Tält för mig som är 190 cm

193 cm, trivs utmärkt i HB Unna. Ingen absid men i övrig fantastiskt tält med bra höjd. Råkar ha ett ”över” som jag kan tänka mig att sälja:)

Olika uppfattning

193 cm, trivs utmärkt i HB Unna. Ingen absid men i övrig fantastiskt tält med bra höjd. Råkar ha ett ”över” som jag kan tänka mig att sälja:)

Bra höjd skulle jag nog vilja påstå är lite att ta i. Det finns visserligen tält med lägre höjd men Scarp 2 har ju 114 cm vilket är ganska stor skillnad för oss långa. Jag har suttit med krummad rygg många gånger i mitt Kaitum 3 GT (105 cm sitthöjd) och önskat 5-10 cm till i höjd.

Att ha ett tält utan absid är inget jag eftersträvar. Antingen ligger packningen utanför tältet med risk att den blir blöt av regn och snö eller så ligger den i tältet med risk att blöta ner sovsäck och kläder om den redan är blöt. Helst har jag stor absid men jag kan tänka mig att gå ner på liten absid om det krävs för att komma ner under 2 kg på ett tält som har mina krav på mått i övrigt.

Hur gör du själv med packningen i Unna? Innanför eller utanför? Jag har aldrig testat det så jag vet inte vad jag tycker om längden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad spelar 200 gram för roll om du inte kan sova i tältet?

Kaitum gäller. Eftersom du är större orkar du bära några hekto till. :)

God jul

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Packningen utanför, sommartid under regnskydd och vintertid i pulka. Har iofs nästan allt haft med en hund och då är packningen i tältet inget alternativ. På tal om vintertältning är ventilationen i Unna sådär, gränsande till dålig. Höjden har jag ärligt talat aldrig sett som ett bekymmer. Har ett HB Anjan 3 också med, enligt spec, samma takhöjd som jag upplever som lägre. Längden i Unna är inte ett problem, mycket tack vare de ”branta” väggarna.

Vad spelar 200 gram för roll om du inte kan sova i tältet?

Kaitum gäller. Eftersom du är större orkar du bära några hekto till. :)

God jul

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Nu är det ju lite mer än 200 gram det gäller. Det lättaste Katium väger 3 100 g enligt Hillebergs hemsida medan Scarp 2 väger ca 1 700 g enligt Tarptent. Dessutom har du ingen aning om mina övriga fysiska förutsättningar. Att jag är lång innebär inte med automatik att jag kan bära mycket. Eller har lust för den delen. Jag kanske ska ha med mig mat för 3 veckor och kamerautrusning. Då är det ju rätt onödigt om tältet tar upp för stor plats. Som jag skrev i första inlägget vill jag hitta ett tält som väger under 2 kg och som jag dessutom kan sova i. Jag är alltså inte beredd att ta ett för litet tält bara för att det är lätt. Jag hade gärna haft storleken i ett Kaitum men inte till priset av den vikten. Då verkar Scarp 2 passa tillräckligt bra för en bra vikt.

Packningen utanför, sommartid under regnskydd och vintertid i pulka. Har iofs nästan allt haft med en hund och då är packningen i tältet inget alternativ. På tal om vintertältning är ventilationen i Unna sådär, gränsande till dålig. Höjden har jag ärligt talat aldrig sett som ett bekymmer. Har ett HB Anjan 3 också med, enligt spec, samma takhöjd som jag upplever som lägre. Längden i Unna är inte ett problem, mycket tack vare de ”branta” väggarna.

Ok då vet jag. Unna är inget för mig som sagt men kul att höra hur folk gör.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips