Var placera kolmonoxidlarm?

Så har till sist även jag fastnat i kåtaträsket ... och är väldigt nöjd med det!
Mastodonttråden om tältkåtor är en guldgruva! Tack!

Såsmåningom kommer eventuellt en vedkamin inhandlas men hittills har en Heat-Pal använts för att värma upp på morgonen, torka kläder och värma upp en stund innan det är sovdags. För att vi ska kunna känna oss extra säkra har vi köpt ett kolmonoxid-larm. Även om risken för förgiftning är ganska liten om man är försiktig så är tryggheten värd en hel del. Tänkte helt enkelt lägga larmdosan på någon rygga ... men så började jag läsa på lite mer ... förvirring!

I instruktionen sägs att det ska sättas upp på minst 150 cm höjd. Blir osäker men har för mig att jag någonstans har hört att koldioxid definitivt är tyngre än luft och att kolmonoxid är något tyngre är luft. När jag googlar på "kolmonoxid" anger drygt hälften att gasen är något tyngre än luft och knappt hälften att den är något lättare än luft. I enda fallet vore en placering strax över golvnivå vara säkrast medan det andra fallet låter som en hög placering vore bäst.

Någon som vet vad som gäller???
 
Kolmonoxid är något lättare än luft, men skillnaden är såpass liten att med turbulensen i tältet kommer det inte spela någon roll.

Skulle nog vara mer orolig över kvalitén på larmet än placeringen av detsamma.
Du behöver ett larm med elektrokemisk sensor och regelbunden kalibrering för att det ska fungera.

mvh
David
 
Utan att vara expert i ämnet skulle även jag gissa på att placeringen är ovidkommande, just pga turbulens i tältet. Om inte annat bör en placering bredvid något av era huvuden vara optimalt, då det är där man vill veta halten koloxid.

Ett annat tips:
Köp en bit (drygt halva kåtans bottenradie) ventilationsslang för köksfläkt. Fäst ena änden i en inluftsventil eller lägg den under duken (på vindsidan i båda fallen), och den andra änden drar du fram ända till kaminen.

Slangen ger mer syre än vad kaminen äter upp, och det blir inget drag alls då all tilluft värms upp av värmekällan.

Slangen är teleskopisk (1,5 m trycker man ihop till drygt 10 cm) och väger i ett "kåta-kamin-sammanhang" ingenting. Mellan tummen och pekfingret, kanske 200-300 g.
 
När jag googlar på "kolmonoxid" anger drygt hälften att gasen är något tyngre än luft och knappt hälften att den är något lättare än luft.

Halaj!

Ja, internet är både ett gissel och en välsignelse. Folk som gör påståenden hit och dit utan att backa upp det med någonting. Bättre räkna själv så vet man. Jag hjälper dig:

Kolmonoxid heter CO på kemispråk.
C väger 12 gram/mol
O väger 16 gram/mol
CO väger då alltså 12+16=28 gram/mol

Luft består till största delen av 75,5 vikt% kväve och 23 vikt% syre
N2 väger 28 gram/mol
O2 väger 32 gram/mol
Här gäller hävstångsregeln. Vi får då: 28*0,755+32*0,23=28,5 gram/mol

//T
 
Halaj!

Ja, internet är både ett gissel och en välsignelse. Folk som gör påståenden hit och dit utan att backa upp det med någonting. Bättre räkna själv så vet man. Jag hjälper dig:

Kolmonoxid heter CO på kemispråk.
C väger 12 gram/mol
O väger 16 gram/mol
CO väger då alltså 12+16=28 gram/mol

Luft består till största delen av 75,5 vikt% kväve och 23 vikt% syre
N2 väger 28 gram/mol
O2 väger 32 gram/mol
Här gäller hävstångsregeln. Vi får då: 28*0,755+32*0,23=28,5 gram/mol

//T
Ett annat bias på internet är att en etablerad forummedlem med gott anseende kan lura i andra medlemmar att hens åsikt är rätt. Efterhand kommer fler och fler anamma denna åsikt, tills dess att 90 procent av medlemmarna har denna åsikt.

Sen kommer en utböling och ställer en fråga. 90 procent ger samma svar, en miljon flugor kan inte ha fel, och vips - Utbölingen sprider detta vidare på sina egna kanaler.

I själva verket kommer åsikten ursprungligen från EN person vars kompetens är helt okänd =)


Ovanstående gäller inte dig som person utan var bara en allmän tanke, men du ska få en personlig fråga.

Du har nu enligt god referens-sed visat din uträkning, men tyvärr besvarar det inte frågan huruvida dessa, i en kåta med hyfsad ventilation, skiktar sig eller blandar sig? Jag har hört/läst både och.
 
Halaj!

Jag är rätt säker (men inte helt) på att i en gasblandning skiktar sig gaserna, med de tyngre fraktionerna underst såklart. Ju större skillnad i densitet, desto större skiktning. Gränsen är inte klar, som t.ex. med vatten och olja, utan diffus.
Med den lilla skillnad i densitet på CO och luft behöver man antagligen en luftpelare på flera hundra meter för att detektera någon skillnad i COkoncentration.

Får tillägga att jag är maskinare och inte kemist. Mina påståenden ovan kommer från någon halft förträngd gymnasiekurs på komvux! :)

//T
 
I kåtor tillkommer ju att luften cirkulerar dels p g a temperaturskillnader, dels p g a att innevånarna rör på sig, därför skiktas nog inte gasblandningarna utan det blir nog som vanligast lite huller om buller, Thomas förslag med luftslang är det hitintills bästa. Gör så och var inte oroliga alls!
go tur
 
Halaj!

Nu när jag tänker lite till på detta inser jag ju att man kan t.o.m. själv se att gaser med olika densitet skiktar sig. Luft som ”dallrar” ovan en asfaltväg stiger. Dallret beror i.o.f.s. på att gaser med olika densitet har olika diffraktion (återigen komvuxkunskaper :)).
Att den varma luften stiger beror inte på temperaturen i sig, utan på att kall luft har högre densitet än varm luft. Varm luft stiger upp, och kall luft tar dess plats.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
mo9jan Var köpa Insulmat? Bo och sova 5
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
JonathanW Billigaste vintersäcken? Var? Bo och sova 21
langby Var köpa Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
Anders M Var hitta aluminiumbågar? Bo och sova 1
Nettan A Var finna Marmot Mach 2? Bo och sova 6
ricke Var köpa Marmot Pinnacle? Bo och sova 2
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Strmbrg Var tillverkas Hilleberg? (it) Bo och sova 6
wohlin Packtrack, var tog du vägen? Bo och sova 0
Carslöv Tält var det ja.... Bo och sova 4
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
danbr Eureka-tält och tillbehör, var? Bo och sova 0
var kan man köpa billigare Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...