Hilleberg myggnät

Har mycket sent omsider upptäckt att bara HBs black label tält har myggventilter i yttertältet. Alltså innebär detta att alla red label och neråt saknar denna vad jag anser absolut fullständigt självklara detalj. Ni HB huliganer som ständigt prisar dessa tält, hur fasen kan ni prisa tält för upp till 10000 som saknar en så fullständigt självklar detalj??
 
Det varierar lite från tält till tält

Mitt Enan myggnät i ventilerna som sitter i vardera kortända av yttertältet. Lite osäker men tror att Soulo har myggnät i takventilen.

Men jag skulle tycka det var en aning frustrerande att ha tält som Kaitum och Nallo utan myggnät i ventilerna på kortsidorna.
 
Senast ändrad:
Men Enan ännu lägrmen ändå dyrt som fan. Det är väl lägsta nivån Enan ligger på men samtidigt dyrt för Everebestigning. Är folk lättlurade eller jävligt lättlurade?
 
Ingen förlust

Har mycket sent omsider upptäckt att bara HBs black label tält har myggventilter i yttertältet. Alltså innebär detta att alla red label och neråt saknar denna vad jag anser absolut fullständigt självklara detalj. Ni HB huliganer som ständigt prisar dessa tält, hur fasen kan ni prisa tält för upp till 10000 som saknar en så fullständigt självklar detalj??

Bara för att Du anser att det är en självklarhet och tydligen ett måste? så innebär det inte att alla andra tycker så!
Det är bara i deras black label tält som har myggnät i dörren samt i ventilationsstrutarna. kan tänka mig att det är en fördel vintertid då det även förhindrar yrsnön att komma in i förtältet.

För egen del så är det Inget jag någonsin saknat på mina hilleberg tält, är det mycket mygg ute/i förtältet så håller jag mig på insidan, svårare än så är det inte :)!
Myggen/knotten kommer sig in ändå i absiden, myggnät eller inte!

I Liberia så skar vi bort myggnätet i vindstrutarna helt enkelt för att få bättre luftgenomflöde.

Sedan har jag absolut ingen aning om andra tältmakare har det?
 
Men Enan ännu lägrmen ändå dyrt som fan. Det är väl lägsta nivån Enan ligger på men samtidigt dyrt för Everebestigning. Är folk lättlurade eller jävligt lättlurade?

Jag är väldigt lättlurad, men som tur är finns ju sådana som du som ser igenom allt och kan beskriva den verkliga verkligheten :).

//J
 
Har vandrat med HB-tält i fjällen sedan -95. Inget har haft myggnät i ventilerna som du beskriver. Har aldrig saknat det. I de HB-tält med små absider (ex Niak) så "lever" man ju ändå inne i innertältet. Lagar mat mm gör man utanför och då spelar det ju ingen roll med myggnät... I mitt Kaitum 3GT så har det heller inte varit ett problem. De mygg som kommer in när man öppnar dörren slås snabbt ihjäl. Ventilationsöppningarna har jag ffa öppet nattetid, när man sover inne i tältet och skapar kondens.

Jag måste faktiskt skriva att jag trodde att du skämtade i början men sen förstod jag att du var allvarlig...
 
Jo jag har faktiskt råkat ut för problemet flera gånger innan jag skaffat tält med myggnät i ventilerna. Är det pissväder t ex på morgonen efter en myggnatt är det inte läge att gå ut och laga mat. Det gör jag i absiden. Och där vill jag självklart inte ha en massa mygg.
 
Prioriteringar

Tja den verkliga verkligheten för mig är väl den jag har erfarenhet av. Hade jag inte haft problem med mygg hade jag väl hållt truten??

Mycket hänger ju på val av tältplats också, slår man läger på lägre nivåer eller där det finns mycket björksly så bingo...där finns myggen.
Själv väljer jag alltid att tälta lite mera exponerat där det är lite vind, helt enkelt för att det är mindre insekter där!

Jag lagar alltid mat i absiden, om det inte är helt fantastiskt väder vill säga. Vid ett tillfälle ifjol var det säkerligen över 100 mygg i absiden mot nätet, använde tre säsongstält så dom kommer in underifrån.
Då får man anpassa sig, laga mat igenom en liten springa bara, funkis.
Resterande 20 nätter hade jag inga problem med mygg.

Att du nu har problem med mygg vilket är uppenbart innebär inte att du per automatik ska snudd på idiotklassa alla som köper dyra tält som Inte har myggnät överallt. Andra människor prioritera annorlunda, så tänk till lite extra innan du kastar ur dig någonting.
 
Mycket hänger ju på val av tältplats också, slår man läger på lägre nivåer eller där det finns mycket björksly så bingo...där finns myggen.
Själv väljer jag alltid att tälta lite mera exponerat där det är lite vind, helt enkelt för att det är mindre insekter där!

Jag lagar alltid mat i absiden, om det inte är helt fantastiskt väder vill säga. Vid ett tillfälle ifjol var det säkerligen över 100 mygg i absiden mot nätet, använde tre säsongstält så dom kommer in underifrån.
Då får man anpassa sig, laga mat igenom en liten springa bara, funkis.
Resterande 20 nätter hade jag inga problem med mygg.

Att du nu har problem med mygg vilket är uppenbart innebär inte att du per automatik ska snudd på idiotklassa alla som köper dyra tält som Inte har myggnät överallt. Andra människor prioritera annorlunda, så tänk till lite extra innan du kastar ur dig någonting.
Jag idiotklassar ingen. Däremot fattar jag bara inte att om jag köper ett tält för uppåt 10 000 följer inte en sån självklarhet med.
Sen kan jag dundra on deras hållbarhet i storm. De är INTE så jävla fantastiska som det verkar.
 
Internet-hyfs?

Jag har länge uppskattat Utsidan, en sida där det går att hitta mycket matnyttigt och många hjälpsamma kommentarer. Denna tråd tillhör dock inte dessa kategorier...

Något som dock slagit mig under en tid är att hur många trådar som fullständigt urartar från den ursprungliga frågeställningen (jepp - här gör jag mig skyldig till detta) och alltför ofta närmar sig rena personangrepp. Ytterligare ett fenomen är trådar som startas i direkt affekt, som denna tråd, där författaren utgjuter sin ilska över något och samtidig mer eller mindre idiotförklarar hela sin omvärld (såvida inte omvärlden samtycker förstås). Men detta sagt, det finns trådar på Utsidan som är betydligt värre än denna, men inte kan trådens inledningen (och senare inlägg) påstås vara särskilt trevlig!

Vad vill författaren uppnå egentligen? Berätta att människor som köper Hilleberg-tält är idioter för att tälten är överprissatta, vissa modeller saknar myggnät samt de dessutom inte så "jävla fantastiska"? Om det nu finns en genuin undran över varför en detalj som myggnät eller ej, varför inte fråga tillverkaren direkt? Vilket svar önskas egentligen från forumet?

Nu återfinns detta fenomen självklart inte enbart på Utsidan utan verkar tråkigt nog öka i många olika forum. Vän av ordning kanske härmed tycker att såna som jag borde hålla mig borta från Internet om jag tycker att detta är upprörande? Tja, faktum är att det blir allt mindre tid på olika forum iaf. Vem vet, kanske är jag inte ensam i mina funderingar...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.