Var får man tag på stora kupoltält

Jag har surfat runt lite och letat efter stora kupol/tunneltält för typ 8 pers, men det verkar vara väldigt få tillverkare som gör sådana (i alla fall finns de inte med på deras webbsidor).

Är det någon som har något tips om var man skall leta?

Det finns ju tält för MÅNGA personer, men det blir då ofta camping och scout varianter som kanske inte är avsedda för tex fjällturer. De här verkar i alla fall ha kupoltält för 8 pers, hur bra de sedan är vet jag INTE. Bland deras "extrema tält" finns det ett kupoltält för 8 pers. bara 26 875,00 kr, rena rean!

http://www.fritidsbutiken.com/

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mil. tlt.

Det går ju att få tag på millitärtält för 12 eller 20 pers för ganska lite pengar. De är naturligtvis supertunga, men ska du på expedition där du kan skeppa materialet är ju detta inget problem...

vaude

vaude har en variant av ett kupoltält som heter base dome 3 och som rymmer 6 pers, men då är det en väldigt stor absid med. du får lugnt in tre-fyra cyklar och packning plus de 6 personerna.
du kan komma och titta på tältet på devil outdoor, östgötagatan 18 i linköping, om du har möjlighet.
/johan
kolla även http://www.vaude.de

det är inte praktiskt

Jag var också ute efter ett större tält, när familjen växt, men fick rådet att skaffa flera små.
Kupoltält är det man oftast vill ha i skärgården, men problemet där är att man sällan finner en slät yta större än för tre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips