Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag?

Köpte först en sovsäck till min kungsledenvandring och upptäckte sedan att den var på tok för tung. Så jag investerade i en dunsäck för ca 1500 kr. Denna skulle räcka ner till ca -10 grader, men jag frös så jag skakade, trots dubbla underställ och mössa. Det jag funderar på är om jag kan sy ett eget överdrag till sovsäcken som förhoppningsvis ska höja temperaturen inne i säcken. Är inte så sugen på att köpa ytterligare en säck för flera tusen... Så vad ska jag använda för material? Fleece? Ull? Kommer att ligga i tält så det behöver inte vara vattentätt, även om det kanske också drar upp temperaturen ytterligare. Någon som gjort ett eget med goda resultat? Och gärna inte för mycket vikt, som ensamvandrare med hund drar jag ändå på mig många kilon...

Sen till liggunderlaget som jag även det fick köpa ett nytt när det gamla vägde på tok för mycket. Stod att R-värdet låg på 4,5 vilket jag inte riktigt tror stämmer. Upplevde att mycket kyla trängde upp genom liggunderlaget. Hur förhindrar jag det? Tunnt cellplastunderlag under det? Väger ju inget, men tar lite plats... Tips!

Tack =)
 
Luftlagret i underlagsskumplast till golv brukar räcka som madrassinsolering. I tält brukar en nylonsäck runt sovsäcken ge ett luftlager till och några grader till. Är din sovsäck för stor? Saknar den halskrage? Tätar du med lämpligt klädesplagg brukar det bli varmare, det gäller att hitta var det blir 27° intill skinnet.
go tur
 
Luftlagret i underlagsskumplast till golv brukar räcka som madrassinsolering. I tält brukar en nylonsäck runt sovsäcken ge ett luftlager till och några grader till. Är din sovsäck för stor? Saknar den halskrage? Tätar du med lämpligt klädesplagg brukar det bli varmare, det gäller att hitta var det blir 27° intill skinnet.
go tur

Så det räcker alltså med det lilla tunna golv-cellplast-grejset? är ju kanon isf, tar typ ingen extraplats. Nylonsäck? menar du en till sovsäck utanpå alltså? Tycker att säcken är lagom, men jag kanske ska ta och bunkra upp med lite mer kläder åckså..
 
Har du hund så skaffa ett par klövjeväskor så kan jycken bära sina egna prylar och kanske lite utav dina, så gör jag.
 

Bilagor

  • fjällstorm.jpg
    fjällstorm.jpg
    62.1 KB · Visningar: 2,703
Några sovsäckstips från mig:
*Ät ordentligt innan läggdax.
*Ha gott om ventilation i tältet.
*Släpp inte in en enda droppe vatten till sovsäcken.
*Torka bort kondens från tältets insida med wettexduk.
*Sov max sex timmar.

Sen för att svara på tråden skulle jag vilja ha ett tunnt täcke med mig om jag var du. Den bästa förstärkningen. Man vänjer sig vid att sova så det ligger kvar. Över fotänden kan man trä en stängd skaljacka. Kom ihåg att torka hunden noga så inte hen blöter din sovsäck.
 
Täcke var ett bra tips. Om man inte vill kånka på ett täcke specifikt för detta kan man med fördel lägga klädesplagg t ex dunjacka och annat ovanpå sovsäcken. På själva kroppen brukar man inte vinna så mycket på att lägga på fler lager än ett eller två.
 
Samt varma fötter o händer. Torra strumpor och vantar gör mycket om det är kris. Om man vill kan man isolera där man känner sig kall. Har ett kort liggunderlag som jag på vintrarna hade som extra förstärkning mellan rumpan och axlarna. Hmmm ryggen kanske det kallas... ;)
 
Har du hund så skaffa ett par klövjeväskor så kan jycken bära sina egna prylar och kanske lite utav dina, så gör jag.

Jepp, sånna har hon redan =) även om dom 6 kilona nästan blev för mycket för henne till en början (otränad) vilket ledde till att jag fick bära 30 kg och hon 0 kg. Tack, hund...
 
Några sovsäckstips från mig:
*Ät ordentligt innan läggdax.
*Ha gott om ventilation i tältet.
*Släpp inte in en enda droppe vatten till sovsäcken.
*Torka bort kondens från tältets insida med wettexduk.
*Sov max sex timmar.

Sen för att svara på tråden skulle jag vilja ha ett tunnt täcke med mig om jag var du. Den bästa förstärkningen. Man vänjer sig vid att sova så det ligger kvar. Över fotänden kan man trä en stängd skaljacka. Kom ihåg att torka hunden noga så inte hen blöter din sovsäck.

Ja, täcke var ju en kalasidé! Finns ju faktiskt billiga duntäcken på typ ikea som man kan modda lite... typ smalna av, det behöver ju inte vara 1,5 m och sy fast en liten "påse" att trä in fötterna i. och kanske en rem som sys fast i sidorna på täcket och spänns ihop under madrassen så att det ligger kvar... och sen in i en lite kompressionspåse så är nog problemet löst där =) tack!

och förresten, varför just max sex timmars sömn? sover gärna 8-9 timmar annars och blir det inte för lite med så lite sömn efter den ansträngningen?
 
Jag vill gärna slå ett slag för försvarets sovsystem 2000 från Carinthia. Ja, det är ganska tungt. Ja det tar en del plats. Nej, jag fryser aldrig i det trots att jag är kallblodig och lätt fryser. Funkar både i tält, vindskydd och hängmatta.
 
Varför krångla med att sy och sy om, köp en liner för några hundralappar finns de som är gjorda för just det du söker. just att öka värmen + att du sparar säcken och den behöver tvättas mer sällan..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.