• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Myggnät i ventilation, ett måste?

Sitter och väljer olika tremannatält, tunnel. Är väldigt sugen på Hilleberg, bla. för man kan rulla upp absiden på Katium 3GT. Men flrea av deras modeller har vad jag förstått inga myggnät i ventilerna på gavlarna. Är det inte nödvändigt tycker ni? Vill gärna har stor absid, därför GT modellerna. Även Nallo 3GT är intressant, men då jag är ca 185, så det kanske inte är bra med sluttande fotända?

Jag har Kaitum 3GT (är 189cm). Har även ett Keron 4GT sedan mååånga år och jag tycker faktiskt att myggnät i ventilerna även på yttertältet är en självklarhet. Den viktbesparingen känns nästan fånig.

Annars är Kaitum ett mycket trevligt tält med flera trevliga funktioner som tex att öppna hela kortsidorna.

Jag tycker inte det är avgörande. Jag har tält som har myggnät i yttertältets ventilation (Nammatj 2GT) och två utan (Kaitum 2 resp Nallo2). Först var jag lite skeptisk till avsaknaden, men efter att ha prövat även under riktigt myggrika förhållanden är jag mer neutral. Myggen tar sig in i absiderna vilket som, med dig och på dig när du går in/ut eller via någon glipa mot marken. Utan myggnät i ventilationen (eller öppet myggnät) går det fint att rensa ut mygg/knott, bara ta kepsen mot tältets tak och skicka ut hela svärmen genom ventilen.

I Nallo (utan GT) är ju själva ventilationsregleringen i yttertältet integrerat i dörren, men i Kaitum och NalloGT hade varit ganska lätt att göra dess ventilationsdesign likt Nammatj. Jag är säker på att det är många användare som skulle uppskatta detta.
Själva brukar vi aldrig tillbringa någon tid i själva absiderna, de är för förvaring av utrustningen och matlagning i dåligt väder, men även vid det senare sitter vi i innertältet och kan skydda oss med dess myggnätslösning vid behov.

Senast ändrad:
Håller med millgard att myggnät i ventilerna är viktig, Har ett Keron 3GT och det är gott att krypa in i tältet när ohyran är plågsam på utsidan och starta en myggjagare i absiden, utan att det fri väg in i tältet.

myggnät i ventilerna till ett innertält - absolut ja, men i ett yttertält spelar det mig ingen roll då myggen kommer dit ändå.

Har inte ens tänkt på att vårt tält inte har myggnät i ventilen i yttertältet. Tänker mig att det rentav kan vara bättre utan, eftersom de hindrar luftflödet.

Logga in

<% if (false): %> <% endif %>