Moderna tält har krånglig uppsättning ?

Det slog mig in på Oktoberpaddlingen att de där moderna tälten är pilliga att sätta upp, ett himla plockepinn med stänger, mycket efterjusteringar o linor överallt, mitt gamla G-66 har två, men används bara om det blåser.
Jag fick upp mitt medans de justerade sina linor...

Har jag "upplevt " det fel ?

PS glöm inte konservburksmaten, imorgon kan den va förbjuden...
 

Bilagor

  • Kopia av SANY0842.jpg
    Kopia av SANY0842.jpg
    70.8 KB · Visningar: 1,548
  • Kopia av SANY0839.jpg
    Kopia av SANY0839.jpg
    61.2 KB · Visningar: 1,354
  • Kopia av SANY0873.jpg
    Kopia av SANY0873.jpg
    129 KB · Visningar: 1,402
  • Kopia av SANY0906.jpg
    Kopia av SANY0906.jpg
    57.2 KB · Visningar: 1,782
  • Kopia av SANY0862.jpg
    Kopia av SANY0862.jpg
    65.6 KB · Visningar: 1,306
  • Kopia av SANY0953.jpg
    Kopia av SANY0953.jpg
    65.1 KB · Visningar: 1,350
Man kan undra om utvecklingen går framåt eller bakåt, saker och ting blir krångligare och konstigt nog väger det mer. Med tält är det lite så att desto mer linor och stänger desto bättre är de =)

Såg en gammal ramryggsäck på en av bilderna de brukade ligga runt 2kg och häll en livstid, nu väger de 4-5 kg och håller knappt en hal livistid, man kan undra hur det ska sluta med våra tält...

Själv så tycker jag att presenningar fortfarande är oslagbara när man befinner sig i skogslandet trots att de kräver en del snören =)
 
Man kan undra om utvecklingen går framåt eller bakåt, saker och ting blir krångligare och konstigt nog väger det mer. Med tält är det lite så att desto mer linor och stänger desto bättre är de =)

Såg en gammal ramryggsäck på en av bilderna de brukade ligga runt 2kg och häll en livstid, nu väger de 4-5 kg och håller knappt en hal livistid, man kan undra hur det ska sluta med våra tält...

Själv så tycker jag att presenningar fortfarande är oslagbara när man befinner sig i skogslandet trots att de kräver en del snören =)

De ä samma "utveckling som med kopiatorerna o skrivarna på jobbet, förr tryckte man på "skriv ut" eller på en stor rund knapp, och det var med ett litet 3 sidigt häfte med bruksanvisning o skötsel, resultatet blev det som var tänkt,nu är det med en hela j...a bibel på 1900 sidor kompletterat med en "måstegåpåkurs" för alla berörda,som är en heldag, och det som kommer ut ur apparaten som man med fog kan beskriva som en mindre månlandare kan va allt möjligt för att man inte ställde in den på 25 sidors bockaför-rutor först...man kalla det "utveckling"....?...suck
 
På jobbet har vi fortfarande en gigantisk kopiator med en stor grön knapp, lägg på pappret på glaset oh tryck på den stora gröna kanppen. Det är allt man behöver kunna, faxen däremot som är minst lika gammal har ja aldrig riktigt lärt mig =)

Lite roligt är att trots alla diskussioner här på Utsidan, så har jag sett flera gamla ryggåstält av bomull uppe i fjällen. Så de gamla omoderna tälten verkar visst fortfarande fungera =)
 
Det är intressant det där att 60-70 tals grejerna inte bara funkar, utan är lättare än senare tiders suber duper, KISS verkar varit bättre förr!
Av de moderna tält jag så "resta" i somras var fåtalet välsträkta och rakt uppsatta, måhända beror det på att det är obra att visa sin oförmåga några gånger hemmom på gräsmattan först, eller har någon annan en bättre förklaring....
Notera märket på Peters mugg han har vunnit någon gren nångång.........
 
Nja att moderna tält är tyngre är en myt.
Mitt tvåmans tunneltält från 1981 vägde 4,6
kilo och motsvarar ett HB Kaitum i storlek.

Kaitum väger drygt hälften...

Skulle man göra ett G66 i moderna material
så hamnar man nog under 1,5 kilo. Originalet
från 60-70 talet väger över två...

...och dessutom är g66 otroligt trångt att bo i och med obefintlig ventilation.
Nostalgi har ett pris ;)...

Min gamla Haglöfs Grönlandsrygga vägde 3,3 kilo.
Men var ganska obekväm i jämförelse t ex
med min stora Sacci som dessutom är mer lämpad
för sin uppgift. Visst, den väger 3 hekto mer, men
det känns skönare att bära den än mitt gamla ök.

Fjällrävens vinylonsäckar höll inte för hård användning
på 70-talet och håller inte idag heller...tyget rämnade
nitar rök och indästningen till både bälte och
bärremmar gick sönder regelbundet...

Nä, tack och lov för bärvänliga och slitstarka
ryggsäckar, rymliga och lätta tält och alla lätta kök
som finns idag :).

//J
 
Jag gillar bilden på de två som precis har fäst sitt nya HB innertält i marken för att sen fortsätta med stängerna...? Tycker bilden säger mer om användarna än om tältet. Lite som att resa ryggåstältet genom att börja med att slå ner stängerna i marken och sen ta fram tältduken.

Gillar även bilden på mannen som spänner ut stormlinorna innan han har spännt ut absiden.

Jag säger inte emot din slutsats Peter, men det som slår mig mest utifrån bilderna är användarnas okunskap. Det är inte svårt att förstå att tältuppslagningen tog ett tag. :)
 
Antagligen känns det lite fjantigt att öva på något så trivialt som att resa sitt tält, starta sitt kök och packa sin ryggsäck, men faktum är ju att några gångers övning hemma på gräsmattan är värdefulla när man står där i skitvädret.
Nu verkade ju vädret OK vid just detta tillfället men kanske inte nästa gång.

På den tiden jag ägnade mig åt aktiviteter som kunde innebära riktiga överlevnadssituationer övade vi en gång om året med tält, polar-kit osv. Och varje gång kändes som den första. Man glömmer fort.

Så Peter, schasa ut dina kompisar i trädgården lite då o då och träna, du kan ju coacha dom från lädersoffan.
 
....det slog mig för övrigt att Fjällräven sålde
G66 i en modern upplaga för några år sedan.
Det vägde runt 2,5 kilo komplett och precis
som alla fjällrävenprodukter dyrt i förhållande
till kvalité ...

Det är ett par hekto tyngre än det G66 jag använde
på 70-talet, så fjällräven verkar onekligen göra sina
prylar tyngre utan att ändra på designen.

...annars är de ju svårt att jämföra produkter från
olika tidpunkt eftersom design kan ändras radikalt
och göra jämförelsen meningslös.

...är det inte ett G66 Thermo som jag skymtar..?

En stång till ska det väl vara där på mitten av tältet..?

//J
 
Jag tror det tar lite mera övning för att resa ett g66 på ett bra sätt.
Men därefter tycker även jag att det är både snabbt och lätt att resa.
När det gäller fjällrävens vikter på prylar.
Kanske var skillnaden att den tidens fjällräven verkligen prioriterade funktion och friluftsutrustning? Idag verkar ju rekreationskläder i allmänhet vara lika viktigt som friluftsprylar för fjällräven.
 
Jo det är ett Thermo G-66, o dålig ventilation har jag inte upplevt, men varmt.
De gånger ventilationen var dålig var oftast när tältet snöade igen och täckte springan nedtill runtom med en halvmeter snö, eller nåt...då öppnade jag "kokluckan" på absiden upptill för att få luft...

Nu är det ju så att mina polare inte är så intensiva på utelivet som jag kanske längre, de har nog gjort sitt, de började runt 1962 med friluftsliv, och en av dem hade några månader innan infarkt, så han sa att han var ur spel, vilket gjorde att många samlades och hjälpte honom, och för övrigt så är ju inte bilderna "uppsättningsinstruktionsbilder" utan som det ser ut när folk yrar omkring bland pinnar och linor...

