Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck?

Hej!
Jag har läst några trådar om sovsäckar här på utsidan, det sägs i en del trådar att man inte ska lägga ut pengar på en syntetsäck eftersom de inte alls håller lika länge som en dunsovsäck. Vad är skillnaden egentligen.
Jag har köpt syntetsäcker rakt igenom, jag har en Ajunglijak TYIN winter, en Bergans -15 någoting, och en haglöf outback zero. Alla är syntet, jag har valt dom eftersom det ska vara lättare att tvätta syntetsäckar.
Hur lång är livslängden på säckar egentligen?

MVH
/nisse
 
Det beror väl på hur man räknar "håller".

Det jag vet är att min gamla "Dunåtti" har tappat över hälften av dunet.

Jag såg nån skriva nåt om att i syntetsäckar är isoleringen en "matta" som kommer att slitas sönder efter hand. Men jag tvivlar på att ALLA syntetsäckar är gjorda så. Möjligen är de billigare det, men det finns nog rätt många säckar som har "lös" fyllning på ungefär samma sätt som en dunsäck.
 
nermander; sa:
Jag såg nån skriva nåt om att i syntetsäckar är isoleringen en "matta" som kommer att slitas sönder efter hand. Men jag tvivlar på att ALLA syntetsäckar är gjorda så. Möjligen är de billigare det, men det finns nog rätt många säckar som har "lös" fyllning på ungefär samma sätt som en dunsäck.
Njae, det är nog snarare tvärtom så att de bästa och dyraste syntetfyllningarna (iallafall Polarguard) är mer mattlika än de billigare.
För att svara litet mer generellt på den ställda frågan så bör man beakta följande:
En dunsäck håller mycket längre och de förlorar inte lika mycket isoleringsförmåga vid (en korrekt utförd) tvätt heller.
Det optimala sättet att tvätta en dunsäck torde vara att skicka den till Sheffield till den tvättfirma (W.E.Franklin (Sheffield) Ltd., +44 (0) 114 268 6161) som Rab rekommenderar och använder själva.
De rekommenderar även en firma i Tyskland (Outdoor-Service -Team GbR, Rheinstraße 21, D-16356 Eiche b. Berlin
Tel: +49 / 30 / 99 27 20 86 Fax: +49 / 30 / 93 66 36 44
e-mail: info@outdoor-service.com).
Det bästa är ju annars att alltid använda någon form av innerlakan så att man inte behöver tvätta sin säck så ofta. Med användande av ett bra innerlakan så behöver nog de flesta inte tvätta sin sovsäck mer än 1-2 gånger under sovsäckens livstid...
[Ändrat av haskell 2004-12-13 kl 15:33]
 
nermander; sa:
tvivlar på att ALLA syntetsäckar är gjorda så. Möjligen är de billigare det, men det finns nog rätt många säckar som har "lös" fyllning på ungefär samma sätt som en dunsäck.

Jag tror faktiskt inte det, men jag kan naturligtvis ha fel.:)
Även om det säkert går rent teknisk är nog tillverkningsvinsten med "mattor" så stor att det skulle bli för dyrt att ha lösa fibrer.
Man löser även ett av problemen med konstruktion av dunsäckar, nämligen att det lösa dunet tvingar fram en lösning med fack för att dunet inte ska åka omkring som i ett gammalt duntäcke. Det går alltså åt mindre tyg i en syntetsäck eftersom man kan ha större ytor utan mellanväggar. På så vis är alltså mattorna en fördel.

Nån som har en facksydd syntetsäck?
 
Definition på "håller"

En definition skulle kunna vara hur länge säcken håller loftet, vilket ju är det bästa måttet på isoleringsförmågan. Om man mäter när säcken är ny och noterar värdet så kan man ju kontrollmäta var sjätte månad eller så. Sedan får man väl bedöma när det är dags för tvätt eller pensionering.

Jag sydde en quilt för sommarens vandring. Den hade 5 cm loft i slutet av juni. Jag använde den under tre veckor, varefter den hängt hemma på galgen. Sedan använde jag den vid en oktober-tur i Vålådalstrakten och frös. Vid hemkomsten kunde jag konstatera att loftet nu var 4 cm.

Man får väl säga att jag är lindrigt sagt besviken över Primaloft och har på allvar börjat fundera på att växla tillbaka till dunquilt eller dunsäck efter mer än 20 år som syntetsäcksfantast.
Hälsningar
Jörgen
 
Bra dun håller länge

Jag har en dunsovsäck som jag ärvt av min pappa. Han köpte den i Skottland 1959, så den är alltså 45 år gammal. Den är väl inte använd extremt mycket, men för ca 15 år sedan fick jag sy på en ny snörkanal upptill eftersom den gamla var alldeles utsliten.

Jag använder den fortfarande då och då, och den fungerar bra. Jag vet inte riktigt hur varm den var när den var ny (jag var inte ens född då), men att dömma av fackens höjd mm så uppskattar jag att den har kvar sådär 2/3 av det ursprungliga loftet.

Hur länge dagens syntetsäckar håller har jag ingen aning om, men jag tvivlar på att de håller i 50 år.

Peter
 
Re: Bra dun håller länge

Pask; sa:
Hur länge dagens syntetsäckar håller har jag ingen aning om, men jag tvivlar på att de håller i 50 år.

