• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Världen är vackrare när man förstår den. Kom och vandra på en platt jord.

När det gäller solens skuggstrålar så har jag sett samma sak när jag gjorde optiska experiment med spalter. Inget konstigt. Du får fundera lite på diffraktion.

Nu har jag skaffat mig lite erfarenheter och kan dela med mig av lite EMPIRISK kunskap beträffande gravitation och densitetens påverka som fallande kroppar.

Med kvällsmaten på spisen gjorde jag några experiment. Det tar cirka 10 minuter och kan göras av de flesta. Du behöver:

1 filmtubsburk
Gärna lite tejp
Ett måttband
Ett tidtagarur (finns på din smartphone)
En köksvåg

Fyll filmburken (kan även göra experimentet utan något i).
Väg den och notera massan/vikten/tyngden
Mät upp en höjd från golvet, tex upp till taket.
Släpp den från taket och ta tiden tills den slår i golvet.
Gör om några gånger, det blir lite spridning.
Fyll burken med något annan och gör om proceduren. Jag körde med tom burk, hundmat och Coop Änglamark Ris. Minns en märket på hundmaten.
Det kan vara bra med lite tejp runt burken så slipper man hundmat, ris eller dylikt på köksgolvet. Hunden klagade inte.

Mina data blev
höjd: 2.46 m
massa med tom burk: 6 gram
massa med hundmat: 20 gram
massa med Coop Änglamark Ris: 31 gram
Tiderna tills jag slog i golvet blev: 0.726 s, 0.75 s, 0.762 s.

Därefter gjorde jag om experimentet för 2 andra höjder med Coop Änglamark Ris. Jag fick följande data:
höjder: 1.50 m, 0.92 m
tider: 0.59 s, 0.3667 s

Sedan antar jag att tiden det tar att slå i marken beror på höjd och massa/vik/tyngd enligt:

t = A x h^B x m^C

där A, B och C är konstanter att bestämma med hjälp av data. t=tid, m=massa/vikt/tyngd, h=höjd. Detta ger:

t=0.45 x m^0.029 x h^0.69

Det verkar som att massan/vikten/tyngden och därmed densiteten har en ganska liten påverkan på tiden det tar. Däremot har höjden mycket större inverkan.

Siffran 0.453 är kvar att fundera på. Vad kan det vara mer som påverkar tiden det tar? Temperaturen? Luftmotstånd?

Jag vågar nog påstå att massan/vikten/tyngden, och därmed också densiteten har knappast något med saken att göra. Det innebär att det finns ingen koppling mellan densitet och kroppens acceleration när den faller. Det betyder då att det korrekta uttrycket borde vara:

t = A x h^B

Gör jag om matematiken så får jag:

t=0.42 x h^0.69

Som en liten punchline slänger jag in att (2/9.82)^0.5=0.45

Ikväll hoppas jag på månsken och en termometer med ute/inne funktion.

Peter
 
Vad menar du med "optiska experiment med spalter" kan du förklara? Du får nog tänka på att solen ska va väldigt stor och långt bort, och solens strålar ska falla parallellt över jorden. Något som skuggstrålarna säger starkt emot.


Ok, luftmotstånd gör så klart skillnad. Och din egen rektions tid på stopp uret. Vet inte exakt vad du vill få sagt. (hadde ju varit intressantare om du lyckades hitta de där bevisen som redan ska finnas angående tyngdkraft) och som du såg i videon jag visade dig, så kan man ta såna fjädrar som går i trappor som barn leker med och hålla ovanför marken och släppa, så ser man tydligt att inget drar i den nedre delen av den.


Gällande månen tror jag det bästa ska va att ha två hinkar vatten och mäta temperaturen på vattnet. Sen får du så klart ha koll på vind och sånt så inte den stör experimentet. Och fullmåne är nog att föredra.



Nu litar jag tyvärr inte mer på dig än nasa utifrån din diskussion här, så gissar att ditt svar på experimenten kommer vara de samma oavsett hur dem gick. Men kör på du.
 
Behöver inte förklara spaltteori och optik. Jag har sett det med egna ögon.

Luftmotståndet var detsamma i alla fallen så det beror inte på luftmotstånd.

Jag lyckades bevisa att massan inte har någon påverkan på accelerationen. Således har du fel angående densitet. Om det nu inte är gravitation så är det väl något annat. Har du något förslag?

Beträffande fjädrarna så ser jag inget som motbevisar gravitation. De drogs ju neråt båda två.

Mäta vattentemperatur tror jag inte på. Den kommer främst bero på omgivningstemperaturen. Det kommer att ta lång tid för vattnet att uppnå en stabil temperatur innan man kan läsa av temperaturen. Under den tiden kommer omgivningstemperaturen att hinna variera.

Peter
 
Jaja, men om du vill jag ska förstå vad du menar så behöver du förklara.


Sakerna faller pga av sin massa, jag har redan förklarat hur jag ser på saken. Saker kan fall pga sin egen tyngd, det behövs ingen dragningskraft.

Nej, fjädrarna drogs inte ner, man ser tydligt att nedre delen av fjädrarna hamnar i en såkallad "hangtime" om något nu drar i fjädern bör den nedre delen börja åka mot marken så fort man släpper den.
 
Videon bevisar ingenting. Nedre delen på den övre fjädern är cirka 0.5 m över marken. Från denna höjd tar det 0.3 s innan den når marken. Alla som hållit i en sådan fjäder förstår att fjädern kommer att dra ihop sig betydligt fortare än så, framförallt om man håller den lodrätt.

Om man tänker sig att det sitter en stålkula i vardera ändan av fjädern, med högre massor än fjädern så behöver vi inte bry oss om massan på själva fjädern. När mannen håller i den övre kulan så påverkas kulan av 3 krafter. Den utdragna fjädern vill dra ner kulan. Massan vill falla neråt. Mannens kraft som håller upp kulan. Den är i jämnvikt.Den nedre kulan påverkas av 2 krafter. Massan villa falla neråt, den utdragna fjädern vill dra den uppåt.

När mannen släpper är det 2 nedåtriktade krafter på den övre kulan. På den nedre är det en uppåtriktad och en nedåtriktad. Självfallet kommer den övre kulan att rusa nedåt. När fjäderns utdragning minskar kommer fjäderkraften som påverkar kulorna att minska. Först då kommer den nedre kulan att börja röra sig nedåt. Detta kan du inte åskådliggöra med din video. Den övre delen av fjädern har redan kommit ner i nivå med den lägre innan man kan se den lägre delen börja röra sig.

Jag har bevisat att det finns något annat än massa/densitet som drar saker nedåt. Vad det är struntar vi i. Bevisa att det är densitet som drar saker nedåt.

Peter
 
Men du har såklart bevisat nått;) sure pal, whatever.


Det finns inget som drar i saker, dem bara faller. Att du tror du bevisat nått får stå för dig själv, jag tycker jag har bevisat betydligt mer än dig. Du är som neil tyson och bara släpper nått till marken för att bevisa "tyngdkraft". Löjligt "bevis". Saker faller pga av tyngd, inte tyngdkraft. Tyngd och densitet är redan ett faktum så bevisbördan ligger ju hos er att bevisa den osynliga kraften. Jag har inget att bevisa, densitet förklarar allt jag upplever.
 
Jag köper inte sådant jag inte förstår. Exempelvis så förstår jag inte varför kroppar med olika densitet inte faller olika snabbt. Har du förstått det och kan dela med dig av din förklaring.

Peter
 
Men tyngdkraft förstår du? Trots att inte ens forskarna gör det????


Så lägger vi lite extra tyngd på att snurrande bollar i rymden är helt omöjligt utan tyngdkraft, så hoppas alla är nöjda med "bevisen".
 
Strunt i tyngdkraften. Det jag försöker göra är att visa på ett samband mellan tiden det tar för en kropp att falla till marken och kroppens massa/densitet. Jag lyckas inte. Jag försöker inte bevisa tyngdkraftens existerande.

Peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...