Hilleberg Soulo 1 pers + hund

Vandrar med min hund och är sugen på turskidor och tälta även vintertid så ett nytt tält behövs. (Hunden är en australian shepherd, ca 20 kg). Så jag är ute efter ett nytt tält som funkar året om, har ett enkelt litet tvåmanstält idag med minimal absid.
Funderar på om ett Hilleberg Soulo kan funka eller om vi behöver ett större tält? Vilket isf? Allak 2? Eller annat?
Tacksam för alla synpunkter.

Jag använder ett Nallo 2 till det du beskriver. Det räcker till för två hundar plus mig. Jag har två Kleiner Munsterländer. De väger ca 25 kg per styck.

HB Soulo tycker jag blir för litet. Allak 2 borde också fungera.

Jag antar att din hund också ligger inne i innertältet och gett mitt svar baserat på det. De som lägger sin hund i absiden brukar gilla HB GT-modeller.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har ett Soulo och skulle inte tveka att ta med en hund. Skulle få plats både i yttertältet och i innertältet. Jag hade tidigare Akto som jag varit på månadsturer med tillsammans med två hundar på totalt 50 kg utan problem. Soulo har högre takhöjd, men ungefär samma yta.
Tältbehovet är olika från person till person. Jag såg en diskussion om Akto där någon skrev att han varit på 10-dagarstur med en annan person med Akto. Andra tycker det är för litet för en person.
Tänk efter vilka tält du har använt tidigare och om de skulle vara tillräckligt stora och jämför med Soulo. Kom i håg att Soulo har branta väggar så du kan utnyttja hela ytan.

Eftersom du specifikt ställer denna fråga om ett 1p-tält så antar jag att du prioriterar ett litet tält framför ett väldigt rymligt tält.

Soulo är ganska rymligt för att vara ett 1p-tält. De branta väggarna ger bra takhöjd. Upplever det som betydligt rymligare än Akto.

Innertältet är väl tilltaget (det hänger ganska löst). Jag har satt en gummilina med snörlås så att jag kan spänna ut innertältet mot absiden. Absidens storlek minskar, men jag får säkert 15 cm extra utrymme i innertältet. Inte på hela längden naturligtvis, men på mitten och sedan blir det mindre mot ändarna. Det upplevda utrymmet ökar väldigt mycket.
Ryggsäcken får ändå plats i absiden, och vid dörren finns en fri yta. Se bilder nedan.

Så nog tror jag ni får plats, men kungligt med utrymme blir det ju inte =)

Värt att veta är att duk-panelen i fotänden på sidan som inte vetter mot abisden ligger ganska nära innertältet. Om du klämmer in hunden där nere så kan innertältet hamna mot yttertältet, och kondens kan ledas in på golvet.

Annars finns ju Hilleberg Unna till samma vikt med med större innertält. Då får du dock ingen absid, utan får koppla lös några krokar på innertältet för att göra en tillfällig absid.
Det är nog inte lika vindtåligt som Soulo.

IMG_20200814_093512.jpgIMG_20200814_093530.jpgIMG_20200814_093606.jpgIMG_20200814_093620.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips