Hur länge håller ett tält?

Jag vet, idiotisk fråga. Ungefär som den klassiska engelska frågan: "How long is a piece of string?"

Min fråga gäller närmast yttervävens åldringsbeständighet, om den liksom bryts ner och försvagas av sig själv?

Jag har ett Fjällräven Termo Expedition tält som jag har haft i åtminstone 20 år. Jag köpte det dessutom begagnat, så det är säkert 10 - 15 år äldre ändå. (Modellen med tredelad innerstång, om det säger er något. Senare modeller hade fyrdelad stång.) Yttertältet är av Fjällrävens G 67-väv, innertältet tror jag faktiskt är av bomull/polyester även om en gammal katalog säger att det ska vara rutarmé.

Det har förvarats löst packat, jag brukar ta fram och sätta upp det på gräsmattan ungefär vart tionde år. Om man skulle använda det igen får man förstås täta sömmarna med något lämpligt medel, men vad tror ni om vävens regntålighet? Jag tänkte mig i så fall bara att använda det sommartid på låglandsleder.

Jo, jag vet att det är ett helt omodernt tält, men fortfarande är det ganska bra förhållande mellan golvyta och vikt. (Och jag har ett annat tält också, det satte jag upp på gräsmattan förra året, när det var helt nytt.)
 
Själv så har jag ett Helsport Snöhetta 3 pers. Det är runt 30 år gammalt. Är sparsamt använt, stundtals så har det legat i förråd under flera år men under två års tid så har det varit med till Femund. Fungerar alldeles ypperligt fortfarande. Men det vilar alltid en viss osäkerhet runt hållbarheten vid användning...
 
Beror på...

...vilken väv som används och hur det förvaras. Kompisens Hilleberg har varit med i snart 30 år och har 1000+ tältnätter. HB bytte golvet och gjorde några småreparationer för några år sedan men ansåg för övrigt att tältet var i bruksskick. De hade nog rätt, för tältet har sedan dess stått pall för ett antal riktiga stormnätter utan skador.

...gamla Fjr var gjorda i polyester om jag minns rätt, de tål en hel del sol och år innan de ger upp :).

//J
 
Jag tror (betoning där) solen knäcker tältet.

Jag har egentligen ingen aning men inbillar mig att solen är väl det som tar kål på tältet. Jag kan tänka mig att hård vind sliter på tältet. Så min slutsats blir väl att ju mer sol ett tält har varit utsatt för ju skörare är det och desto mindre slitage (typ hård vind) tål det.

Mina gamla postordertält är minst 20 år gamla, inte så hemskt mycket använda och därför inte så åldrade av solen. De kan hålla länge än. Men tält som kostar tusentals kronor med bättre material i och bättre sömmar håller naturligtvis längre än dessa skittält för ett par hundringar.

Den som svarade ca 500 tältnätter vet nog betydligt mer.

thomas
 
Mitt Vaude Taurus har hållit i runt 10 år, har runt 20 tältnätter per år. Har dock gjort tabben att ha tältat både på grus, sand och berghällar med det så tältbotten har börjat läcka fläckvis :-(

Finns det något tips vad man kan göra åt det?
 
Bland de dyraste tält som går att uppbringa på den svenska marknaden tål inte solljus.

OT.
jag har bl.a ett rött Hilleberg men jag låter inte det stå uppe dygnet runt veckovis på ett ställe
Per
 

Bilagor

  • Hilleberg_1.jpg
    Hilleberg_1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 3,555
  • Hilleberg_2.jpg
    Hilleberg_2.jpg
    42.5 KB · Visningar: 3,845
Tidigare diskussion (om HB men även andra modeller) finns i denna tråd.

Edit: mest HB faktiskt, men se det som en "upper limit" om du går på reklamen... :)
 
Senast ändrad:
Mitt första egna tält var ett grönt Caravan Keb 3 (ryggåstält) inköpt 1984 primärt för fjällvandring. Det tältet har varit med om massor, fjällvandringar, bilcamping och familjecamping med små och större barn etc ibland uppställt veckor på samma ställe. Det enda som gett sig på tältet är PU-beläggningen på innertältets golv vilket skedde redan efter ca 10 år (beläggningen släppte i stora bitar). Yttertältet i silikoniserad polyesterväv, alustänger och innertältet i övrigt är fortfarande toppskickt och vattentätt och ingen av vävarna har bleknat (lägger jag en presenning under innertältet är det även torrt underifrån).
Tältet är designat av Bo Hilleberg, men då det är sytt av Caravan kan inte Hilleberg byta golvet (Caravan fabriken i Malmö brann för många år sedan varför alla mönstren, tex till tältgolvet, försvann). Jag har även kollat med andra firmor, men reparations priset har avskräckt på ett så gammalt tält. Nu är det pensionerat med den äran och ersatt av andra tält:)

Min erfarenhet är att tält med silikoniserat polyesterväv som yttertält har mycket lång livslängd och påverkas inte mycket av sol och väder. Nylon (polyamid) bryts ner av solljus och bleknar. PU-belagda vävar har en mycket kortare livslängd då PU-beläggningen åldras fortare än väven i övrigt.
 
Helsport tunnel

Tog i somras fram pappas gamla Helsport tunneltält.Använt på Fjälldrag,vintertältning,ibland på höstjakter och en del kortare sommarturer etc.
Troligen inköpt 1980-81.
Tvättade upp det och torkade det på gräsmattan.Golvet såg lite "mjölig" och tunnt ut.
Verkade ej läcka in nåt vid mitt "regnprov" med vattenslangen,men det var ju torrt på backen.
Vi hade det ju bara en vackertväder-natt på lågfjället,så hur väl bevarat det är vet jag inte.
 
Tack för många intressanta svar. Det låter som om jag skulle våga ta med mig tältet på sommarens cykelsemester här i Skåne.

Enligt reklamen är Fjällrävens G 67-väv en polyesterväv "som inte töjs när den blir blöt och är vattentät enligt VDN-normen". Polyesterväven ska inte heller försvagas av UV-strålning.

Termo Expedition är alltså ett pyramidtält, med bara en pinne i mitten:
 

Bilagor

  • Fjällräven liten.jpg
    Fjällräven liten.jpg
    101 KB · Visningar: 6,081
Mitt Bäver ryggåstält inköpt -79 / -80 användes flitigt i många år, sen hamnde det i förråd till för några år sedan. Då var botten dålig men ytterduken blev omsydd till vindskydd/tarp. Efter en spray med silikon på sömmarna är det tätt och fint.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Hur länge håller tältdukens behandling? Bo och sova 9
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Knall Tentipi håller materialegenskaper hemliga Bo och sova 12
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
fotografiskt Summit reactor extreme - håller den måttet? Bo och sova 5
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.