Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter?

Jag letar efter ett billigt alternativ på en vintersovsäck till tältning i fjällen. Jag vill inte riskera att frysa. Jag tänkte kombinera en sovsäck tillsammans med min marmot woman angel fire sovsäck som har komforttemperatur-3.3 för tjejer och -7 för män. Hur många procent varmare sovsäck ska man räkna med om man är tjej? Vilken komforttemperatur bör den andra sovsäcken ligga på för att man med båda ska kunna sova i ungefär ner till -30?
Har ni några tips på billigare sovsäckar i dun eller syntetiskt material?
Jag hittade en sovsäck med komforttemp. ner till -15 med 1500g dun. Skulle den vara tillräckligt varm?
 
Troligen, ja!
Jag har sedan 80-talet haft en FR Expedition dubbelsäck. Dvs två ganska ordinära genomsydda dunsäckar som mycket väl kunde användas på sommaren om man ventilerade lite. Inte alls så mycket mer än 0 vardera skulle jag säga. Stoppade i varandra har dom fungerat väl i Snöka och annat vinterbruk (har dock aldrig testat så mycket som -30 men det var i alla fall en expeditionssäck på 80-talet).

Det hänger ju dock på att undvika köldbryggor som blixtlås och sömmar samt att dom är lagom rymliga så att inte dunet komprimeras. Öppning åt motsatt håll om det är blixtlås, sömmar ocjh kanaler på olika positioner är ju kanske det man kan kolla utöver temperaturangivelse för säckarna. Sedan får man nog testa individuellt om det behövs extra förstärkning på något vis.
 
En tråd som har diskuterat temperaturen på kombinerade säckar är denna:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72237

Diskussionen är ganska avancerad men man lär sig mycket på kuppen. Att kombinera en (-3)-säck med en (-15)-säck borde räcka ner till -30 med god marginal, tycker jag (som är man och varm).

Det här med att ha blixtlås på olika sidor är säkert bra ur isoleringssynpunkt. Men själv får jag klaustrofobi när jag jag ta mig ur dem om öppningarna är åt olika håll, jag gillar det inte. En annan synpunkt är rimfrost. Den yttre säcken blir ofta fuktig av rimfrosten, och då är en syntetsäck ytterst att föredra. Alternativet är att ha ett sovsäcksöverdrag över dunsäcken som skydd.
 
Där i isoleringen man har fryspunkten där bildas is, det är naturligt. Med en tygsäck utanpå säckarna, förutsatt den inte stjäl loft, är det trevligare att ha vätan och rimfrosten än i i sovsäcken.
go tur
 
Jag vet inte om det hjälper, men hur som helst.

Jag har testat mina två Haglöfs trail lite och zensor 3s.
Den ena en med limit +6 (comf +12 tror jag) och den andra limit - 8 (comf -2 tror jag).

Har fungerat i dryga -20.
 
Om jag kombinerar med en väldigt varm sovsäck. Finns det en risk att det till och med blir för varmt? Vilka grader på den andra sovsäcken tror ni det kan bli för varmt? Om man tex sover i en -30 sovsäck i -10 utomhus? Det är ju inte så bra om man tvingas öppna sovsäcken för mycket. Kan man klara sig med mycket kläder med en -20 sovsäck i -30?
 
Klart att det kan bli för varmt. För varmt innebär att du svettas och riskerar att frysa ordentligt senare.
Du kan ganska enkelt reglera genom att öppna i fotänden eller inte dra åt huvan lika hårt.
Mycket kläder bör du undvika eftersom det är luften i sovsäcken som isolerar (obs, inte värmer! Det är kroppsvärmen som står för det). För mycket kläder ger mindre luft och kan få fel effekt. Lägg hellre en jacka över sovsäcken eller där du vill extraisolera. Tänk också på att dina sovkläder ska vara så torra som möjligt, vilket ibland kan betyda att du har ett speciellt underställ just när du sover. Har du en sovsäck som är så kall att du behöver mycket kläder, är det dumt att ta de kläder du haft på dagen eftersom de troligen är lite småsvettiga. Dubbel uppsättning av tjocktröjor är tungt, så "rätt" sovsäck från början är säkert både lättare och skönare :)

10 graders skillnad mellan utetemp och comf.temp är säkert okej för vissa medan andra skakar tänder hela natten. Testa under kontrollerade former hur din kropp vill ha det.
 
De flesta lättpackare använder kläder i sovsäcken, alla kläder vid behov. Har själv sovit under min quilt i -10 med dunjacka o överdragsbyxor på. -5 är graderingen på quilten och jag fryser ganska lätt. Med lite kläder har jag varit kall runt nollan. Alltså kläder i sovsäcken värmer. Om kläderna är mkt fuktiga och håller mkt vatten tex bomull så kyler det kanske mer än det värmer men inte annars.
 
Jag har klarat -25 i två -5 säckar. Då var jag fullt påklädd med skalkläder och allt. Enligt min erfarenhet är det varmare fullt påklädd än att försöka lägga kläder utanpå. Om man räknar med ihållande kyla -20 rekommenderar jag därför varmare kombination. Nanok performance som tillverkar värdelös och felkonstruerad utrustning har på sin hemsida haft bra rekommendationer för sovkläder. I min värld handlar detta om att sova i underställ och med ett till underställ eller furrysuit (med eller utan snabel) utanpå. Sovvantar, tjocksockar och mössa är också en förutsättning.
 
FMs gröna dun var inte varmaste, genomsydd och tämligen tungt tyg, två av dem räckte i snöka men i sovgrop och oeldat tält fick man allt ta på sig rejält i och lägga vindrock, vapenrock samt fötterna i ryggsäcke och ändå blev det svalt.

Delar Jan Ms åsikter om sovplagg, ull+fiberpäls var vida bättre än inga alls.

Överskott på värme är görlätt att vädra bort med hjälp av 2vägsblixtlåset, medan värme som inte räcker till på grund av för lite isolering är förödande för sömnen.
go tur
 
Med 2 sovsäckar är det enkelt att reglera värmen om man tycker att det blir för varmt. Jag har gjort så att jag sovit med den inre säcken stängd och öppnat blixtlåset på den yttre så mycket som behövs.

Att svettas eller vara fuktig i sovsäck är inte bra av flera skäl. Förutom det som nämnts kommer fukten att transporteras in i säckarna, och vid kyla kondenseras som väta någonstans i den isolerande fyllningen (samma fenomen som inifrån väter ner isolering i yttre husväggar). Även om man är torr utsöndrar kroppen vattenånga i någon mån, vilket medför att man ska vädra ut säckarna så mycket som möjligt varje dag. Inte minst på vintern. Fukt avdunstar ur dem även vid många minusgrader och säckarna håller sig torrare och därmed varmare.
 
Glöm inte att sovsäcken du ska köpa måste vara större än den du har: det är loftet som isolerar - dvs om det inte finns utrymme för den inre sovsäcken att behålla fluffet kommer ditt system att isolera sämre.

För övrigt var jag i Slovenien i höstas och hade lite diverse sovsäckar med mig. Det var 0-10 plus på natten och för det mesta gick det bra att sova i en syntetsäck för ca 10 grader, blev det kallt använde jag mig av en öppnad rektangulär dunsäck med komforttemp på ca -2 som täcke. En natt var det väldigt kallt så jag la mig i den lilla rektangulära dunsäcken, inuti sommarsäcken. Men det gick inte, började svettas efter ca 10 min. Sommarsäcken är av UL-modell utan dragkedja så det blev klaustrofobiskt också.
Vi var tre pers i ett litet UL-tält för två. En natt blåste det mycket och där tältet trycktes mot min rygg, och tryckte ihop säcken mot ryggen, blev det kallt.
Kom ihåg: fluff isolerar, en platt sovsäck för minus 100 isolerar inte. Och glöm inte att liggunderlaget är minst lika viktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...