Hemestra i tält hela vintern

Sugen som man är på att sova ute under bar himmel så mycket det går och suga i sig den friska luften har jag nu fått idén att tälta på tomten hela vintern. Nu söker jag andra som antingen har funderat på det, som redan gör det, som kan tänka sig att göra och så delar vi erfarenheter och utrustningstips i denna tråd.

Bakgrund
Som många andra här, tar jag gärna sovsäcken och sover ute, men kruxet har varit att det snöar och regnar ganska ofta, vilket leder till att man vaknar 3, försöker somna om, vaknar 4, ger upp och sedan går man in och lägger sig med zombie-liknande gång på jobbet. Så jag har funderat en smula på hur jag ska lösa detta - och jag vet - lösningen heter tälta på trädgården, men jag har inte riktigt tänkt i de banorna för det har känts alldeles för "seriöst". Men i år blir det :)

Jag har också kikat på en form av värmematta i och med att jag är i trädgården - som sagt - jag vill njuta av himlen, luften och nödvändigtvis inte plåga mig igenom -20 grader då jag inte är ute efter själva prestationen - bara upplevelsen av bar himmel.

Som ni ser på bilden la jag en liten trall, för att skapa en köldbrygga till marken. (Tomten är stor. Den är inte min. Ja, jag har tur :)

Utrustning nu:
Tält: Marmot Limelight
Sovsäck: North Face
Trall: Byggmax 80 x 80 cm färdig
Liggunderlag: IKEA fällbar - jag måste ha denna för grannens katt har pyst sönder alla med luft jag har :(

På gång:
Vintertält
Värmematta
Eldragning till tältet för värmematta
 

Bilagor

  • Vintertälta i trädgården..jpeg
    Vintertälta i trädgården..jpeg
    344.5 KB · Visningar: 329
Roligt projekt! Har du sett tråden "En natt ute i månaden"? Där diskuteras en del liknande saker. Sen finns det förstås massor av andra trådar om tältning här på Utsidan.

Titta på himlen är förstås svårt om du ligger i tält. Kan du modifiera din plattform lite till ett vindskydd i stället?

 
Hej! Japp - har sett den tråden - dock verkar det inte vara så många där som permanentbor ute i tält så tankebanan är lite olika.

Har inte sett någon tråd om längre vintertältning - gjorde dock bara en enklare sök - hittade några roliga blogginlägg dock.

Tältet används bara när det snöar/regnar. Annars sover jag givetvis utanför tältet såklart :)
Om det är stjärnklart när jag lägger mig = Utanför tältet
Ser inga stjärnor = Tält
 
Jo, det finns några intressanta bloggar och artiklar. Även en bok. Här är några som testat den enklaste formen:
 
Du har inte övervägt en kåta då? Med en liten kamin? Gör ju underverk för att torka ur utrustning och så men du kanske gör det inne i huset helt enkelt.. I alla fall så är det mysigt och kåta utan innertält är inte alls lika instängd som ett vanligt tält.

Med en kåta kan du också njuta av utsikten även när det regnar, bara att lämna den stora dörren öppen.
 
Eftersom du ändå har ett tralldäck... två eller tre låga "väggar" av reglar och nån bomull/polyesterväv som t.ex Moskoselkåtans väv, eller (snyggare) trästockar och ett tak som är genomskinligt, antingen som ett växthus med gamla fönsterrutor, eller (dyrare) en stor polykarbonatskiva ? Egentligen typ ett växthus alltså... :)
 
Jo, det finns några intressanta bloggar och artiklar. Även en bok. Här är några som testat den enklaste formen:

Tack för bra boktips!
De övriga ska jag också spana in - tack!
 
Du har inte övervägt en kåta då? Med en liten kamin? Gör ju underverk för att torka ur utrustning och så men du kanske gör det inne i huset helt enkelt.. I alla fall så är det mysigt och kåta utan innertält är inte alls lika instängd som ett vanligt tält.

Med en kåta kan du också njuta av utsikten även när det regnar, bara att lämna den stora dörren öppen.

Kåta o kamin låter underbart - om detta funkar fint i år kanske jag uppgraderar till det. Brasa i mitten är ju sjukt trevligt :)
 
Vilket fint ställe. Jag skulle lyxa till det, några renskinn, en tarp uppsatt bredvid, campingstol / bord, en fin eldstad.

Är HELT inne på det spåret. Har redan spanat in renskinn och lite annat och av den orsaken också spanat in ett något större tält. Återkommer med tältvalet.
 
Eftersom du ändå har ett tralldäck... två eller tre låga "väggar" av reglar och nån bomull/polyesterväv som t.ex Moskoselkåtans väv, eller (snyggare) trästockar och ett tak som är genomskinligt, antingen som ett växthus med gamla fönsterrutor, eller (dyrare) en stor polykarbonatskiva ? Egentligen typ ett växthus alltså... :)

Det är också lockande - ett större projekt dock - en annan nackdel är kanske luftgenomströmningen och den totala utsikten försämras något. Sedan känns det ganska bra att jag som nu relativt enkelt kan ta bort allt på cirka 1 timme och flytta till annan plats om jag nu vill.
 
Som ni ser på bilden la jag en liten trall, för att skapa en köldbrygga till marken.
Luft som kan röra sig under trallen kyler väl mer än marken på vintern?
Jämför med hängmatta som kräver underquilt när det är kallt.
Det kanske inte spelar så stor roll om du har liggunderlag/madrass ovanpå, men isoleringsskivor av cellplast kostar inte mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Snöluffaren Andas kall luft hela vintern? Allmänt om friluftsliv 12
haraldn Kallt vatten hela dagen Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.