL så finns ett överdrag som man sedan kan bygga om till sittstol mha liggunderlaget. Har inte provat just synmats och vet inte hur mycket tålighet det ger.

Men har en motsvarand stol (som dock inte är överdrag) till mitt thermarest och att sitta med ryggstöd är inte att förakta i terrängen - skönt för ryggen efter en dag i kajaken.

/Patrik, som unnar sig lite komfort med ålderns rätt

Är det inte så att man behöver en mm extra liggunderlag för varje år över 20 man är? :)
Och en minuts längre uppvärmning före träning...
 
Jag använder alltid ett vanligt skumplast liggunderlag under min Synmat 7 för jag vill minimera risken för punka. Jag har det vanliga liggunderlaget vid raster och vid brasan, för det räcker med ett glödsprätt så skulle Synmaten vara trasigt.
Men när jag sover i hängmattan så kör jag bara med Synmaten och den isolerar riktigt gott om ryggen. Den var dyr men värd varje krona så jag vårdar den ömt.
 
...
Hur stort är värdet av en inbyggd pump?
...

Jag har inomhus med en vän blåst upp två downmat 7 samtidigt, en med och en utan pump.
Det tog ungefär lika lång tid för båda och med påse ser man ju att nått händer för varje drag så att säga :)

Min är utan och jag känner inte att det är nått hinder, den inbyggda pumpen verkar inte direkt revolutionerande :)

Edit: Jag har sovt ca 25 nätter på min downmat sommar som vinter utan punktering, har dock alltid sovt i tält. Följde med lagningskit när jag köpte mattan :)
 
Jag använder alltid ett vanligt skumplast liggunderlag under min Synmat 7 för jag vill minimera risken för punka. Jag har det vanliga liggunderlaget vid raster och vid brasan, för det räcker med ett glödsprätt så skulle Synmaten vara trasigt.
Men när jag sover i hängmattan så kör jag bara med Synmaten och den isolerar riktigt gott om ryggen. Den var dyr men värd varje krona så jag vårdar den ömt.

Förstör du inte hängmattans komfort med ett så tjockt liggunderlag?
Hur kallt har du sovit i hängmattan med liggunderlaget utan att frysa?

Mvh

T
 
Jag och min sambo äger två downmats 7, en R och en LW. Med ca 2 kg tillsammans är de alldeles för tunga för min smak även om komforten är något jag gärna behåller. Det är dock förvånansvärt hållbara och stolskitet är ruskigt skönt, annars går det inte att vila ryggen utan att ligga ner och då är det svårt att samtidigt ex laga mat eller liknande.

Jag funderar starkt på att investera i synmat UL och en thermarest neo-air för sommarbruk eftersom de väger under halvkilot per st. Trots det är jag väldigt nöjd med mattorna, de är trots allt värda pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.