Låsa fast tält?

Finns det någon produkt som gör det möjligt att "låsa fast" (läs: förankra i marken inte i stolpar/träd etc) ett tält så att ingen liten busunge kan ta och springa iväg med det då man är ute på äventyr i den lokala faunan?
 
Utan att direkt svara på din fråga: Om du menar att du inte vill bli av med tältet när du hittat en fin tältplats men vill lämna tältet för en dagstur, så kan du antingen slå upp ditt gröna tält som inte syns så bra, eller packa ned tältet i den gröna säcken och stoppa alltihop bakom någon lagom sten som bara du känner igen, och hoppas att ingen annan snor tältplatsen. Skulle det vara så infernaliskt tätt med folk att tältplatsen riskerar bli tagen, alternativt att folk snokar i din ryggsäck, så vet jag inte vad. Hänglås går väl bra, men snören etc kan skäras av. Känns svårt att ta med sig kedja ut i naturen...
 
Har aldrig råkat ut för att blivit av med något tält i svenska fjällen. Inte heller har jag hört talas om någon som fått det. Jag vet inte hur det är i ex.vis alperna och likande men jag tror att risken för att det blir stulet är så litet att större anstängningar att säkra det är mer besvär än det är värt.

För mig är mer problemet att tältet skulle blåsa bort vid väderomslag när man är på dagstur något att engagera sig i med olika metoder.

Det enda jag blivit av med är en underställströja i torkrummet på keb men det definierar jag knappast som stöld, snarare misstag. Den som medvetet tar mina insvettade kläder har större problem än kleptomani ;) . Upplever ni andra att stölder är vanligt förekommande?
 
Menas "busungar" eler tjuvar? Frisport har 32 cm långa stålpinnar du kan nagla fast tältet med. Behövs då baksidan av yxa, hammare eller dylikt. Hindrar nog den lokale "busungen". Annars kanske det är värt att lämna typ en skitig kastrull ute och dylikt, så det ser ut som om det kan komma folk tillbaks när som helst. Finns också små platta larmdosor som tjuter djävul när ett kort dras ur dosan. Går att rigga vid tältet. Eller kanske en varggrop;)

Raskesven
 
henrik_; sa:
Finns det någon produkt som gör det möjligt att "låsa fast" (läs: förankra i marken inte i stolpar/träd etc) ett tält så att ingen liten busunge kan ta och springa iväg med det då man är ute på äventyr i den lokala faunan?

what man makes man breaks..
ingenting är helt säkert. och oavsett hur jag letar har jag inte hittat en bra lösning på att skydda sina saker.

Det du begär kan jag inte se någon lösning på.
hur skulle du fästa tältet i skyddsenheten på ett sätt som gör att inte ett snabbt snitt med en kniv skulle kapa fästpunkten ?

Däremot om du väljer att packa ner tältet i en påse.
En lösning som skulle fungera relativt bra är en påse i ett "skärsäkert" matrial som kanske har ett ganska finmaskigt stålnät med en stål vajer som du kan fästa runt ett träd eller stålstolpe eller liknande.

Pacsafe har en produkt, pacsafe 55/85/120/140
jag köpte en sådan och insåg ganska snabbt begränsningarna i den.
Klart värdelös för att ha sin rygga i eftersom maskorna är alldeles förstora. det går altså ganska enkelt att sno det mesta ur ryggan utan att behöva angripa själva nätet.

kanske den duger till det du är ute efter ?
men skulle man vilja norpa tältet så skulle man bara behöva öppna tältpåsen och dra ut allt genom nätet...

hittar du något vore det intressant med en uppdatering här..

/Torbjörn
 
Den finns ju såna här stora "korkskruvar" man skruvar ner i marken för att koppla hunden. Skruvar man ner två såna bredvid varandra och låser ihop dem med ett hänglås så blockerar de ju varandra och kan inte skruvas upp.

Men det går ju att GRÄVA upp dem med spade, men det har väl inte busungar tid med. Men frågan är ju vad som händer med tältet om busungarna får för sig att försöka slita loss det... hellre ett flyttat tält än ett trasigt tält, tycker jag.

