Billigaste vintersäcken? Var?

I mars ska förhoppningsvis den första vinterturen äntligen bli av. Planen är att sova i tält samt ev. någon natt i snöbivack, turen blir antagligen i Abisko-Kebnekaise-området.
Inför denna tur behöver jag en vintersovsäck. Som student är priset högst intressant, så jag undrar nu om någon har tips på en bra och billig vintersovsäck. Då jag inte har pulka utan ska bära i ryggsäck vill jag helst undvika syntetsäckar. Jag har funderat på ME Glacier 1000, den är i svenska butiker på smärtgränsen för vad min studentekonomi tillåter. Tips om billig näthandel som säljer denna eller annan bra vintersäck?

Då varm dunsovsäck för vinteranvändning rimmar illa med lågt pris tar jag tacksamt emot alla tips (har dock fått för mig att det är krångligt att beställa från Roberts).


[Ändrat av JonathanW 2006-01-19 kl 18:11]
 
langby; sa:
Jag ska också köpa ny vintersäck och letar efter en billig. Jag funderar starkt på Alpkits Alpine Drean 900. Dock är de slut och kommer inte in igen på ett tag enligt dem (mailade för någon vecka sen). Fantastiskt fint pris måste jag säga.

http://www.alpkit.com
http://www.alpkit.com/products/alpinedream.phphttp://www.alpkit.com/products/alpinedream.php

Det var ett bra tips! Priset är ju riktigt bra. Hade önskat att de hade snäppet varmare säck, menmen...

Har nu tagit mig i kragen och mailat Roberts också, får se vad det mynnar ut i.
 
JonathanW; sa:
Det var ett bra tips! Priset är ju riktigt bra. Hade önskat att de hade snäppet varmare säck, menmen...

Har nu tagit mig i kragen och mailat Roberts också, får se vad det mynnar ut i.
Jepp, skriv gärna vad du får för svar sen.
 
Kolla med någon bekant som kanske har ett par gamla dunsäckar i källaren. Rätt förvarade (hängandes på galge) fungerar de kanonfint. Vikt har jag dock ingen koll på. Jag kör än så länge med föräldrarnas gamla caravan i varandra med ett lakan och underställ har jag sovit gott i 10-15 minusgrader.

Lycka till
 
JonathanW; sa:
Då varm dunsovsäck för vinteranvändning rimmar illa med lågt pris tar jag tacksamt emot alla tips (har dock fått för mig att det är krångligt att beställa från Roberts).
Äh vilket schnack!!! :)

ME gör (gjorde?) en ännu enklare säck än Glacier, nämligen Classic Dragon 1000, med ett kilo dun i, som ska ha komf temp på -20. Jag köpte en sån för 1300:- från http://www.cmmonline.co.uk, men den är slut på deras hemsida :( Har ännu inte hunnit testa min säck, men inatt är det -17 här ute och då ska säcken ut! Kan rapportera imorron.

Dock finns det flera andra hyfsat billiga engelska friluftssidor som ofta rear någon dunsäck, inte sällan från Mountain Equipment (engelska sidor = engelska produkter ofta på utförsäljning etc). Langbys tips på Alpkit är säkert inte dumt, förutom att det inte verkar vara någon på utsidan.se som testat dem.

Annars är budgettipset nr 1 att ta två tunnare säckar och stoppa dem i varandra, räkna på fyllmängden och testa helst innan.
 
Är det någon här som vet om märket Yeti är något att ha? De är också Polen-baserade liksom Robert's, och verkar hålla vettiga priser. Någon som testat, och vet några försäljare förutom globetrotter.de?

Förresten, globetrotter.de brukar ha lite billiga sovsäckar i sin "Hot offers"-del. Kolla där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Billigaste Xtherm? Bo och sova 37
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Graget Så var det detta med sovsäck! Bo och sova 13
tiddelipom Var placera kolmonoxidlarm? Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
bodilnylander Var köpa safaritält? Bo och sova 23
patrix Köpa glasfiber/kolfiberstänger, var? Bo och sova 2
mo9jan Var köpa Insulmat? Bo och sova 5
patols Var kan jag prova Vaude Taurus I eller II? Bo och sova 2
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
langby Var köpa Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
Anders M Var hitta aluminiumbågar? Bo och sova 1
Nettan A Var finna Marmot Mach 2? Bo och sova 6
ricke Var köpa Marmot Pinnacle? Bo och sova 2
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
Jonathan Silhutte Down LIght VAR ???? Bo och sova 0
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Strmbrg Var tillverkas Hilleberg? (it) Bo och sova 6
wohlin Packtrack, var tog du vägen? Bo och sova 0
Carslöv Tält var det ja.... Bo och sova 4
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
danbr Eureka-tält och tillbehör, var? Bo och sova 0
var kan man köpa billigare Bo och sova 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.