Små myggnät, finns det?

Hej Utsidan,
Att sova under bar himmel kan ju vara trevligt, om inte myggen är för intensiva. Har hänt att jag packat med antingen tält eller sovsäcksöverdrag bara för att hålla dem borta. Känns lite onödigt ibland.
Finns det några små myggnät/mygghuvor som man kan ha över huvudänden av sovsäcken för att få ha ansiktet ifred när man sover?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nästan som jag tänkt mig.
Men:
- det ser inte ut att vara ngn båge eller annan metod för att hålla upp nätet. Hur får man det från lagom avstånd från ansiktet?
- hur lägger man sig? Först in i sovsäcken, och sen ska mygghuvan träs över, hur funkar det? Rymlig underkant på mugghuvan?

Gå till en affär som säljer barnvagnar och köp ett myggnät. Jag har ett till dubbelvagn med resår som jag trär runt en bildörr för att ha fönstret öppet när jag sover i bilen. Sluter tätt när jag stänger dörren och funkar kanon! Det nätet har jag även lagt över mig när jag sovit ute, tyckte det funka bra utan pinne.

(...) Hur får man det från lagom avstånd från ansiktet? (...)
På den tiden jag sov ute i myggrika trakter hade jag med en plan bit myggnät, köpt billigt som metervara. Jag riggade ryggsäcken i stående läge (kängor, stenar etc) och använde den som "sänggavel" att hänga nätet från. Nedre änden svepte jag bara tätt om mig i ca brösthöjd efter att ha krupit in i sovsäcken (varefter jag drog igen den helt).
Och ja, det är en fördel att få nätet på lite distans från huden, annars biter fanskapet igenom.

Men en vanlig mygghuva har jag lyckats med en mössa som man viker upp kanten på så att kanten blir tjockare och ger distans. Ska tilläggas att jag har yvigt skägg o mustasch som hjälper till. Har även lyckats sova med keps för huvans skull - men då får man träna på att sova på rygg...inte alltid lätt.
Om du har vandringsstavar så är det lätt att spänna upp: två tältlinor för varje stav samt en längsgående tältlina mellan stavarna högst upp. Häng myggnätet från längsgående (kan va bökigt att spänna upp själv, men med träning funkar allt). Voilá!
Finns oxå sovsäckar med inbyggt myggnät för ansiktet.
Finns myggnätsmunktröja med ett "lock" för ansiktet som man stänger med dragkedja. Detta myggnätet är rätt styvt, inte som mygghuvor, och kanske står bättre. Kostar nån hundralapp på överskottslager. Dubbelfunktion får du om du använder den som "meshfoder" i en ofodrad ul-regnjacka - för att snabbare transportera bort fukt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips