Så var det detta med sovsäck!

Nu är det bara sovsäcken som fattas så är min utrustning komplett. Men jag blir inte klok på alla sovsäckar det finns att välja på.

Min stora fråga är egentligen om det finns något som en tre säsongssäck? Har svårt att se att en säck i -15 klassen är särskilt trevlig under en sommarsnatt?

Så hur börja tänka när det gäller temperatur? Jag kommer nog som mest vara ute mellan tidig vår (mars) till sen höst (oktober) i Sörmland. Sen kanske man vill slönga in en natt i vinter oxå men det kanske är för mycket att begära från en och samma säck? Av ekonomiska skäl så blir det nog en syntetsäck och jag vill ju hålla vikten nere så mycket som möjligt men är det något som ska funka så är det ju säcken.
 
Jag har en Thermolite Reactor Liner som komplement till min i annars rätt "kalla" (+2°C) Western Mountaineering Highilite. För mig funkar den riktigt bra även om den uppenbarligen inte gör det för alla - min teori är att den inte funkar för folk som är extremt frusna av sig då hela tanken med ett sovsäckssystem (precis som med en termos) bygger på att det man stoppar in ska vara varmt från början... För mig blir det en markant temperaturskillnad inne i säcken.
 
Jag hittade en gammal Fjällräven sovsäck på en loppis för 60:- som är riktigt rymlig och skulle klara, när den var ny ca: -10 grader. På grund utav att den är så pass stor så har jag använt en Helsport sommarsäck +8 i den under vintern och det funkar riktigt bra.
Det kan vara lite bökigt att krångla ner sig i dubbla sovsäckar men innersäcken använder jag som ett täcke/ topquilt som jag stoppar om mig.
Skulle jag frysa mer så åker det med ett par varmvattenflaskor i sovsäckarna, det värmer gott!

Mitt förslag är att köpa en säck som fyller de behov då du är ute mest. Komplettera med nån billigt loppisfynd eller låna utav någon en extra säck när det är betydligt kallare.
 
Man ska kunna klara den kallaste natten som troligtvis kan inträffa under de förhållande man är ute i. Helst utan att plågas. En komforttemp på 0 eller några minus så klarar du nog det mesta av det du tänkt utan att behöva frysa. För vem vill frysa? Och ingen tvingar dej att ligga i säcken dom nätter då det är varmare.
 
Så en kombination av två säckar tillsammans när det är kallt och den lite kraftigare för resterande tid alltså.

Så en fjällräven abisko 2 säsong skulle funka under den mesta tiden och sen komplettera med något mer under vintern?

Då skulle jag kunna komma undan rätt billigt ändå.
 
Ja den säcken borde funka. Ska du ut på fjället skulle jag vilja ha en säck som klarar några grader kallare. Satsar du mer pengar får du en säck som väger mindre och tar mindre plats.
 
Hej.
Tresäsongers säck brukar man säga ligger på någonstans mellan +5 till -5 grader beroende på vem du frågar.
-15 blir som du säger på tok för varmt på sommaren.

Hur du använder säcken är avgörande, på varma sommarnätter är det skönt att ligga med öppen dragkedja och säcken luftigt lagt över sig, eventuellt med ben och/eller armar stickande ut från säcken, när det närmar sig frost kan man ha på sig ett ullunderställ och dra säcken tätt runt sog med igenknäppt dragkedja och stramat åt dragskor där luften kan komma ut.

Dunsovsäckar har generellt ett bättre komfortintervall, dvs upplevs svalare på sommaren och varmt på våren/hösten.
 
En bra 3-säsongs säck som fungerar även i Oktober i Sörmland (eller kyligare nätter sommartid i fjällen ) bör ha en komforttemp ner mot -5C eller något lägre (TComfort -5C om du är kvinna eller TLImit -5C enlig EN13537 om du är man). En sådan säck blir inte heller för varm de flesta sommarnätter då du kan öppna dragkedjan vid behov. Om du skall ut någon enstaka kallare nätt kan du komplettera med mer kläder, extra innersäck eller dyligt.
Dun eller fiber är en budget och smaksak, men väljer du en fibersäck bör du välja en säck som är testad ytterligare grader kallare (då fibern komprimeras med användning, medan en välskött dunsäck bättre håller loftet och egenskaperna längre).
 
En säck med hellångt blixtlås kan du bruka som täcke enkel när de blir varmt på nätterna, tidig vår och höst vill ego har en ca -5° säck, den som sover mycket ute brukar skaffa sig fler än två säckar. Båt och kanotliv lockar med syntetiska säckar skall du bära rekommenderas dun.
 
Hej igen

Det blev en abisko Two season på 1030 gram och -1 i komfort. Den för duga ihop med kläder och varmvattenflaska under de kalla nätterna tidig vår och sen höst. Skulle jag få för mig att ge mig ut i vinter så blir det en Funäs ihop med denna så bör jag klara några minusgrader.

Tack för tips
 
Hej igen

Det blev en abisko Two season på 1030 gram och -1 i komfort. Den för duga ihop med kläder och varmvattenflaska under de kalla nätterna tidig vår och sen höst. Skulle jag få för mig att ge mig ut i vinter så blir det en Funäs ihop med denna så bör jag klara några minusgrader.

Tack för tips

Abisko-säcken förstärker den andra i storleksordningen ca 20 grader, enligt erfarenhet. Om jag minns riktigt klarar en funäs omkring +8, så tillsammans borde de klara 8-20=-12 grader utan problem. Lite varma kläder i tillägg så blir det några grader till.
kontrollera bara att det blir plats till luft i isoleringen. Ligger något an stramt mot dig pressas isoleringen samman och blir stort sett värdelös, men det ska mycket till innan man hamnar där.

Lycka till i sommar och vinter.. :)
 
Abisko-säcken förstärker den andra i storleksordningen ca 20 grader, enligt erfarenhet. Om jag minns riktigt klarar en funäs omkring +8, så tillsammans borde de klara 8-20=-12 grader utan problem. Lite varma kläder i tillägg så blir det några grader till.
kontrollera bara att det blir plats till luft i isoleringen. Ligger något an stramt mot dig pressas isoleringen samman och blir stort sett värdelös, men det ska mycket till innan man hamnar där.

Lycka till i sommar och vinter.. :)

Tack! Då har jag lite bättre koll på vart jag skulle hamna! Är riktigt spänd på att ge mig ut nu, har varit en dröm under många år men har aldrig riktigt fått arslet ut. Insåg idag att min ryggsäck på 50L är i minsta laget med tält, sovsäck, liggunderlag och kök i med tanke på att det är kläder, prylar mat och vatten kvar. Men det kanske går om man trycker ihop lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
The Trooper Så nära... Bo och sova 14
Sletten Så luras vi Bo och sova 8
cjoni Är Hilleberg verkligen så bra? Bo och sova 3
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
tiddelipom Var placera kolmonoxidlarm? Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
mo9jan Var köpa Insulmat? Bo och sova 5
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
JonathanW Billigaste vintersäcken? Var? Bo och sova 21
langby Var köpa Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
Anders M Var hitta aluminiumbågar? Bo och sova 1
Nettan A Var finna Marmot Mach 2? Bo och sova 6
ricke Var köpa Marmot Pinnacle? Bo och sova 2
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Strmbrg Var tillverkas Hilleberg? (it) Bo och sova 6
wohlin Packtrack, var tog du vägen? Bo och sova 0
Carslöv Tält var det ja.... Bo och sova 4
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
danbr Eureka-tält och tillbehör, var? Bo och sova 0
var kan man köpa billigare Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.