Ett lätt 4-säsongers tält

Jag håller på att planera nästa års vintertur. Och jag har tänkt klättra över Kebnekaise. Med packning och allt. Därför måste det verkligen bli ul-packning.
Det jag håller på att kolla på nu är ett väldigt lätt 4-säsångerstält av bra kvalitet. Det ska även vara lätt att slå upp. Vikten måste vara under 2kilo, enkelväv duger bra. Jag tittar nu på "MSR Advance Pro 2 Person Tent "
Är det någon som har något annat bra förslag?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kolla upp Locus Gear. Jag har för mej att man, iallafall tidigare, kunde kontakta dem för att få innertält i solid material istället för mesh som är standard.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ta ett hilleberg soulo eller unna lämna innertältet, packpåsar och tältpinnar hemma. Använd, spade, packpåsar och isyxa som förankring. Antar att du kommer ha begränsad yta för tältet? Amerikanska tält med tull och moms blir lätt dyra och många gånger direkt olämpliga för vårt klimat.

Berätta gärna mer om din tur, vilken väg upp och ner tänker du? Och under hur lång tid? Känns spontant som att man inte behöver någon speciell utrustning? Vore spännande att höra hur du tänker och vilken rutt! Är det själva grejen att tälta på toppen som lockar?

Amerikanska sommartält på svenskt vinterfjäll...

Ni som rekommenderar Trailstar och pyramider. Har ni egen erfarenhet av att använda dem på vinterfjället och har ni rest dem i full storm? Hur gjorde ni?

Jag har alla varianter (Duplex, Ultamid, Trailstar) och skulle, nu med egen erfarenhet, inte fundera på att ta med mig de som enda tält på vinterfjället.

Snacket om att de är "bombsäkra" gäller i något annat klimat, inte här. I skogen eller på sommarfjället ja om man är beredd att kompromissa med boendekomforten (det är en tarp). På vinterfjället nej.

Berätta gärna mer om din tur, vilken väg upp och ner tänker du? Och under hur lång tid? Känns spontant som att man inte behöver någon speciell utrustning? Vore spännande att höra hur du tänker och vilken rutt! Är det själva grejen att tälta på toppen som lockar?

Jag har inte funderat så mycket än. Men tanken är att ta tåget till Nikkaluokta, skida till keb, bestiga berget med via ferrata den östra leden (jag får packa med mig via Ferrata och klättersele+stegjärn. Tälta på toppen.
Sedan ta mig ned via durlings led till Singistugorna. Tanken är att skicka ett paket till Singistugorna med mat,bensin+det som behövs för ytterligare en 10 dygns tältade. Var jag åker därifrån vet jag inte riktigt, kanske avslutar i Ritsem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips