Knottsäkert myggnät

Jag har ett HB Mesh Ridge som jag använder under min Tarp 10.

Finns det något knottsäkert alternativ med golv?

Det ska rymma 2 pers och passa under samma Tarp.

Uffe
 
Inte svaret du frågar efter, men min erfarenhet är att knott inte biter inne i tältet. De samlas uppe i taket och är kvar där på morgonen utan att någon gång gått på blodtappnings reider. Myggen däremot. Skulle vilja ha ett snack med den skyldige.😫
 
Det är en bonus med tarp att man får ta att man ser ut att fått röda hund enda som hjälper är att elda.
De mesh som är knott täta är ofta nästan lufttäta hade ett Nytt MSR som var stor sk.på värmen med öppet el stängt inner tält fast 2/3 mesh
 
finns flera på backpackinglight.se. Om du söker på engelska så heter knottsäkert no-see-um eller no-see-ums.
 
Min erfarenhet är att även "knottsäkra" myggnät (no-see-um) visserligen stoppar större knott, men släpper igenom svi. Som McGallon nämner här ovan instämmer jag dock i att jag inte har upplevt det som ett problem i tältet.
 
Man får väl ha en thermacell backpacker med myggpads eller tom thermacells egna pads rykande under och stigande mot takåsen om knottnivån är mycket hög. Knott behöver dock mycket mer pyretriner/d-alletrin (ca 5 ggr mer) innan det verkar så skyddande zonen kring en thermacell-värmare blir betydligt mindre än med mygg.
 
Dum fråga kanske men varför blir det då inga knott i ett vanligt tält? Hade mitt Keron på Sveriges knottrikaste plats i helgen, fullt öppna myggnätsdörrar i båda ändarna av innertältet och i ventilationen.
Hittar dom inte in eller är man så skyddad av yttertältet?
Menar nu den minsta sortens knott, dom som knappt syns...
/P
 
Mygg knott går på din utanningslukt och till viss del svettlukt och andra kroppsdofter så bara de får tillräcklig konc.så hittar de dig.
Jag var ute och gick på ganska öppen motionsbana i S.SV.med lite blåst och bara på de sek. jag stoppade in öronproppar till radion och satt på den så fick jag flera myggbett då jag stod still vid rast på fjälltur så gäller det att välja en öppen plats med lite vind,och vara berädd att gå direkt du börjar få stick.
 
Vi var
Dum fråga kanske men varför blir det då inga knott i ett vanligt tält? Hade mitt Keron på Sveriges knottrikaste plats i helgen, fullt öppna myggnätsdörrar i båda ändarna av innertältet och i ventilationen.
Hittar dom inte in eller är man så skyddad av yttertältet?
Menar nu den minsta sortens knott, dom som knappt syns...
/P
Vi var i Vålådalen och det var djävulskt mycket ”småschwedan”/svidan/svirro i båda HB-tälten. Första gången jag använt min Thermacell på säkert 7-8 år pga att vår fyraåring reagerar såpass på insektsbett. Det var rena moln med svidan så jag drog mig i det absolut längsta för att fånigt och pinka 2 ggr på natten. Fick med mängder in trots att jag försökte vara snabbt så dödade av dem med Thermacell. Den kombon med svedan och riktigt jävla varmt så man ligger i kalsonger ovanpå sovsäcken och flämtar…
 
Jag har haft god framgång med myggspray på nät som är för glesa för knott.
Även fast knotten fysiskt kommer igenom maskorna så låter de bli när det osar DEET om dem.
Kan tänka mig att det kortar livslängden på nätet, men det är ju ändå kass om det släpper in knott..
 
Vi var

Vi var i Vålådalen och det var djävulskt mycket ”småschwedan”/svidan/svirro i båda HB-tälten. Första gången jag använt min Thermacell på säkert 7-8 år pga att vår fyraåring reagerar såpass på insektsbett. Det var rena moln med svidan så jag drog mig i det absolut längsta för att fånigt och pinka 2 ggr på natten. Fick med mängder in trots att jag försökte vara snabbt så dödade av dem med Thermacell. Den kombon med svedan och riktigt jävla varmt så man ligger i kalsonger ovanpå sovsäcken och flämtar…
Men kom knotten in via nätet eller när dörrarna öppnades? Vi hade nämligen inga knott i tältet men väl i båda absiderna.
/P
 
Men kom knotten in via nätet eller när dörrarna öppnades? Vi hade nämligen inga knott i tältet men väl i båda absiderna.
/P
De kom inte in genom Hillebergs myggnät bra nog men det var jävulskt mycket så omöjligt att inte få in mängder även om jag försökte kasta mig ut och in. Värsta jag varit med om på många år vad gäller mygg och knott. Gott om vanliga knott nu här i Åre också. Cyklar MTB så huserar i skogen en del.
 
  • Gilla
Reactions: hsp

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.