Uppskatta komfortemperatur på dubbelsäck

Hej,
Ska ut i helgen och prova "vintertältning". Vi ska stanna i Skåne och prognosen säger -3C till -7C under natten.

Jag äger ingen renodlad vintersäck utan tänker prova att kombinera en +10C med en +5C. Vi kommer även ha med oss varmvattenflaskor, kök, tillgång till koleldad handvärmare osv, så jag är inte orolig för att vi kommer förfrysa under natten :)
Markkylan hoppas jag minimera genom ett Exped synmat 7 och jag tänker sova i ett tunnt underställ. Antingen fleece eller mikrofiber.

MEN, är det någon som har erfarenhet av dubbla sovsäckar och kan uppskatta en komforttemperatur?

vintersarek.se använder de en kombination av komfort -3 och -1 och får ut en sammanlagd komfort på -36C, dvs drygt 30 graders skillnad.

Är det rimligt att tro att mina +10 resp +5 åtminstone borde klara -5C dvs en skillnad på 10 grader från den lägsta? Det totala loftet på båda syntetsäckarna är ca 4-6cm.
Vad påverkar isoleringen? Är det enbart loft eller har olika fyllning olika egenskaper?
 
Hej!

Säckens gradering (isolation) gäller en tänkt temperaturskillnad från hudens temperatur mot yttervärldens temperatur. Men denna skillnad kan också adderas om man "staplar" säckar i varandra. Varje säck isolerar ett visst antal grader. Men den yttre säcken pressar samtidigt ihop den inre säcken så den isolerar sämre.

Hudens temp = 35 (säger vi)
En säck specad +10 isolerar då 25 grader.
En säck specad +5 isolerar då 30 grader.
Summa isolation = 55 grader.
Du borde idealt sett klara -20 grader kallt.
Men förmodligen är -10 grader mera rimligt.

Lägg till ett tunnt underställ på kroppen och är du säkrad.

Men tänk också på liggunderlaget där säckarnas fyllning pressas ihop.

/Örjan
 
4-6 cm loft ger dig erfarenhetsmässigt (min erfa :) ) ca noll till minus 5 kanske. 4 cm är inte tjockt ;)...
...minus 10 är nog kärvt, för att inte tala om minus 20 ;)..,

...på plussidan är ditt liggunderlag som är varmt, och med tjock mössa, sockar och kanske ngt varmt lindat kring halsen alt. halskrage i sovsäcken så bör du kunna sova gott :).

//J
 
Tack för bra svar :)

Intressant matematik Örjan. Jag funderade själv på vad som är utgångspunkten för isolation, men givetvis måste det vara hudens/kroppens temperatur. Det ger i alla fall en uppskattning, och det är nog klokt att börja med att halvera den.

Jag hade nog själv gissat på någonstans mellan -10 och 0 så det känns skönt att ni också gissar på ungefär samma temperaturområde. Men jag borde ha en rimlig chans att få sova ganska ostört då. Och i värsta fall med varmvattenflaska eller annan extravärme.

Glömde säga att jag givetvis ska ha både mössa och tunna vantar tillsammans med understället. Bra tips annars som man lätt glömmer.

Jag kan återkomma med ett litet utlåtande på söndag när vi är tillbaka :)
 
Jag hade en gång i tiden en komplett Caravan Carry Combi, en dubbelsäck med innersäck i dun och yttersäck i syntet. Den var, enligt 80-talets måttstock, avsedd att klara minus 36 grader.

Jag har testat den på kronans liggunderlag direkt på marken och bortsett från det under bar himmel i minus 14 grader. Efter en knapp halvtimma blev det för varmt och jag fick strippa ner till kalsingarna.

Idag har jag bara syntetsäcken kvar, och jag skulle inte använda den i temperaturer under sju - åtta plusgrader om jag sover utan kläder. Dunsäcken var marginellt varmare separat.

Så till din fråga.