Förr tålde folk mer, man hade ett par kängor till allt, man sprang i dem, åkte skidor med dem, cyklade, man vandrade och även åkte långfärdsskridskor med dem, nuförtiden går det åt en hel garderob och en gångpsykolog(ortopedexpert för att dagens känsliga mjuka fossingar inte ska förblöda, jäkla veklingar säger jag...de va bättre förr,,,usch o tvi...

Med tanke på dåtidens material på liggunderlag(renskinn) tält (bomull) osv, så gick de inte kortare sträckor än i dag, förr tvärtom trots att vi har lättare packning o bekvämare grejor nu.

De där med att Fjällrävenryggsäckarna pajade känner inte jag igen, min äldre utepolare har en som borde upplösts i intet av allt den varit med om, men håller ihop än, visst har något fäste ersatts med en bit rep, osv, men den har han än, även vi pajar här o där under livets gång, så det är kul o se honom o hans ryggsäck,..... två "ärrade livskamrater"
 
Jo det är ett Thermo G-66, o dålig ventilation har jag inte upplevt, men varmt.
De gånger ventilationen var dålig var oftast när tältet snöade igen och täckte springan nedtill runtom med en halvmeter snö, eller nåt...då öppnade jag "kokluckan" på absiden upptill för att få luft...

Nu är det ju så att mina polare inte är så intensiva på utelivet som jag kanske längre, de har nog gjort sitt, de började runt 1962 med friluftsliv, och en av dem hade några månader innan infarkt, så han sa att han var ur spel, vilket gjorde att många samlades och hjälpte honom, och för övrigt så är ju inte bilderna "uppsättningsinstruktionsbilder" utan som det ser ut när folk yrar omkring bland pinnar och linor...

Förr tålde folk mer, man hade ett par kängor till allt, man sprang i dem, åkte skidor med dem, cyklade, man vandrade och även åkte långfärdsskridskor med dem, nuförtiden går det åt en hel garderob och en gångpsykolog(ortopedexpert för att dagens känsliga mjuka fossingar inte ska förblöda, jäkla veklingar säger jag...de va bättre förr,,,usch o tvi...

Med tanke på dåtidens material på liggunderlag(renskinn) tält (bomull) osv, så gick de inte kortare sträckor än i dag, förr tvärtom trots att vi har lättare packning o bekvämare grejor nu.

De där med att Fjällrävenryggsäckarna pajade känner inte jag igen, min äldre utepolare har en som borde upplösts i intet av allt den varit med om, men håller ihop än, visst har något fäste ersatts med en bit rep, osv, men den har han än, även vi pajar här o där under livets gång, så det är kul o se honom o hans ryggsäck,..... två "ärrade livskamrater"

Jag har bara erfarenhet av G66 och där är ventilationen obefintlig tyvärr...någon koklucka fanns inte utan bara en dragkedja som spändes ut med en kvist/motsvarande.

Och, ja, jag började min bana med Fjällrävens ryggsäckar. Som fältbiolog användes säcken snart sagt varje helg året runt plus loven...och fick följande facit på ett års användning: avbärarbältets sprint nöttes rakt igenom, likaså ena bärremmens sprint. Två nitar lossnade (de där lädersöljorna där remmarna går) och väven rämnade på ena sidan av säcken i närkontakt med vass gren.

Skaffade raskt en Haglöfs Grönland som var sydd i kraftigare men tyngre väv och med kraftigare och hållbarare infästningar för avbärarbälte och bärremmar. Facit: den höll för 10 års intensivt bruk utan några haverier, sen gick väven åt pipan (bomull/polyester höll inte i längden).
Tyngre, ja. Motiverat, tveklöst ja, vill inte ha utrustning som inte tål det den ska användas till...

Idag går det att köpa ett antal säckar som väger runt kilot för den årliga veckoturen med UL-utrustningen... för den som så behagar och har andra behov finns ett också utbud idag som är 10-dubbelt mot 70-talet. Det går att hitta barebonessäckar och säckar som är komfortabla med 50 kilo, bara att välja.

Alla är nöjda och glada..;)

//J

EDIT: en dag i höstas...

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=43312&set=lp
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.