Sen är ju som sagt var frågan hur man fäster tältet i denna fästpunkt utan att det går att få loss med ett enkelt snitt med kniven. Stålvajer genom alla bågkanaler? Nu börjar det bli lite väl tungt....
 
niben; sa:
Har aldrig råkat ut för att blivit av med något tält i svenska fjällen. Inte heller har jag hört talas om någon som fått det.
Jag var inne lite på samma linje: Har någon här blivit av med sitt tält, eller hört om någon som blivit det? Min förhoppning är att de busungar som finns i fjällen/ödemarken inser konsekvenserna för den som får sitt tält stulet. Det är en annan sak med fiskeutrustning.

I min allmänna paranoia har jag ändå packat ned och kamouflerat tältet de gånger jag lämnat det nära befolkade områden.
 

avslutad210712

Gäst
Brukar själv lägga ifrån mig ryggan och gömma den lite när jag inte orkar släpa med mig den. Finns det buskar och liknande brukar jag lägga över lite sånt. Annars så en bit från leden/stigen och lite högre upp om det går.
 
Man skulle ju kunna gräva en grop, 1x1 m, 0,5 m djup. Gjuta i betong och då åxå sticka ner en grov stålvajer, med en ögla på. Öglan låses sen fast i tältet, i lämplig fästpunkt.

Eller man betraktar risken för att busungar hittar på nåt. Risken borde bero på hur många busungeintensiteten, mätt i busungar/km2. Var är den lokala faunan, där du vill sätta upp tältet? Routesvagge i Sarek? Råslätt i Jönköping?
Och därefter överväger man att låta tältet stå "olåst", eller att plocka ner det och gömma det (eller ta med sig) eller att inte alls använda tält.

/Håkan
 

avslutad210712

Gäst
Håkan K; sa:
Man skulle ju kunna gräva en grop, 1x1 m, 0,5 m djup. Gjuta i betong och då åxå sticka ner en grov stålvajer, med en ögla på. Öglan låses sen fast i tältet, i lämplig fästpunkt.

Eller man betraktar risken för att busungar hittar på nåt. Risken borde bero på hur många busungeintensiteten, mätt i busungar/km2. Var är den lokala faunan, där du vill sätta upp tältet? Routesvagge i Sarek? Råslätt i Jönköping?
Och därefter överväger man att låta tältet stå "olåst", eller att plocka ner det och gömma det (eller ta med sig) eller att inte alls använda tält.

/Håkan

Men om de små rackarna skär sönder tältet vid fästpunkten då......

Skall dock fundera på ditt förslag.

Nämde jag att jag är ordförande i UTPB (UltraTunga Packningens Bevarande)
 
Man bir nyfiken på vilka trakter den frågande går i.

Enda busunge som hotat mitt tält, eller rättare dess innehåll, var en gång en rödräv i Norge - jag hade lämnat tältet öppet för att det behövde torka.

Sen finns ju grisarna på Korsika och björnarna i Amerika,
där kan vi tala om bekymmer.
 
marmotta; sa:
Man bir nyfiken på vilka trakter den frågande går i.
Hultsfred 2006? Roskilde?

Men nog var det en sak man tänkte på i början, eller gjorde inte ni andra det? Att tältet skulle kunna få fötter alltså.
Enda busunge som hotat mitt tält, eller rättare dess innehåll, var en gång en rödräv i Norge
Ljuv musik i mina öron, rena poesin: "En gång en rödräv i Norge." Har inte Strindberg börjat någon bok med den frasen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mleander Fast i tältträsket! Bo och sova 68
såg Sovsäck med fast myggnät Bo och sova 12
pirx hilleberg soulo - fast billigare? Bo och sova 49
wizemonkey Hjälp! sitter fast i tält djungeln Bo och sova 13
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Occo Bygga ett fast vindskydd Bo och sova 9
capman Bygga eget fast trä-vindskydd. Bo och sova 3
saifam fast i tältträsket Bo och sova 3
GustavOh Vådan av att sy fast segel på tältduken... Bo och sova 3
I.N. Bygga fast vindskydd Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.