Var börjar man nu i vinter???

Hej,
Mitt första inlägg här på forumet så bär med mig om jag postar på fel ställe!

Hamnade på denna sida för att jag har lust att se mer av naturen (mig själv inräknad) och då jag inte får med mig någon annan så har jag tagit det mentala steget att försöka ge mig ut själv.

Är separerad så ingen respektive att ta med mig, tonårsbarnen fnyser vid tanken på att lämna datorn... så jag är med mig själv och dessutom trivs med det :)

Behöver er hjälp - vill vintercampa i södra Sverige i år (2016) för första gången och vill gärna vara på enskilt säkert ställe i markerna runt södra Småland. Camping funkar bra om den inte är för mycket civiliserad om ni fattar vad jag menar.. - vill testa lite vildmark så att säga för att se om jag är det jag tror jag är :)

Har tält men det är 4-personers och inte vinterklassat så jag behöver tips på tält & sovsäck - gärna billigt och för minst en person.

Även tips på bra platser mottages tacksamt.

Tänker bara vara borta en natt att börja med för att testa - ensamheten, friheten och tystheten känns både spännande och skrämmande :)

Nån som kan hjälpa en nyfiken nybliven friluftsmänniska som mest är van vid kontor?
 
Övning ger färdighet

Så fort du fått tag på en sovsäck så börja testa redan hemmavid. Sov i trädgården eller på balkongen, beroende på vad du har tillgång till. Testa olika kombinationer av sovsäck, liggunderlag och underställ. Det är ett bra sätt att få reda på hur frusen man är, om man lätt blir kall om fötterna, osv. Man lär sig mycket nyttigt på ett par nätter på balkongen.


Ungefär vilken prisklass på tält och sovsäck tänkte du dig?
(Nämner du ingen siffra kommer du snart få förslag på 10000 kronors tält och dylikt :) )

Hur är du storleksmässigt 180+ cm?
Vet du med dig att du är frusen?
 
Rekommenderar att första gången hitta ett vindskydd i närheten av där du bor. Man brukar kunna hitta info om dem på kommunens hemsida eller lokal turistbyrå.

Fördelen är att du slipper investera i nått tält. Ofta är vindskydd byggda på trevliga platser med utsikt och med färdig eldstad etc.

Se till att hitta en karta och märk ut vindskyddet i förväg. Om man är ensam nybörjare så kan det vara bra att inte gå så långt. 500m promenad från en skogsväg där du kan parkera är tillräckligt för att känna naturen, men samtidigt enkelt att avbryta och åka hem om man fryser eller nått går fel.

Lycka till!
 
Tack för tips,
jag är inte speciellt frusen av mig och mäter 185cm och en bit över 100-strecket.

Jag har en balkong jag kan prova på och skall göra det i helgen (bra ide) :)

Har inte funderat så mycket på pris faktiskt, trodde inte detta var en material-sport :p
Låt säga att jag har kanske 10000 för allt ihop att investera, då hade jag hoppats får tält, sovsäck/underlag och kanske en lämplig ryggsäck.

Har en gammal säck det står -5 grader i, hurpass kan man tro det stämmer?

Har tusen andra praktiska frågor kring detta, är detta rätt forum för sånt?

Tack för svaren!
 
Som redan föreslagits så börja med sovsäck, liggunderlag och ev en ryggsäck. Sen beger du dig till ett fint vindskydd. Kan vara värt att ta med sig några vedklabbar om det inte finns utplacerat redan.
 
Prova sovsäcken i de temperaturer du vill använda den i det är troligtvis en äldre temeraturskala som inte går att jämföra med nya.

Du kan nog klara dig med 4manna tältet på vintern i småland om du sätter upp det på skyddat läge i skog. Vinterklassning är mest skydd för snödrev och vind. Ett nytt vintertält av bra fabrikat kan späcka din budget så antingen kika på begagnat eller klara dig med ett tresäsongers.

Val av sovsäck och tält avgör hur stor din ryggsäck behöver vara.
 
Håller med. Det är mycket viktigare med bra (varm) sovsäck och liggunderlag än tält vid vintertältning i södra Sverige. Det är lika kallt i ett Hillebergtält för 10000 som ett Biltematält för 300 :)
 
Kör med ditt fyramannatält! Jag vet inte hur tungt det är och hur mycket du tänkt vandra, men just nu är det snö så pass att du kan lägga det i en pulka och dra med det. Lite utrymme i tältet är ju skönt.

Sydvästra Småland, västra Ljungby, Hyltes östra del osv. är ganska så glesbefolkat, med stora skogar och mycket stränder (förvisso igenfrusna nu). Här hittar du säkert något som ger en något så när vildmarkskänsla. Så här års är det dock ganska öde på de flesta platser.
Vildmarkscamping finns ju en i Tingsryds kommun, strax söder om Urshult. Vet ej om den har öppet.

Tips på sovsäckar har säkert andra bättre. Själv kör jag med en Carinthia.
 
Halaj!

I ditt läge hade jag nog väntat med att lägga för mycket pengar direkt. Liggunderlag måste du ha. Det finns ju billiga på biltema m.fl. Om din sovsäck är för tunn kan du fråga bekantskapskretsen om någon har du kan få låna över natten. Du lägger den ena inuti den andra, och kör alltså dubbla säckar.
Ett matlagningskit måste du ha. Det är en stor del av tältmysandet. Trangia funkar.

Vad gäller platser vill jag tipsa om hitta.se. Klicka på karta => friluft. Du får upp samma karta som gröna bladet, fast bättre upplösning så att du ser alla småstigar. Panorera runt där i området du har tänkt dig.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
bastuper Det börjar dra ihop sig Allmänt om friluftsliv 0
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.