andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd.

hej!
jag tänker använda bara yttre tältdyck i stället för hela tältet. till sommarens fjälltur,
mest är det för att spara vikt men också för att få lite mera plats.

är det en bra ide eller en dålig?
 
Har du löst insektsproblematiken för dig så du är nöjd så är det en bra ide.

Dubbeltält den varma årstiden är onödigt, det är nogg mygg, knott som folk lättare håller bort med ett innertält, sedan är det ju bra om man inte trycker sovsäcken mot ytterduken när den är dyngsur...
 
Jag har provat några gånger. Blir ju en del kondens på insidan av duken (skulle kanske kunna lösas genom att spänna upp den så det blir lite mer drag). Men av kondens anledningen, o alla andra anledningar att inte ligga och trycka mot duken, är det svårt att få plats fler i tältet än när man har innertältet uppe tror jag,. Vi bodde två vuxna och en fyra åring i yttertältet till ett två personers tält (Vaude Taurus 2 om jag inte missminner mig). Det var alldeles för trångt.
 
Varför inte

tvärtom i stället?

Vid vintertältning har jag använt bara innertältet (i skog). På sommaren fungerar det med bara yttertältet i regnväder när man rastar etc men mygg och myror vill jag inte umgås med när jag sover.

Thure
 
Senaste fjällvndringen genomfördes utan innertält.

Vi sov då 3 i ett 2 personers ryggåstält (hilleberg muddus) och det var helt lgom rymligt. En vindpinad natt körde vi med endast två absider hopkopplade (dvs 120% av ytan i ett hb-akto) och tom det fungerade även om det var trångt.

Myggproblemet löst vi med ett myggnät som vi hångde upp när det var dags att sova (myggnätet vårt var en gardin från ikea för 40kr, funkar skitbra men det finns mer mode-riktiga lösningar för den som är fåfäng).

Jag rekomenderar detta starkt, skulle jag med facit i had på något sätt fått valmöjligheten att sparar in priset för mitt innertält vid inköpet skulle jag gjort det alla gånger, det har använts ca 5% av gångerna jag haft ut tältet och aldrig varit ett behov utan mer bara för att testa det.

Thureb, du nämnde att du använde innertältet på vintern, vad är tanken med det? Jag brukar sova under en gran eller under tarp och ser ännu mindre meningen med golv/myggskydd på vintern än på sommaren.
 
Vi har oxså kört med gardinmodellen under yttertältstaket, ett 3 p blir jättesrymligt till mindre än 1/2 vikten......
Diciplin och weetex kan man hålla efter kondensen med....men vädring och nockventilHB är funkis....
Vintertid behövs väl inget innertält, men väl bra isolerande liggunderlag.......granar inte bara luktar väl de är ganska regntäta oxså.
 
Jag har provat några gånger. Blir ju en del kondens på insidan av duken (skulle kanske kunna lösas genom att spänna upp den så det blir lite mer drag). Men av kondens anledningen, o alla andra anledningar att inte ligga och trycka mot duken, är det svårt att få plats fler i tältet än när man har innertältet uppe tror jag,. Vi bodde två vuxna och en fyra åring i yttertältet till ett två personers tält (Vaude Taurus 2 om jag inte missminner mig). Det var alldeles för trångt.

Var ute i skärgården och båtluffade runt -05 och träffade på tre tjejer runt 20-25 år som också var ute och luffade runt, de sov i ett Vaude Taurus 2, de hade alla ryggor od under en pressenning utanför, de använde dessutom också innertältet.

Anledningen till att jag blev intresserad var inte bara att de var unga och snygga ;-) utan att jag också var ute med ett Vaude Taurus men en Vaude Taurus 1 (avsedd för max 2 personer) och tyckte det var trångt, jag hade ju packningen med inne i mitt tält!

Men de här tjejerna låg ändå som sardiner och hade säkert klarat sig i minus 25 då de värmde varandra!

Men skulle de vända sig i tältet så fick nog alla göra det på en och samma gång och försiktigt, annars hade de rivit tältet!
 
Vi har oxså kört med gardinmodellen under yttertältstaket, ett 3 p blir jättesrymligt till mindre än 1/2 vikten......
Diciplin och weetex kan man hålla efter kondensen med....men vädring och nockventilHB är funkis....
Vintertid behövs väl inget innertält, men väl bra isolerande liggunderlag.......granar inte bara luktar väl de är ganska regntäta oxså.

Jo, nockventilen var det enda som saknades på mitt HB muddus...men man är väl inte för feg för att sätt saxen i tältet tänkte jag och fixade egna (på bilden är det jag och en kompis som är ute och testar "minimuddus", dvs två absider endast, i sommarhettan):

http://scouter.se/kompisar/irrbloss/arkiv/visa/?id=5566&iid=58563&pos=35&itot=40

HB var fina nog att skicka mig materialen jag behövde helt gratis (inte för att jag tror de kostade många kronor men i de kvantiteterna men trevligt iaf!).

Numera är mitt tält fruktans värt väl ventilerat med upptullningsbara paneler OCH nockventiler!...

...men det klår ändå ingen gran!
 
Har ev ett tält o sälja

Köpte ett Marmot Earlylight 2p i slutet av sommaren och använde det med gott resultat under en veckas fjällvandring i augusti.

Väger mellan 2,1 & 2,5 beroende på vad man tar med.

Ska ev sälja det för att köpa ett Akto då jag mest kommer att vandra ensam..
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...