Kombinera två säckar?

Har planer på att köpa en ny vintersäck. Min gamla en Tyin Elite börjar ha gjort sitt. Min vill således ha en säck som pallar kyla ned mot 30 minus grader. Då funderar jag om någon har erfarenhet av Bergans nya Ice kombinerad med en annan säck?
Jag tänkte bara köpa Ice och ta min "sommar" säck en dunsäck som håller nollan från North Stars egen tillv. vad tror ni vad kommer jag upp i för komforttemp?
Detta skulle innebära att jag har en bra höst/vårsäck i Ice. Sommar i den gamla och en vinter när jag kombinerar båda! Således klarar jag mig på två.
Smart va? :))
 
Det finns ett antal färdiga koncept på marknaden. Viktigt är att säckarna inte stjäl varandras loft, oftast att yttersäcken är rymlig nog. Av naturliga skäl blir en sådan här kombination tyngre än en vintersäck, men samtidigt smidigare i form av temperaturanpassning. Alla gillar inte dubbel instängning det får man pröva.
 
Hade tänkt göra något liknande med en Haglöfs Slumber 1S och 3S, någon som testat det? Funderar på om 1S kommer få plats i 3S, någon som vet hur det är med det?
 
Hade tänkt göra något liknande med en Haglöfs Slumber 1S och 3S, någon som testat det? Funderar på om 1S kommer få plats i 3S, någon som vet hur det är med det?

Det beror på hur stor du är, det är den sammanlagda volymen av dig och din 1S som ska få plats i din 3S. Är du liten så får du plats med nästan vilken sovsäck som helst i en annan normalstor sovsäck. :)

Mina kombinationer
  • Roberts Voyager Light 300 (slimmad) och Haglöfs Zensor Pro 1 175cm i temperaturer ner till -10.
  • Marmot W Helium och Ajungilak Kompakt Summer 190cm till -20 ungefär med god komfort.
  • Ajungilak Kompakt Summer 190 och Tyin 180 (från 1996) med massa underställ ner till -40, inte så god komfort men det funkar.
 
Storlek på mig

Jag är för tillfället ganska liten så jag antar att det kommer fungera. Vet du ungefär vilka komforttemperaturer man skulle kunna klara med en sådan kombination, 1S har en komf.temp. på 1 grad och 3S har en komf. temp. på -11 grader.

MVH Felix
 
Jag tror du kan räkna med god komfort ner till -30 med ett bra liggunderlag och normalt underställ, -40 med tjockt underställ och lite obehag.
 
Det går bra

Jag har en Haglöfs LIM 12, en dunsäck som duger ner till nollan ungefär. I den har jag haft en tunn fleecesäck från Stadium, lagom för rumstemperatur. Tillsammans blir de tillräckligt varma för åtminstone -15°. Funkar bra, alltså. Men gör inte mitt misstag att köpa säckar med dragkedjorna på olika sidor, det blir lite krångligt om man har bråttom ut...
 
Jag har en Haglöfs LIM 12, en dunsäck som duger ner till nollan ungefär. I den har jag haft en tunn fleecesäck från Stadium, lagom för rumstemperatur. Tillsammans blir de tillräckligt varma för åtminstone -15°. Funkar bra, alltså. Men gör inte mitt misstag att köpa säckar med dragkedjorna på olika sidor, det blir lite krångligt om man har bråttom ut...

Jag tycker det är skönt att ha inre säcken mer som ett täcke än som sovsäck dvs med öppen dragkedja, isoleringen man ligger på värmer ju ändå inte bättre att fylla ut säcken på dom andra sidorna istället. :) Skönt att ha fötterna i fotänden på innersäcken också dock :)
Bara att vika undan huvan och ha på en mössa istället om man känner att det behövs.
 
Tar upp en intressant gammal tråd. Funderar för egen del över en kombination med min Marmot Arroyo dunsäck som grund. Vill ha en fuktavvisande syntetsäck utanpå och har kastat blickarna på Haglöfs Zensor. Men har lite frågor.

För det första: är Zensor någorlunda rymlig över bröstet osv? Eller är den mycket slimmad så att det blir svårt att få rum med den inre säcken?

För det andra: Det finns en del olika modeller med olika komforttemperatur. Min Arroyo har komforttemp -1. För Zensorsäckarna uppges:
Zensor Compakt: +7
Zensor 1S: +/- 0
Zensor 2S: -3

Jag skulle behöva en komforttemp. på åtminstone -20. Helst kallare. Frågan är om Compakt:en skulle duga, eller om man ska välja en varmare säck. Det kan tilläggas att jag inte är särskilt frusen av mig. Tacksam för synpunkter!
 
Jag tror att -20 med Zensor Compakt och Arroyo är lite väl optimistiskt.
-20 med Zensor 1S och Arroyo borde fungera med bra liggunderlag och underställ, mössa etc, förutsatt att du inte är så frusen alltså.

Det viktigaste är dock att både du och Arroyo får plats i Zensorn utan att dunet komprimeras, annars är det kört.
 
Ett par tvillingbröder jag kände till skulle gå en vintertältningstur 20 år efter en stugtur de gjort tillsammans. De skaffade sig likadana dubbla sovsäckar som rekommenderades av en småväxt herre. Den ena tvillingbrodern vägde knappt 80 medan han som satt i förvaltning närmade sig 100.
Efteråt klagade den tyngre på att det varit vådligt kallt, men i själva verket var det ju hans kroppsydda som komprimerade loftet från insidan.
Hur stor säck behöver du?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.