Var hittar man en bra tarp?

Var hittar man en lämplig tarp och hur mycket brukar de kosta?

Har vandrat en del tidigare men nu ska försöka ta steget vidare och försöka börja övernatta ute på mina vandringar. Då jag sovit en del i puppan under det militära tänkte jag börja med en bivacksäck för att hålla vikten nere och ha lätt sätt att övernatta. I fall av regn känner jag att ett tarp till det vore lämpligt men de enda jag hittar är hillebergs och fjällrävens som kostar ett halvt tält bara dem. Kommar man inte billigare undan?

Tänker att jag inte behöver speciellt många funktioner förutom att det ska vara förberedda hål så man kan trä hamparep eller dylikt för att spänna upp.

Mvh Fuskobot

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Billigt är bra :)

Hej!

Jag Köpte en Tarp på decathlon för 2-300 kr som håller 3 säsonger än så länge. Funkar kanonbra. Den är dock inte superlätt som UL-tarpar men är Inte heller särskilt tung i jämförelse med ett tält. fördelen med en billig Tarp är ju att man vågar elda i närheten av den. Elda vid en hillebergtarp är ju som att elda med tusenlappar. 😆 Använt den både till fjälls och i skogen :)

Mvh Dolph

Jag använder en tarp från terra nova som jag är grymt nöjd med.. men ser nu att priserna har höjts riktigt rejält.
Mest prisvärda är då helt klart tarparna från DD!!

Mitt tips blir också dd's tarp från husky gård. Gott om fästpunkter och inte hutlöst dyr. Har haft min i ett par år och är nöjd.

Det går iofs fortare att köpa från Husky Gård men det är ju mycket billigare att köpa direkt från DD Hammocks. Frakten ingår om jag förstår det rätt.

DD Tarp 3x3 - 519 SEK/391 SEK
DD Superlight - 949 SEK/688 SEK

Bankens avgifter tillkommer på de engelska priserna, men de lär vara mycket lägre än frakten som tillkommer på Huskys priser, 75:- som lägst.

Kolla märket 3F UL på Ali Express, om du pallar med lång leveranstid. Jag köpte en 3x3 m tarp på ca 700 gram för ca 250 kr där. Har haft den i ett år och är mycket nöjd med den. Finns givetvis mycket lättare om man vill punga ut, men det är annars bra kvalitet.

De har också en lättare, 500 gram i 15D silnylon med priser kring 300, såg jag nu.

Jag använder en tarp från terra nova som jag är grymt nöjd med.. men ser nu att priserna har höjts riktigt rejält.
Mest prisvärda är då helt klart tarparna från DD!!

Har också en Terra Nova. Competition heter den. Bra när den väl sitter ordentligt spänd, men för mig är den jobbig att sätta upp pga fladdrigheten. Blir galen på den ibland och svär över att jag inte tog tält istället som går så mycket snabbare att sätta upp. 5 minuter istället för 45 typ.

Men den väger ju in på bara 450g, så bra på det sättet. Den e 2,90x2,50m tror jag. Köpte den för 595:- för ett par år sen men nu kostar den 1595:- vilket e märkligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips