Temperatur i tält - och utanför

Jag är på gång att köpa ny sovsäck och funderar på alla temperaturangivelser som finns. Vad jag undrar är: om temperaturen är noll grader ute, hur kallt är det då inne i tältet?

Det beror ju även på tältstorlek och hur många man är. Vid min senaste fjälltur (solo) hade jag lånat ett 2-3manstält och använde min vanliga sommarsäck: frös som en hund! Jag sover vanligen i ett gammalt enmans Fjällräventält och skillnaden var enorm.

Så val av sovsäck beror ju även på vilken typ av tält man har och om man är flera personer som sover tillsammans. Finns det någon på utsidan som har koll på temperaturer inne i tält - och utanför?
 
Senast ändrad:
Ouppvärmda tält följer yttertemperaturen snällt.
Tror inte du frös pga 2-3p tält utan av val av för tunn sovsäck + kanske för lite under och på dig.
Sommartid kan ytterförsilvrade(Aluminiserade) tält vara lite svalare på morgonen, även att de är mörkare inne uppskattas av sömntutor.
//J
 
Ouppvärmda tält följer yttertemperaturen snällt.
Tror inte du frös pga 2-3p tält utan av val av för tunn sovsäck + kanske för lite under och på dig.
Sommartid kan ytterförsilvrade(Aluminiserade) tält vara lite svalare på morgonen, även att de är mörkare inne uppskattas av sömntutor.
//J

Ja så är det, samma temperatur i tältet som utanför, om inte solen legat på och gassat vilket kan nyttjas under vårvinter- och sommarturer om tältet står uppe över da'n till att torka saker av textil såsom kläder.

Temperaturangivelser på sovsäckar bör tas med en stor nypa salt. Jag skulle rekomendera att ha en avsevärd marginal mellan tänkt användningsområde och extremtemperatur och en betryggande till nedre komfortdito.

Och som alltid ett kasst liggunderlag fördärvar temperaturkomforten i den mest avancerade sovsäck.
 
En gissning

Nog är det varmare i tältet än utanför, men jag har ingen aning om hur mycket. Det är ganska mycket skillnad mellan olika tält, jag upplever mitt MHW Trango 4 som varmare än mitt Hilleberg Nallo 3, trots att Trangot är dubbelt så stort. Gissar att det är lite tätare innertält på Trangotältet, i Nallot blir det kallt vid minsta vindpust Skulle gissa på att det skulle kunna vara kanske 3 grader skiland eller nåt i den stilen med Trango och kanske 2 med Nallot när man sitter och spelar kort i stiltje, ligger man i sovsäcken är det nog ingen större skilnad. Oftast brukar man öppna ventilationen på max och då blåser värmen ut, å andra sidan blir man kall av fukten om man inte öppnar. Måste ta med en termometer nån gång....

De sovsäckstemperaturer som anges enligt den nya EN normen stämmer ganska bra. The North Face, Mountain-Equipment och andra stora tillverkare kör med den. Däremot brukar gammalt skräp (äldre Haglöfs, caravan mm) stämma ganska dåligt. Min Caravan som var graderad -10 funkade strax under noll när den var ny, nu är den lagom inomhus. Haglöfs hade säckar som var graderade -20 som knappt funkade i -5.
 
Senast ändrad:
Jag hade med mig en dubbeltermometer förr och hade som mest en temperaturskillnad på 6 grader på morgonen. 2 personer i tältet (HB Staika) och temperatur strax under nollan. Ingen vind och dålig ventilation.
Ökad vind och mer ventilation ger mindre temperaturskillnad. Fler i tältet ökar skillnaden. Normalt är enligt min erfarenhet ett par graders diff med 2 pers i tältet.
 
3-5 grader i bästa fall

Hej,

jag har själv funderat en del på detta, och ensam i mitt 1-2-mans TNF-tält så skiljer det mellan 3 och 5 grader mellan inne och ute, till tältets fördel. Lite mindre om det blåser mycket. Det bör rimligtvis vara lättare att värma upp luften i ett litet tält än i ett stort, även om man bara värmer den en-ett par grader.

Om man vill kan man lätt testa genom att sova i enbart sovsäck. Den säck jag har som utan problem klarar -3- -5 i tältet, är kinkig om det kryper under nollan och jag ligger utan tält/motsv.
 
Kul att höra att andra också har funderat på detta. Min erfarenhet är att det kan skilja en del i temperatur när man sitter i tältet (inte ligger i sovsäcken). Däremot när jag vaknar på morgonen så är det i stort sett samma temp ute och inne. Jag gissar att så länge jag ligger i säcken så behåller den värmen och tältet förblir svalt???
 
Kul att höra att andra också har funderat på detta. Min erfarenhet är att det kan skilja en del i temperatur när man sitter i tältet (inte ligger i sovsäcken). Däremot när jag vaknar på morgonen så är det i stort sett samma temp ute och inne. Jag gissar att så länge jag ligger i säcken så behåller den värmen och tältet förblir svalt???
Jo, givetvis isolerar din sovsäck så att tältet inte värms upp "i onödan". Men sen tillkommer nog en del andra faktorer också, t ex att du kanske rör dig mer och ev lagar mat (producerar mkt värme + kondens) när du är utanför sovsäcken men ändå i tältet.

Däremot har tältet den stora fördelen att det bryter vinden. Den faktiska köldeffekten minskar därför betydligt (vilket man ibland märker när man sover under bar himmel).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
mc_piloten Sovsäck och temperatur Bo och sova 0
FarmerJoe Förstärka temperatur med hjälp av Bivvysäck. Bo och sova 3
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Glännman Temperatur norra dalarna i början på juni ? Bo och sova 7
elka9110 Vindskydd i november - temperatur? Bo och sova 12
pippilotta Engelsk temperatur på sovsäckar Bo och sova 8
Kalle N - L Läng och temperatur Bo och sova 1
mikael123 Gammal sovsäck - temperatur? Bo och sova 2
BOBen temperatur-uppskatta Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.