Impregnera om myggnät

Finns det någon som vet hur man gör. Ett myggnät håller väl bara i ett par år sedan måste man impregnera om det.
 
Inte tillåtet i Sverige

Kolla på Smittskyddsinstitutets skrift om Malaria.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/upload/PDF-filer/Malariaprofylax-2002.pdf

På sidan 3 står att det går att återimpregnera näten.
"I Sverige är det inte tillåtet att impregnera/reimpregnera näten på egen hand, p g a permetrin är toxiskt för fiskar. I andra länder, t ex i Norge och Storbritannien, går det emellertid bra att
köpa medel för reimpregnering. Färdigimpregnerade nät finns att köpa på de flesta av landets infektionskliniker."

Thure
 
I länder med malaria där nät används finns ofta impregneringstabletter att köpa mycket billigt. Jag vet inte vart du ska men i Tanzania finns flera fabrikat, bla Ngao, för några kronor.
 
Det aer raett som Peter skrev att det aer traadarna mellan haalen som haaller myggorna borta...

Jag har anvaent impregneringsmedel i form av spray och det fungerar perfekt, kanske lite vael perfekt. Jag koept mitt spray i Thailand och betaldae under 10kr foer det. Tyvaer saa staar det paa thailaendska paa burken saa jag har ingen aning vad det innehaaller och det kanske aer baest saa.

Effekten av sprayet aer att de mygg och andra konstiga djur som landar paa myggnaetet doer naestan direkt saa paa morgonen brukar man ha en liten hoeg av doeda djur runt kanterna paa naetet. Jag vet inte hur nyttigt det aer att sjaelv sova under naetet och det kanske finns en anledning varfoer det inte saeljs spray saadant spray i Sverige. Om jag inte har helt fel saa brukar man kunna koepa impegneringsspray aeven i Sverige. Jag tror att jag blev erbjuden att koepa nytt spray i Sverige paa en vaccinationsklinik men det var naagra aar sedan. Fick aeven reda paa daer att man kunde koepa baettre och billigare utomlands. Ska du aaka till naagot konstigt land saa kan du saekert koepa impregneringsmedel daer istaellet. Ett effektivare och billigare medel.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dabac Impregnera myggnät? Bo och sova 11
Lasse Be Impregnera tält Bo och sova 9
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
aksello Kan impregnera en tältduk? Bo och sova 11
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
solstace Impregnera tält? Blöta fläckar på duken. Bo och sova 3
anton_karlsson_78_yahoo.se Impregnera sovsäck? Bo och sova 11
rofe85 impregnera rävtält... Bo och sova 9
ruha Impregnera tält? Bo och sova 0
Schneeberger Knottsäkert myggnät Bo och sova 17
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
andersmossing Myggnät till hängmatta Bo och sova 6
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
Bob Probert Hilleberg myggnät Bo och sova 18
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
såg Sovsäck med fast myggnät Bo och sova 12
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
SUPERENDURO STORT myggnät... knottsäkert Bo och sova 6
9fingrar Litet myggnät 130x150 Bo och sova 0
Putte74 Sovsäcksöverdrag med myggnät Bo och sova 7
mdamm Lagning av myggnät i tält Bo och sova 3
bananmannen Myggnät till tarpen. Bo och sova 5
Spinspider Mesh (myggnät) som innertält? Bo och sova 0
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
Sarvi Finmaskigt myggnät, svart/grönt, i Sthlm Bo och sova 20
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
lindhor Lätt och litet myggnät för 2 Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.