Eget tältbygge?

Det verkar finnas en hel del kunnigt folk i forumet.
Är det någon som provat/tänkt –bygga ett tält?
Själv undrar jag när man kan köpa lösa botten som extra till tält, och skydd över tält mm.
Kan man då inte bygga med dessa material, och få det man vill ha
Klurar lite på det.
 
ja, det är flera här som sytt tält. det finns smidiga webshoppar att beställa lämpligt tyg från, och bågar. sök lite och återkom gärna med mer specifika frågor. =)
 
Det verkar finnas en hel del kunnigt folk i forumet.
Är det någon som provat/tänkt –bygga ett tält?
Själv undrar jag när man kan köpa lösa botten som extra till tält, och skydd över tält mm.
Kan man då inte bygga med dessa material, och få det man vill ha
Klurar lite på det.

Har själv inte tålamodet med tanke på att sömmerskor/sömmare gör detta 100 ggr bättre än jag någonsin kommer att kunna göra. Men med stort tålamod och lite fallenhet går det fint, se t.ex. Anders tältprojekt:

http://www.andersj.se/ (under Gör Det Själv, en bit ner)

/Mats
 
han verkar köpa från finland viss material
men dom i sintur köper från Borås.
värt att undersöka
 
Jaa, gratis kommer det att inte bli. Men kul att prova på.
Gör man inte något så blir det aldrig något, så enkelt är livet.

Jag ritar och bygger allt om jag bara kan, dator, elverk (vindkraft), segelbåt (snar framtid), hus (är byggare) mm mm.
Men det går om man tänker efter lite så går det att få det som man själv vill.
Jag vill göra 4 säsongs tält, och med sidotjolar. Man ska kunna lägga på snö, sten eller jord/grus.
Den kommer inte att slå rekord på vikt, så det tänker jag inte på. Men den ska inte vara tung heller.
2.manna tält med bra utrymme för ryggsäck och laga mat, skaplig absid.
 
Kupol är tanken.
om man vill flytta så ska den vara lätt även som uppsatt läge.
tänkte göra först i 3D program, och efter lägga bitarna som UV-map, exportera till Autocad.
kan man skriva ut dom på Ljuskopia, kan då bli i delar för att hålla ner kostnaden för utskrift.

Vad tycker ni kjolen mot marken ska ha för längd?
räcker det bara med en snutt, eller ska det vara ca:20cm
vad tror ni om tält som man hade i lumpen, förvisso så hade vi inte dom allt för ofta.
Stortälten hade delad kjolstycke som gick in och ut.
Om man gör det och kan fästa den under innetältet, är det dåligt eller kan det vara smart?

Sorry att jag frågar så mycket men det finns aldrig dåliga svar, allt är välkommet.
Ju fler svar desto närmare lösning finns,,, och det alltid.
 
Om du ska ha ett innertält med golv så har jag svårt att se vad en kjol inåt skulle göra för nytta... Utåt däremot kan vara vettigt. Skulle nog vilja ha den minst 15cm tror jag... Nån som har koll på hur lång snökjolen är på Helsports tält? kan inte hitta det på deras hemsida.

Du verkar ju vara erfaren vad gäller ritande iaf! Ska bli kul att följa ditt projekt! =)
 
Ja det är sant med kjolen inne.
tanken är om den blir stabilare, men o andra sidan så blir det mer vikt
kjolen 15.cm, ok
man kan prova sig fram vad tyngden blir.
det kanske inte behöver vara så stor som jag tänkte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.