En designad dubbelsäck är konstruerad för sitt ändamål. Dragkedjorna satt på motsatt sida från varandra för att minimera värmeförlust.
Min kvarvarande syntetsäck känns som ett tält runt huvudet, vilket beror på att den är gjord för att få plats med den inre dunsäcken utan att pressas ihop.
Dunsäcken, i sin tur, hade en dragsko som möjliggjorde för mig att snöra ihop den kring ansiktet så att endast mun och näsa utsattes för kylan, och "tältet" till syntetsäck låg då som ett litet vindskydd kring den kvarvarande öppningen.
De båda säckarna var sydda så att sömmarna i säckarna i görligaste mån inte låg i linje med varandra, återigen för att minimera värmeförlust.
Syntetsäcken var, av förståeliga skäl, avsevärt större än dunsäcken.

För var och en av ovanstående design som din ad-hoc-lösning inte uppfyller kommer den att klara extrem kyla lite sämre. Minus tio grader är att betrakta som extrem kyla för sömn under bar himmel. Ett tält räcker för att effektivt sett förvandla minus tio till 'något under noll'.

Erfarenheterna från tiden i gröna kläder. Jag garanterar inte att jag skulle tycka samma sak idag ;)
 
Mycket av värmefaktorn i din dubbelsäck är det bara du som kan leverera. Markkylan är alltid värst.
Tunnt slutna celler ovanpå sk isolerad luftmadrass 3, 7 eller 9 cm brukar bli varmast.
Endast loftet och läckfaktorn gäller. Eftersom du inte signalerat vare sig så sannorlikt kommer det att gå dig väl, encentimeters IKEAs sommartäcke gör praktisk skillnad, så fodrad vindrock, ylleunderställ med balclava, sockar och vantar är alla plusfaktorer.
Att frysa ger garanterat en sk-tnatt. Gardera dig.
Ät långsammat sent, gå dig varm före inkrypningen, kissa och ha kisseflaska i säcken.
Hoppas du får en
go tur
 
Tack för ditt svar Yappo!
Detta är ju en "hemmalösning" så det kommer säkert läcka mer värme än om det varit välgenomtänkt från början. En nackdel är att den inre säcken saknar köldspärr längs dragkedjan, vilket den yttre, tjockare säcken har. Tyvärr är dragkedjorna på samma sida. Den yttre säcken har huva och dragsko för att snöra åt ordentligt. Den inre har dragsko men en sämre formad huva.

Jag kommer att sova i tält och tar med termometer för att kunna se både yttertemperatur och temperaturen i tältet.


Tack för tipsen seobserver!
Jag kompletterar med ett cellplastunderlag för säkerhets skull och lite kvällsmat.
"Last line of defence" blir termos med te, möjlighet att koka varmvatten för nalgeneflaska och koleldad handvärmare. Jag kommer inte behöva förlita mig helt på kroppsvärme om sovsäckarna blir för kalla :)

Ska bli intressant att testa. Som jämförelse kommer min tältkamrat ha en enkelsäck med komforttemp på -10C :)
 
i know you probably know this.. but dont sleep with your head down inside your bag, the moisture in your breath will do a lot to cool your bag down!. If you have a car, take the bedding from home, its always better to have too much.

Have an amazing night, looks like sunshine in the morning for you guys in the whole of skåne! :)
 
När vi kom fram till Liagården på Söderåsen vid sjutiden i lördags låg temperaturen på 1-3 minus och vi började med att sätta upp tält och sedan laga mat på köket. Vi satsade på gulaschsoppa med bröd. Var inte helt dumt att käka utomhus i minusgrader :)
Efter middagen gjorde vi upp en liten eld och tog en kopp kaffe.

Vi väntade med att rulla ut sovsäckarna tills vi skulle lägga oss och då hade det dragit in lite moln så temperaturen låg bara på 2-3 plus.
Jag hade ett underställ och mössa men skippade vantarna efter en stund. Min upplevelse under natten var att sovsäckarna var "OK". Jag har inte frusit men det har heller inte varit varmt. När jag flyttade mig på liggunderlaget kände jag att det var svalare där jag inte legat. Ganska logiskt men ändå lite nytt för mig.
Vid halv sju hade vi 6 minus utanför tältet. Tyvärr kollade jag inte vad innertempen låg på, men en timme senare hade vi 4 minus utanför och nollgradigt inne.

Vi kokte upp vatten till nalgeneflaskan i samband med frukosten och det var inte helt dumt att ha när man skulle komma igång. Perfekt att peta ner i sovsäcken :)

Jag tror att jag måste hålla en högre kroppstemperatur nästa gång. Mest eftersom jag inte kände någon skillnad under natten, utan att det var ganska kontinuerligt "början till svalt" från start till slut. Jag har vaknat ett par gånger, men det kan nog bero lika mycket på allt nytt som temperaturen. Jag har inte vaknat och huttrat.
Min svåger upplevde sin Biltemasäck -10C som sval och han hade nog ungefär samma kroppstemp som jag när vi la oss. Båda skulle nog tagit en rask promenad först, som vi tänkt.

Jag har dock inte upplevt något kallras i säckarna utan en jämn temperatur.

På det hela taget var det intressant att testa, eftersom ingen av oss hade någon som helst erfarenhet av att tälta när det var under noll. Vi har erfarenheter med oss hem både kring klädval och boendet.
Frukost i sovsäcken, köket i absiden och med dörren till absiden lite på glänt var helt klart en toppengrej!

Rundan avslutades med att vi gick ner i ravinen och gick ca 2-3 km innan vi tog oss upp igen och gick längs kanten tillbaka. Strålande sol :)

4d0c195fa4a8d342a1c021e83e754fe2.jpg


ebeed9a410661d79668ad8a36a20e6e5.jpg
 
Jag brukar tänka som roberts.pl graderar sina säckar. 100gram 700cuin-dun ger ungefär 4-5°C sänkt komforttemp, och då spelar det ingen roll i hur många sovsäckar dom är fördelade i.

En säck med t-lim 0 brukar ha ungefär 300g dun, kombinerar man två sånna (eller motsvarande syntet), så borde det räcka ner till kanske -12 eller nånting sånt. Men detta förutsätter att säcken som är ytterst är stor nog att rymma både dig och innersäcken :)

För övrigt: Enligt min erfarenhet så är det bäst att ha yttersäcken helt stängd och innersäcken helt öppen och använda den som ett täcke invändigt, då kan man stuva runt den och isolera där man känner att det behövs :)
 
Jag hade en gång i tiden en komplett Caravan Carry Combi, en dubbelsäck med innersäck i dun och yttersäck i syntet. Den var, enligt 80-talets måttstock, avsedd att klara minus 36 grader.

Jag har testat den på kronans liggunderlag direkt på marken och bortsett från det under bar himmel i minus 14 grader. Efter en knapp halvtimma blev det för varmt och jag fick strippa ner till kalsingarna.

Jag har kvar min och jag har ännu aldrig frusit i den - snarare tvärtom... Nostalgi som fortfarande fungerar! Tyvärr är det inte världens lättaste säck att släpa med sig, men det är väl inte heller de moderna säckar som klarar låga temperaturer...
 
En annan fundering... Noterade idag när jag packade ihop allt efter torkning att den yttre sovsäcken hade en tendens till att vara tunnare ner mot benen. Det hör till att jag tidigare alltid rullade denna från fotändan och uppåt, innan jag började knöla ner den i påsen.
Jag ska nog försöka massera säcken åt andra hållet, dvs uppifrån och ner, för att få lite jämnare fördelning av fyllningen. Det är inte jättestor skillnad, men det kändes aningens svalare kring benen än överkroppen.

Av ren nyfikenhet kände jag genom yttertyget på fyllningen och märkte att det gick att "noppa" eller göra den luftigare. Ungefär som när man drar och delar på stålull.

Är det en fördel med luftig fyllning och lägre densitet, eller en tätare med högre densitet? Jag funderade fram och tillbaka och kom egentligen inte fram till nånting :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BOBen temperatur-uppskatta Bo och sova 5
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.