Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra höjd skulle jag nog vilja påstå är lite att ta i. Det finns visserligen tält med lägre höjd men Scarp 2 har ju 114 cm vilket är ganska stor skillnad för oss långa. Jag har suttit med krummad rygg många gånger i mitt Kaitum 3 GT (105 cm sitthöjd) och önskat 5-10 cm till i höjd.
Att ha ett tält utan absid är inget jag eftersträvar. Antingen ligger packningen utanför tältet med risk att den blir blöt av regn och snö eller så ligger den i tältet med risk att blöta ner sovsäck och kläder om den redan är blöt. Helst har jag stor absid men jag kan tänka mig att gå ner på liten absid om det krävs för att komma ner under 2 kg på ett tält som har mina krav på mått i övrigt.
Hur gör du själv med packningen i Unna? Innanför eller utanför? Jag har aldrig testat det så jag vet inte vad jag tycker om längden.
Packningen utanför, sommartid under regnskydd och vintertid i pulka. Har iofs nästan allt haft med en hund och då är packningen i tältet inget alternativ. På tal om vintertältning är ventilationen i Unna sådär, gränsande till dålig. Höjden har jag ärligt talat aldrig sett som ett bekymmer. Har ett HB Anjan 3 också med, enligt spec, samma takhöjd som jag upplever som lägre. Längden i Unna är inte ett problem, mycket tack vare de ”branta” väggarna.
Nu är det ju lite mer än 200 gram det gäller. Det lättaste Katium väger 3 100 g enligt Hillebergs hemsida medan Scarp 2 väger ca 1 700 g enligt Tarptent. Dessutom har du ingen aning om mina övriga fysiska förutsättningar. Att jag är lång innebär inte med automatik att jag kan bära mycket. Eller har lust för den delen. Jag kanske ska ha med mig mat för 3 veckor och kamerautrusning. Då är det ju rätt onödigt om tältet tar upp för stor plats. Som jag skrev i första inlägget vill jag hitta ett tält som väger under 2 kg och som jag dessutom kan sova i. Jag är alltså inte beredd att ta ett för litet tält bara för att det är lätt. Jag hade gärna haft storleken i ett Kaitum men inte till priset av den vikten. Då verkar Scarp 2 passa tillräckligt bra för en bra vikt.
Packningen utanför, sommartid under regnskydd och vintertid i pulka. Har iofs nästan allt haft med en hund och då är packningen i tältet inget alternativ. På tal om vintertältning är ventilationen i Unna sådär, gränsande till dålig. Höjden har jag ärligt talat aldrig sett som ett bekymmer. Har ett HB Anjan 3 också med, enligt spec, samma takhöjd som jag upplever som lägre. Längden i Unna är inte ett problem, mycket tack vare de ”branta” väggarna.
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
5 kommentarer
Med Husum passerat och bara sol i väderleksrapporten närmade jag mig höga kusten. Vid skagsudde urskilde sig då höga öarna på andra sidan ...
1 kommentar
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
6 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer