Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag?

Fråga:
Var köper man nuförtiden ett lätt billigt uppblåsbart liggunderlag, fullängd, 6-7 cm tjockt och utan fyllning?

Bakgrund:
Jag tänkte lätta min packning genom att kombinera ett uppblåsbart underlag med ett 6 mm traditionellt 150 grams underlag från Jysk. Idag använder jag ett uppblåsbart 6-7 cm tjockt, 725 gr tungt uppblåsbart med syntetfyllning. Det fungerar utmärkt men jag är lite sugen på att minska vikten, minska volymen i ryggsäcken, minska konsekvenserna av en punktering och använda Jysk-underlaget som okomplicerat rast- och lägerunderlag.
Om jag minns rätt har jag läst att Intersport har haft ett som vägde ca 400 gr för ca 300-350 kr, men jag hittar det varken på web eller i den butik jag letade i. På Stadium finns underlag för 300 kronor med inbyggd pump som väger 450 gram utan påsen. Påsen var märkt 670 gr, nästan 200 gr mer än på vågen. Är det mitt bästa alternativ?
 
Expeds UL Airmat? http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPED_AIRMAT75
355 gram, 855 kr.

Alt deras vanliga airmat http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPED_AIRMAT75M
540 gram, 655 kr..

Särskilt på något uppblåsbart är ju kvaliteten i slutänden ganska avgörane för din upplevelse, jag litar mer på exped än noname från sportkedjorna..

Edit: Jag har inte testat nån airmat, men är för övrigt jättenöjd med min downmat, inga skador på den efter typ 25-30 nätter på den, varierad årstid och underlag. :)
 
Lättviktsluftmadrasser verkar variera mycket i vikt mellan olika tillverkningar.
Har några under 400g. Brukar ha hushållsvågen med när jag botaniserar bland prylar och pinaler.
En av mina lätta madrasser har mer än 500 nätter i tält och på golv.
Tyvärr har jag inte hittat fler i den viktklassen på senare tid. Varför var och vilken inte kan besvaras.
3 mm skummatta som skall läggas under flytande golv räcker sommartid ovanpå luftmadrassen.
Bubbelplast går också at sova på. Limspray kan ta bort halkigheten.
 
Exped AirMat Ultralite 360g - £54 - gratis frakt

själv beställde jag en Exped SynMat Ultralite 7M från facewest.co.uk.. tog ca 5 dagar att få hit den till Gbg.. Royal Mail skickar via Sthlm.. gratis frakt.. kostade mig 887kr.. addNature vill ha 1425kr för den..

AirMat Basic UL 7.5 som lleberg rekommenderade kostar £54 hos Facewest.. dagens kurs ca 615kr.. spara några hundralappar..
 
Expeds UL Airmat? http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPED_AIRMAT75
355 gram, 855 kr.

Särskilt på något uppblåsbart är ju kvaliteten i slutänden ganska avgörane för din upplevelse, jag litar mer på exped än noname från sportkedjorna..
Jag har bara en liten invändning mot Airmat UL, priset. Förövrigt är det vad jag letar efter. Det verkar gå att få ner priset något (ca 100 kr) från UK/DE men jag hittar inte påtagligt lägre priser. En rejäl rea skulle passa bra.

Detta priset är nog svårt att slå. Vet inte hur kvalitén är dock. Två års garanti
och kostar 280 kr. Duger säkert.
http://www.clasohlson.com/se/Självuppblåsande-liggunderlag-Asaklitt/Pr349282000
Jag siktar på något tjockare, bekvämare, lättare och är beredd på få sämre isolering och att få blåsa upp med munnen.

Lättviktsluftmadrasser verkar variera mycket i vikt mellan olika tillverkningar.
Har några under 400g. Brukar ha hushållsvågen med när jag botaniserar bland prylar och pinaler.
En av mina lätta madrasser har mer än 500 nätter i tält och på golv.
Tyvärr har jag inte hittat fler i den viktklassen på senare tid. Varför var och vilken inte kan besvaras.
3 mm skummatta som skall läggas under flytande golv räcker sommartid ovanpå luftmadrassen.
Bubbelplast går också at sova på. Limspray kan ta bort halkigheten.
Det är underlag som dina som får mig att leta. 3 mm golvskummatta låter intressant. Hopvikt blir det säkert ett bra sittunderlag. Kan du specificera "räcker sommartid" lite hårdare, det kan ju vara allt från +10 i en skog till -5 i en fjälldal?

Terräng i Östersund, har haft iaf.
Det finns en Terräng affär här i Göteborg så om du har lite mer info kan det vara värt att åka dit.

Jag gissar att du menar “LUFTMADRASS VÄVTYG RÖD/BLÅ Mountain Classic, Luftmadrass med kudde. Färg blå/röd. Tillverkad i tåligt tyg av väv. Mått 196x72 cm. 149:- Material Bomull/gummi, Mått 196x72cm” Den är stor men bomullen gör mig tveksam. Vet du vikten?

Detta kanske kan vara ett alternativ, 70mm tjockt och 300g enligt spec:
http://www.fieldandtrek.com/karrimor-x-lite-inflatable-air-mattress-782143

Frakten kostar dock £9, men de har ganska mycket annat som lockar och priserna är ofta mycket lägre än i Sverige.
/daniel
Precis vad jag frågade efter men ett hekto lättare och av gammalt märke, även om det inte behöver betyda något. Tack!

Tyvärr blev jag tveksam efter lite googling. Karrimor verkar ha blandad kvalite: http://www.outdoorsmagic.com/forum/forummessages.asp?v=1&urn=5&utn=41709&umn=

själv beställde jag en Exped SynMat Ultralite 7M från facewest.co.uk.. tog ca 5 dagar att få hit den till Gbg.. Royal Mail skickar via Sthlm.. gratis frakt.. kostade mig 887kr.. addNature vill ha 1425kr för den..

AirMat Basic UL 7.5 som lleberg rekommenderade kostar £54 hos Facewest.. dagens kurs ca 615kr.. spara några hundralappar..
Exped AirMat UL är kanske det tryggaste valet. Bra att du hittade en affär med gratis frakt, affärerna där jag tittade tog 15£ för frakten.



Jag tvekar mellan Karrimor och Exped, men Exped framstår som det tryggare valet.
 
Intressant vore

om den fanns statistik på risken för punka.

Ens egen erfarenhet är och blir förstås alldeles för liten för att det skall vara nån pålitlig indikation på vilken modell som både är lätt och relativt oöm.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
mo9jan Var köpa Insulmat? Bo och sova 5
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
langby Var köpa Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
ricke Var köpa Marmot Pinnacle? Bo och sova 2
var kan man köpa billigare Bo och sova 1
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
tiddelipom Var placera kolmonoxidlarm? Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
JonathanW Billigaste vintersäcken? Var? Bo och sova 21
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
Anders M Var hitta aluminiumbågar? Bo och sova 1
Nettan A Var finna Marmot Mach 2? Bo och sova 6
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Strmbrg Var tillverkas Hilleberg? (it) Bo och sova 6
wohlin Packtrack, var tog du vägen? Bo och sova 0
Carslöv Tält var det ja.... Bo och sova 4
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
danbr Eureka-tält och tillbehör, var? Bo och sova 0
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.