Var på nätet köper man Hillebergtält billigast?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Frionor; sa:
Var på nätet köper man Hillebergtält billigast?

Typ ingenstans... Detta p.g.a. den svenska publiken som är så grymt Hillebergkåt (hälften kunde vara nog!!) så att alla deras tält kan säljas till fullpris jämt... överallt... av vem som helst... typ ;)

// Lars

Ps. Ett visst mått av ironi. Men inte mycket.
 
Antagligen från Hilleberg själva

Frionor; sa:
Var på nätet köper man Hillebergtält billigast?

Hilleberg själva brukar ha nedsatta priser på sina demotält osv, det är den bästa dealen på H-tält jag känner till. Kolla deras sajt eller ring dem så får du nog tag på en aktuell lista med prisnedsatta tält.
 
http://www.backcountry-equipment.com

Flera tusen billigare. Konstigt att det bli billigare att exportera... (även med moms medräknad) Kan det bero på snobbfaktorn kring tälten i Sverige? (som blåser sønder ganska ofta). Tycker alla borde køpa tälten via USA så måste Hilleberg sänka priserna här. Âven flera tusen kronor billigare än i Sverige är de ju knappst prisvärda.
 
Flera HUNDRA billigare.

Låter lite optimistiskt?
Akto kostar 345 USD + frakt 30 USD. Det blir runt 3400 kr med momsen inräknad. Drabbas du av tull (som jag inte vet om det är på tält) blir det några tior i tull och nån hundralapp i extra frakt. Hilleberg tar 3690 kr.

Keron 4 kostar USD 780 + runt 50 USD i frakt, om man kan övertyga dem om att inte använda UPS. Då landar du nånstans på 7600. Hilleberg tar 8340.

Däremot, om du har vägarna förbi Amerikat så blir det en annan femma.

Konstigt att det bli billigare att exportera.
Det blir det ju inte, men de tar förstås så mycket betalt som respektive marknad tål. Snobbfaktorn(1) altså, precis som du sa.

(1) Slå mig inte! Jag har bara två själv :)
 
Jag har mailat tullen och frågat. Så här säger de om att importera tält utanför EU.

Du ska räkna ihop tältpris och fraktpris.

På den gemensamma summan lägger du på 12% tull. På den summa du får fram då lägger du på 25% moms.

Tält = 300$+50$ frakt = 350$ =2602kr

2602 * 1,12 = 2914

och så momsen.......

2914 * 1,25 = 3642kr i slutsumma.

Momsen och tullen betalar man när man hämtar ut paketet från det företag som leverer det.

// EmSt
 
Orsaken till att Hillebergs produkter har samma pris hos alla återförsäljare är att om någon återförsäljare sänker priser rejält och börjar konkurrera så kommer han eller hon att märka en väldigt mycket försämrad relation med leverantören. Bortglömda leveranser, ovillighet att bistå med service och annat. Fullkomligt vidrigt ur konkurrenshänseende men fullt möjligt i ett litet land med få återförsäljare och en publik som är tvärblind när det gäller andra tillverkare.
 
Re: Flera HUNDRA billigare.

Konstigt att det bli billigare att exportera.
Det blir det ju inte, men de tar förstås så mycket betalt som respektive marknad tål. Snobbfaktorn(1) altså, precis som du sa.

(1) Slå mig inte! Jag har bara två själv :) [/QUOTE]



"Konstigt att det blir billigare att exportera" IRONI...
Nammatj 3GT i USA 5000kr + moms = 6200. i Sverige 6900 kr
Stallon (utgången mod. i Sverige): 3100kr

Trots att Hilleberg betalar tull før att exportera är det billigare i USA (kanske tull till Sverige också innan Estland (där dom sys) gick med i EU?)

En god anledning att køpa ett nordiskt märke är ju førstås reklamationer och reservdelar. Har køpt ett Helsport Isfjell før 3000 NOK. 40% rabbat på
http://www.torshovsport.no tror att de har några kvar om du ringer å frågar. http://www.xxl.no har annars billiga Helsport tält. Tror inte att Helsport gør speciellt mkt sämre tält än Hilleberg.

Før øvrigt har knappast de flesta campare behov av det bästa tältet på marknaden, iklusive mig själv.
Âr man rik spelar det väl ingen roll om tältet kostar 5 eller 10 tusen men om det innebär att man måste sitta inne før att man inte har råd med en flyg/tåg biljett ut till äventyren så prioriterar man kanske lite fel.

Lycka till i valet av tält!
David
[Ändrat av nils73 2004-05-08 kl 13:20]
 
Helgedahl; sa:
Orsaken till att Hillebergs produkter har samma pris hos alla återförsäljare är att om någon återförsäljare sänker priser rejält och börjar konkurrera så kommer han eller hon att märka en väldigt mycket försämrad relation med leverantören. Bortglömda leveranser, ovillighet att bistå med service och annat. Fullkomligt vidrigt ur konkurrenshänseende men fullt möjligt i ett litet land med få återförsäljare och en publik som är tvärblind när det gäller andra tillverkare.

Som om de flesta svenskar äger ett Hilleberg. Om jag skulle göra en bedömning så hadndlar det snarare om en minoritet.
 
Litet påslag

En bekant jobbar i friluffs-affär (ni vet dom där ställena där alla utsidanmänniskor tillbringar sin fritid:)). Han valde mellan Hilleberg och TNF-tält. Det blev ett TNF pga att han nästan inte fick någon rabatt när han köpte Hilleberg. Varför? Jo, påslaget på ett Hilleberg är väldigt lite. Butikerna har altså mycket liten möjlighet att ändra utpriset nedåt eller att ens ge sin personal rabatt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
tiddelipom Var placera kolmonoxidlarm? Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
mo9jan Var köpa Insulmat? Bo och sova 5
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
JonathanW Billigaste vintersäcken? Var? Bo och sova 21
langby Var köpa Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
Anders M Var hitta aluminiumbågar? Bo och sova 1
Nettan A Var finna Marmot Mach 2? Bo och sova 6
ricke Var köpa Marmot Pinnacle? Bo och sova 2
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
Strmbrg Var tillverkas Hilleberg? (it) Bo och sova 6
wohlin Packtrack, var tog du vägen? Bo och sova 0
Carslöv Tält var det ja.... Bo och sova 4
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
danbr Eureka-tält och tillbehör, var? Bo och sova 0
var kan man köpa billigare Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.