Stängningsbara vindstrutar/ventilation

Verkar inte finnas något om detta, så jag startar en ny tråd.

Hur viktigt är det att kunna stänga ventilationen på ett vintertält?
Givetvis är det förkastligt med avseende på ventilationen, men om det drevar in snö är väl detta värre?

Jag har själv ett Fjällräven Vålå tunneltält (utgången modell), vilket är ett tresäsongstält som saknar detta.

Jag misstänker att det skall blåsa bra hårt innan snön letar sig in genom vindstrutarna, men hur hårt egentligen?
 
Står det i vindriktningen och är öppet i båda ändarna lär det nog driva in en del - men inte värre än att man får borsta av packningen lite. Det driver nog in mer längs med marken om man inte tätat där. Se bilden här vad som hände mig pga dålig marktätning: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64522

Annars är nog problemet snarast att du inte lär få upp nån värme i tältet när det blåser.
 
Det kan bli ett fyllande snöupplag inne i yttertältet. Att förbättra ett tält med stängbar lucka innanför luftningsstruten är inte speciellt svårt som DIYS, men hur ser det ut nere vid marken, glipa? I så fall behövs snökjolar oxså.
 
Så - det driver in mer efter marken, men det driver in en del genom ventilerna också.

Mitt tält ska stå med innertältet mot vinden. Om det drevar in snö via ventilen, vad händer då? Blir det så varmt i tältet att det som hamnar på innertältet smälter, eller är det bara att borsta av det på morgonen?
 
Det kan bli ett fyllande snöupplag inne i yttertältet. Att förbättra ett tält med stängbar lucka innanför luftningsstruten är inte speciellt svårt som DIYS, men hur ser det ut nere vid marken, glipa? I så fall behövs snökjolar oxså.

Det är en liten glipa vid marken, men det löser man ju genom att gräva ner sig lite eller att skotta en liten mur =)

Jo jag har funderat på att sy dit ett par luckor. Kanske finns det någon bra ritning här på utsidan?
 
En fråga till.

Vad anser ni om att ha myggnät i vindstrutarna. Om kondens fryser och tätar myggnätet (och om man har tätat ordentligt längs väggarna på tältet) då blir ju tältet ganska tätt.

Blir det så tätt att det rent utav är farligt?

I så fall funderar jag på att ta bort myggnätet där. Det fyller knappast någon myggfunktion på ett tält som inte går ända ner till marken, och ventilationen lär ju bli bättre utan nätet.

Jag har fått bra tips av seobserver via PM på hur jag kan tillverka luckor till vindstrutarna, men frågan är om jag ska skära bort nätet?

/Tomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.