Tält eller Vindskydd

Tänker att från att vara en person till fjälls gå över till skogslandet i stället på både sommaren och vintern och nu står valet mellan WBT2 eller savotta Loue vindskydd.
vad tycker ni?
 
Jag har sagt det förr och jag säger det gärna igen, ett WBT2 kan du bo i vart du än befinner dig men ett vindskydd ser jag mer som en nödlösning. När jag är i skogen så använder jag hängmatta och tarp, det ger perfekt skydd både mot oväder och mygg plus att jag slipper ligga på marken som är hård och ojämn.
 

Bilagor

  • camotarp3.jpg
    camotarp3.jpg
    60.9 KB · Visningar: 4,448
hejsan.
fördelen med tält på fjället överväger för min del.
mygg, knott, sveen, fulväder. avsaknad av lämpliga träd till hammock....
själv har jag ett warmlite 3R med måsvingar...mkt nöjd
mvh
 
Vad som är bäst är ju helt beroende på vad du prioriterar, fördelar för tältet är ju t.ex varmare, insektsfritt, mindre kondens med dubbla dukar.
Några nackdelar: Dyrare, (även om just det tältet inte var väldigt dyrt), tyngre, tält kan kännas instängt och trångt.
Fördelar vindskydd: lätt och billigt, kan sättas upp på flera sätt, nära-naturen-känsla, ha en eld igång under natten utan att lämna sovsäcken.
Nackdelar: Fritt fram för insekter, i varje fall huva med insektsnät behövs, kondens som rinner längs insidan av duken och någon form av underduk bör användas.

Som framkommit här fungerar ju hängmatta i skog, jag har ajälv ingen erfarenhet av det, men har tänkt köpa och kollat runt lite, fördelar där verkar vara enkelhet att hitta lägerplats, ingen slät mark behövs. Bekvämt att ligga i.
Nackdelar: Massa delar, med hängmatta, tarp, myggnät, underfilt/liggunderlag, sovsäck, linor hit och dit. Svårt att få ett bra häng varje gång.
Detta är som sagt bara andrahandsinfo.
 
hejsan.
slarvläste och missade att du skulle ner till skogen...sorry...
hammock skulle funka riktigt bra här nere i hälsingland.
lättare att hitta två träd än en bra tältyta.....
mvh
 
Vad som är bäst är ju helt beroende på vad du prioriterar, fördelar för tältet är ju t.ex varmare, insektsfritt, mindre kondens med dubbla dukar.
Några nackdelar: Dyrare, (även om just det tältet inte var väldigt dyrt), tyngre, tält kan kännas instängt och trångt.
Fördelar vindskydd: lätt och billigt, kan sättas upp på flera sätt, nära-naturen-känsla, ha en eld igång under natten utan att lämna sovsäcken.
Nackdelar: Fritt fram för insekter, i varje fall huva med insektsnät behövs, kondens som rinner längs insidan av duken och någon form av underduk bör användas.

Som framkommit här fungerar ju hängmatta i skog, jag har ajälv ingen erfarenhet av det, men har tänkt köpa och kollat runt lite, fördelar där verkar vara enkelhet att hitta lägerplats, ingen slät mark behövs. Bekvämt att ligga i.
Nackdelar: Massa delar, med hängmatta, tarp, myggnät, underfilt/liggunderlag, sovsäck, linor hit och dit. Svårt att få ett bra häng varje gång.
Detta är som sagt bara andrahandsinfo.

Det är väl inte fler delar i en hängmatta än i ett tält? Liggunderlag har man ju i båda lösningarna, dessutom finns det linor... Hitta ett bra häng är ju heller inte speciellt kompext. Tja, typ så. Fast jag hade helt klart satsat på Vihe Loue II isåfall. Tänker nog slå till på ett sånt längre fram. Supertrevligt i samband med hammockhäng. :)

Vihe-Loue.jpg
 
Senast ändrad:
För skogsmark, vindskydd, ovan trädgräns, tält eller lavvu.

Jag föredrar vanlig tarp före vindskydd, mest för att jag har en tarp och för att den tillåter fler uppsättningsmöjligheter. Flygfän bekommer mig inte så mycket i låglandet, har man en eld och myggmedel behövs inte så mycket nät. Det är trevligare att se sin omgivning än att ligga i tält.
 
En helt vanlig tarp går att sätta upp på flera olika sätt, den kan spännas högt så man får ståhöjd under eller som i den här filmen. Kombinerar man den lösningen med ett separat myggnät så har man ett komplett skydd.
http://youtu.be/yMAtpWQdVbY
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller bivacktält. Bo och sova 75
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.