Bygga eget fast trä-vindskydd.

Hej!

Jag är ledare för en scoutgrupp som har planer på att bygga ett trävindskydd vid vår lägergård uppe i Lerum.

Är det någon som har byggt ett sådant!? Eller kanske har någon annan erfarenhet. Alla tips är välkomna!

Vi har tänkt att bygga av stock/timmer. Men vilket trä är bäst? någon som vet en bra konstruktion?

Ha det bra och tack på förhand
-Christian Löfstrand at Högsbotorps scoutkår
 
Några tips!

capman; sa:
Hej!

Jag är ledare för en scoutgrupp som har planer på att bygga ett trävindskydd vid vår lägergård uppe i Lerum.

Är det någon som har byggt ett sådant!? Eller kanske har någon annan erfarenhet. Alla tips är välkomna!

Vi har tänkt att bygga av stock/timmer. Men vilket trä är bäst? någon som vet en bra konstruktion?

Ha det bra och tack på förhand
-Christian Löfstrand at Högsbotorps scoutkår

Hejsan!

Furu borde vara valet av trädslag för vindskyddet med en viss resarvation för vald byggnadsteknik.
Om ni skall bygga tradionellt står valet mellan knuttimring och skiftesverk. Det senare har varit mycket vanligt i hela Västragötaland innan lövskogarna försvann.
Timring bygger på furu som arbetsmaterial och skiftesverk tradionellt på ek (bok). Nu är ek dyrt så furu går även bra.

Skillnaden mellan byggnadsteknikerna ligger i konstrutionen förutom tradionellt val av material.
Skiftesverkkonstruktionen bygger på att tjocka plankor, ibland timmer, läggs i "spår" som sitter i stolpar.

Det finns två böcker jag varmt rekomenderar. Den första, Från stock till stuga är fylld med tips på bl.a vindskydd. Den andra, skiftesverk i Sverige är mer en byggandshistorisk skift, men en bibel i ämnet.
Låna dem och njut!
Fullständig information om böckerna:

Sven-Gunnar Håkansson, Från stock till stuga, ICA Bokförlag, ISBN 91-534-1911-1

Gunnar Henriksson, Skiftesverk i Sverige – Ett tusenårigt byggnadssätt, Byggforskningsrådet, ISBN 91-540-5759-0

Personligen brinner jag för skiftesverket och ni verkar i Västragötaland, så mitt förslag är ett vindskydd byggt i furu utfört som skiftesverk. Rejäla furuplankor, minst 10 cm tjocka, läggs ned i spåren på fyra hörnstolpar. Nedersta plank, syllen, läggs på en stengrund med papp för att förhindra röta.
Tråkigt nog har jag inte kommit så långt med mina projekt ännu d.v.s. praktiskt utförande.
Se även: http://www.alevikingatid.nu/manadsbok.lank.htm

Återkom gärna med information om hur det går.

MVH Hasse
 
Bygga med timmer

Det finns ju en uppsjö knutar att välja på om man ska timra ett hus. För vindskydd som ska bli klara inom rimlig tid ska man nog välja en någorlunda enkel kunt. Alla knutar som inte tillåter att timret sjunker och krymper med bibehållen stabilitet ska du dock undvika.

En lämplig vindskyddsknut är att i överdelen på den undre stocken i knuten hugga ett urtag likanade en halv sexkant. Under den över stocken planar man tre ytor som motsvarande sexkant. Stocken ska dock vila på de sneda ytorna för att kunna sjunka. Slutligen jämnar man av ytorna på överstocken att passa mot understocken i hela längden. Man kommer nu ha en jämnbred glipa hela vägen. Därefter tar man av lite på ytorna i knuten på överstocken tills den passar perfekt i hela längden. Överstocken ska inte heller nu ligga stumt i botten på hugget i den undre stocken, utan vila på de sneda ytorna. Avsluta med att dymla fast överstocken
Fortsätt sedan så på nästa varv osv. Försök hålla knutarna jämnhöga, annars blir det svårt vid taket.

För att säkra formen på vindskydd med öppen front krävs gott om dymlingar. Gör dessa åttkantiga och så stora att man måste ta i för att slå i dem. 25mm hål är lämpliga. Borra aldrig helt igenom understocken när du borrar för dymlingar, och kapa dymlingen 2 cm kortare än hålets djup så att dymlingen inte lyfter nästa stock när vindskyddet torkar.

Gör en uppstående tapp i överhugget på bottenstockarna och hugg ur för tappen i första stockarna på tvären så att vindskyddets form fixeras.

Alla nära horisontella ytor måste vara skurna, ej sågade, annars kommer de att suga upp vatten. Hugg ett litet fall ut ur knutarna på ovansidan av stockarna så att vatten inte rinner in i knuten.

Använd furu i utsatta stockar, främst de understa. Högre upp går även gran bra.

Med denna teknik timrades ett vindskydd på lägret Boomerang i somras och det blev mycket bra, trots att de flesta endast hade en halvdag timmer som programpass. Vindskyddet pryder sedan en månad nu sin plats på en klippa på Vässarö.

Lycka till med bygget!

Per Norlin
Vässarö Scoutkår
 
Re: Bygga med timmer

skrinnare; sa:
Det finns ju en uppsjö knutar att välja på om man ska timra ett hus. För vindskydd som ska bli klara inom rimlig tid ska man nog välja en någorlunda enkel kunt. Alla knutar som inte tillåter att timret sjunker och krymper med bibehållen stabilitet ska du dock undvika.

Skall det sjunka så måste timret vara färskt (det är också lättare att jobba i) och det bör inte vara alltför klena dimensioner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.