Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg?

Godmorgon

Jag har fått möjligheten att köpa ett gammalt Hilleberg Akto av en vän vars far gått bort.

Jag har kollat och det skall vara producerat runt 2004. Jag har även kollat tältet och det ”ser” bra ut. Gummistroppar fjädrar, tältbotten ser ok ut, yttertält ”helt och rent”.
Tältpåsen behövs bytas, nya markpinnar också då det saknas tre stycken.

Problemet är ju att köpa av en vän och pris. Jag funderar på vad som är rimligt, vad säger ni? Jag har en summa i huvudet ville väl bara få ”fler” åsikter om dels själva köpet: ska jag eller inte och om jag ska, vad bör jag betala som ett ”rättvist” pris.

Er första tanke nu är väl, vilket är priset i mitt huvud? Har ni läst så här långt så kan jag väl avslöja att jag funderar på runt 25% av nypris alltså 17-1800 skr, främst med tanke på ålder.

Your call Gentlemen 🤓

SkogsKn
 
Jag skulle kolla med Hilleberg vilken väv som sitter i yttertältet. Har för mig att ungefär då, i början av 2000-talet, så började de använda lättare vävar i Akto, Unna m fl (red label).

Är det kerlon 1000 eller 1200 så skulle jag vilja veta hur tältet har använts, 18 år är lång tid för de lättare vävarna om tältet använts väldigt mycket eller ofta på snö t ex. Även dessa funderingar kan Hilleberg bolla enligt min erfa.

...min kompis använde samma Keron i 25 år drygt innan det blev stulet. Tältet var rosa på slutet men stod fortfarande pall för hårt höstväder på fjället. Så är det ett Akto i den kraftigare väven bör det inte vara några problem.

...golvet kan ge ledtrådar, om det är i väldigt fint skick så har tältet troligen inte använts så hårt. Eller så har det bytts ut...

//J
 
Tycker inte priset du tänker dig avskräcker på något sätt om tältet är i bra skick. Du nämner att det är från en vän så förhoppningsvis har du en bra bild av hur han hanterade sina saker och hur han använde tältet. Ställ dig frågan vilken livslängd du tror du kan får ut av tältet jämfört med att köpa ett nytt och låt det styra ditt pris. Just enmans tält ser ofta dagsljus mindre och är mindre exponerade för uv strålning än större tält då de inte inbjuder till längre camping utan används på tur för enbart övernattningar.
Kolla skicket, hur känns yttertältsväven? Glansig och glatt eller torr och sträv? Bleknat (syns speciellt uppenbart på röda tält)? Golvets skick (oftast bästa tecknet på hur tidigare ägare använt sitt tält). Det som främst åldras är ju PU beläggningen på golvväven, och om tältet är i övrigt bra skick kan Hilleberg byta golvet för en rimlig summa vilket ger en rejäl livstidsförlängning på tältet
 
Jag instämmer i kören, är det fräscht och inte ser blekt och slitet ut skulle jag kunna tänka mig att köpa ett begagnat HB från 2004 om priset känns rimligt.
 
Jag har Nallo 3 GT som jag köpte år 2003, den är fortfarande som ny, en stång har gått sönder och blivit bytt. Tror att de använde samma väv i Akto och Nallo då. Både ytter- och innertält golvet inkluderad har jag inget att klaga om. Min råd är att jämföra tältets och din egen livslängd som vandrare, om du tror att din är lång, köp ett nytt tält.
 
Äger ett Akto tillverkat 2005. Tältduken är fortfarande som när jag köpte det, trots flitig användning. Har förvarats inomhus och inte hårt ihoprullat. Jag har även ett Nallo 3 från 1990, väven är superfin och fungerar fortfarande utmärkt.
 
Tack för alla svar. Jag har bestämt mig och vi kom överens om 1500 skr. Nu blir det till att testa så snart som möjligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.