Även om jag tror att dunsäckar håller loftet längre, så måste jag ändå berätta om min första sovsäck, en Caravan Dreamfill som jag fick i julklapp 1978. Den går fortfarande att använda till övernattningar på det varmare halvåret (vilket jag alltid har använt den till). Eller rättare sagt: jag upplever inte att den har blivit kallare, även om min Ajungilak Kompakt (1994) alltid har varit avsevärt mycket varmare, trots samma vikt.

Så även 26 och 10 år gamla syntetsäckar funkar. Jag återkommer med rapport om 25 år till :)
 
Håller och håller

Det känns mest användbart att diskutera utifrån hur länge en sovsäck håller värmen. Dvs ungefär den värme den höll när den var ny. Om jag köper en sovsäck som skall klara 10 minusgrader vill jag att den skall klara just det. Om den många år senare fortfarande "håller" för att användas vid 10 plusgrader, så är det ju bra, men jag lär bli tvungen att skaffa en ny för att kunna ligga ute i 10 minus.

Det mesta jag har hört eller upplevt talar för att dun håller loftet längre än syntet. Trots detta har jag föredragit syntetsäckar i många år. Det beror på att det viktigaste för mig inte är hur länge den håller, utan hur skön den är när jag använder den. Det innebär att man får köpa nya syntetsäckar oftare om man vill ha en viss värmeisolering än vad man behöver göra med dunsäckar. Men som sagt, mäter man loftet är det ju lätt att konstatera när man tappat 10-20% isoleringsförmåga och bör köpa nytt.

Hälsningar
Jörgen
 
Är det alltså bara jag som har upplevt att en dunsäck fungerar som en "dunspridare" och efter 10-15 år är mer eller mindre tom?
 
Hållbarhet

NUI; sa:
Det känns mest användbart att diskutera utifrån hur länge en sovsäck håller värmen. Dvs ungefär den värme den höll när den var ny.

Jag har inte några vetenskapliga belägg för detta, men jag tror att en sovsäck försämras någorlunda stadigt från första gången man använder den. Stoppningen komprimeras, slits, smutsas ner, utsätts för fukt etc. Enligt ditt resonemang skulle det finnas någon sorts "tröskeleffekt" när man plötsligt upplever sovsäcken som sämre. Det kan säkert inträffa om man utsätter den för någon extrem påfrestning, men vid normal användning tror jag att försämringen går gradvis från första stund. Vad är då "ungefär den värme den höll när den var ny"? Är det 5% sämre, eller 10% sämre?

Jag brukar ge rådet att köpa en lite varmare säck än vad man behöver, just för att den försämras med tiden. Är den för varm första åren, så kanske den är lagom efter 10 år och efter 20 år börjar man frysa. Då får man köpa en ny.


nermander; sa:
Är det alltså bara jag som har upplevt att en dunsäck fungerar som en "dunspridare" och efter 10-15 år är mer eller mindre tom?

"Caravan 1000 Downless" var ett skämt från min tid i Friluftsfrämjandet på 80-talet.

Hur mycket en sovsäck tappar har mycket att göra med kvaliteten på tyg och sömnad. Caravans dunsovsäckar höll väl inte så värst hög kvalitet, och dunet försvann ut efter hand. Säckar med bättre kvalitet behåller sitt dun betydligt bättre, även om ett och annat litet dun brukar krypa ut även ur de bästa dunsäckarna. Det är väl delvis därför som jag förordar att man hellre skall köpa en lite för tjock säck än en lite för tunn.

Peter
 
Om det bara är dunet som är problemet med en gammal säck kan det kanske vara en god idé att skicka iväg den för påfyllning/byte av dunet. Eller om man kan beställa hem dun och fixa det själv.

Jag skickade min säck till RAB för jag ville ha lite mer loft och värme, för bara £25 sprättade de alla cellerna, fyllde i lite mer dun av högsta kvalitet, sydde ihop den och skickade tillbaka den till mig med budbil. Bra service.
 
Försämring

Jag tror också att sovsäckarna försämras kontinuerligt, det handlar om en gradskillnad. Sedan kan extrema åtgärder påverka. Jag har läst att första gången man kör en syntetsäck i kompressionsfodral och drar åt hårt så försvinner ganska mycket loft som sedan aldrig kommer tillbaka.

Som motsats kan nämnas en uppgift jag fått om dunsäckar. När man sprättade upp vakuumförpackningen runt dunsäckar som legat sådär 20 år i NATOs mobiliseringsförråd så återtog de sitt ursprungliga loft.

Sedan handlar det väl om en gradskillnad och hur fort försämringen går. Förlorar jag 10-20% loft ganska direkt (vilket hände med min hemsydda) så känns det ju mindre tilltalande. Förlorar jag detsamma på 3 år (syntetsäck?) eller på 6 år (dunsäck) så är det ju lättare att hantera både praktiskt och ekonomiskt.

Jag tycker också att utvecklingen av tunna, duntäta vävar på senare år gör att det känns mindre intressant att fylla på gamla dunsäckar. Väven är ju trots allt en ganska stor del av totalvikten. Jag funderar faktiskt på att sprätta upp min gamla Caravan Arctic från 70-talet och använda dunet till en hemsydd quilt av ultralätt ripstop.

Hälsningar
Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
aksello Hur länge håller tältdukens behandling? Bo och sova 9
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Knall Tentipi håller materialegenskaper hemliga Bo och sova 12
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
fotografiskt Summit reactor extreme - håller den måttet? Bo och sova 5
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.