Kombinera sovsäckar

En sorts tabell till er som är intresserade av att kombinera sovsäckar för att öka (sänka) temperaturen, även kallat sovsystem.
Lägg gärna till info från egna erfarenheter.

Bilagor

• sovsystem.jpg
    sovsystem.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,215
Jag har -10 Coch 0 C vilket tillsammans skulle ge ungefär -30 C. Hmm det skulle jag nog inte våga lita på utan att ha provat i trädgården.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har själv sovit i -1 limit och 0 grader i -21 grader. I -5 grader var det för varmt så frågan är till de som har vintersäckar som blir för varma i -5 grader: vad är säckens t-limit?

Denna tabell kommer tydligen från Zpacks.

Vad bra, då vekar det som man har en fullvärdig vintersäck utan investering. Trodde inte kombinationen skulle ge så låg temperatur. Sen tycker jag iofs ändå om att kolla att utrustningen klarar det den lovar under omständigheter där man har ett alternativ om det visar sig att den inte gör det.

Quilt har alltid rum uppåt för loft och endast vikten på följande lager trycker ner isoleringen, men då man kombinerar sovsäckar är yttersäckens storlek i förhållande till innersäckens (och sovarens) storlek av stor betydelse för helheten. Därför skulle jag inte direkt tillämpa tabellen för vanliga sovsäckar.

Själv använder jag dubbla sovsäckar och kan varmt rekommendera det. Med framgång har jag prövat t.om. på tre säckar men föredrar tunna dunkläder som tredje lager så behöver man inte frysa genast då man stiger upp. Visserligen är min yttersta säck sydd stor nog för att ge loft till de inre lagren. Man förlorar en aning i vikt (jämfört med en ordentligt varm sovsäck) men helheten är så mycket mångsidigare.

Quilt har alltid rum uppåt för loft och endast vikten på följande lager trycker ner isoleringen, men då man kombinerar sovsäckar är yttersäckens storlek i förhållande till innersäckens (och sovarens) storlek av stor betydelse för helheten. Därför skulle jag inte direkt tillämpa tabellen för vanliga sovsäckar.

Självklart går det att tillämpa tabellen. Det är bara till att tänka på att den yttre sovsäcken måste vara rymligare. Som i allt gäller det att tänka till före istället för efter. Ingen försöker bestiga Mount Everest med ett tält från Biltema. Bara för att en bil når 250 km/h betyder det inte att man måste köra i den hastigheten.

Egen erfarenhet - i ungdomligt oförstånd antar jag:
Caravan Combi de Luxe, med både inner- och yttersäcken naturligtvis. Övernattning i ett 'vikt pressenningsvindskydd' under kall stilla februarinatt med sådär -25C = Helt OK och acceptabelt om så måste ske. Ingen nying eller brasa, bara pressen och ett vanligt ~10mm skumunderlag. Min kompis, i Caravan Arctic Isblå, tyckte likadant. Vi njöt nog av äventyret...

Yttersta tyget i bägge säckarna hade isbark på/i sig, så det krasade lite när vi steg upp på morgonen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips