Var kan man köpa nya tältpinnar??

Hej

En av pinnarna till mitt kupoltält sprack under semestern iår. Alltså pinnar som spänner upp tälet inte pinnarna som man har på utsidan, vilket är allt jag får fram när jag sökt.
Någon som vet var man kan få tag i sådana?

Tack
Henrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej

Alltså pinnar som spänner upp tälet inte pinnarna som man har på utsidan, vilket är allt jag får fram när jag sökt.

Om det är ett kupoltält så tror jag att man vanligen använder ordet tältbåge och inte tältpinne för de pinnar/bågar som håller duken utspänd. Kolla med dem som sålt tältet, eller svenska generalagenten, som nämnts ovan.

/Ala

Precis, tältpinnar kallas de som man sticker ner i marken. De som håller tältet uppe brukar kallas tältstång eller tältbåge beroende på typ. En av fördelarna med att köpa "märkestält" är att det brukar vara lätt att få tag på ersättningsbågar. Annars finns det som sagt var företag som skräddarsyr efter de mått man anger (och det går väl även att tillverka själv, av material som används av drakbyggare?).

Tackar så mycket.

Ja jag har inget märke på tältet, så nån som tillverkar efter mått hade ju varit bra.

tackar för all hjälp

En lösning kan vara att gå in på Hillebergs hemsida och kolla vad som finns i passande längd på Outletförsäljningen. Det är lätt att såga och fila till exakt rätt längd om det inte stämmer från början. Köpte själv en stång därifrån för ett projekt med ett enmanstält.

Hejsan,

Efter måttagning (längd & ytterdiameter) kan du testa med att kontakta Tältcentralen på Birger Jarlsgatan 67 i Stockholm. De har en hemsida också www.taltcentralen.se, det står dock inga detaljer om "reservdelar" mer än att de finns.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Precis, tältpinnar kallas de som man sticker ner i marken. De som håller tältet uppe brukar kallas tältstång eller tältbåge beroende på typ.

Tältpinnar är ett ord som jag försöker undvika just för att det går att tolka på olika sätt. Jag använder (eller försöker iaf) Tältstänger & Tältspik, båda orden beskriver tydligt vilket det är som menas.
Verkar inte finnas någon vedertagen standrad i vilket fall...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips