Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2?

Nån som har nån uppfattning om hur dess två står sig mot varandra? allak är ju lättare vilket är trevligt när man ska bära runt på dem men Keb Dome verkar ha bättre ventilering och ser luftigare ut och lite mer hemtrevligt. Priset är ju något mindre dessutom vilket är trevligt om än inte avgörande när vi ändå ligger runt femsiffrigt.

Hur många vattenpelare behövs egentligen? Inga av de tält jag idag förfogar över har varit utsatt för mer än kortare stormskurar. Det tältet är dock alldeles för stort om man ska sova själv i det.

Jag har inte personligen använt några av dessa tält så kan inte uttala mig om dem som sådant. Jag har däremot flera andra Hilleberg tält och är mycket nöjd med dem.
En för mig viktig aspekt när jag skall betala så mycket för ett tält som dessa båda modeller är att det finns en fungerande service att tillgå om något går sönder eller behöver repareras. Där vet jag att Hilleberg kan ex byta golvet i tältet om det ger upp till en rimlig kostnad och på så sätt kan förlänga livet på tältet ytterligare många år. Jag vet inte hur Fjällrävens service ser ut för liknande reparationer (golv, dragkedjor etc) men värt att undersöka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips