Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer?

Hej!

Jag står i valet mellan att antingen köpa ett Hilleberg Allak 2 eller ett Allak 3. Vi är främst två personer som är ute året runt, och främst enstaka nätter runt Stockholmtrakten. Men vill även kunna sticka upp till fjällen och vandra när det är snöfritt, och har planer att gå på vandringar upp till en vecka i alla fall. Först tänkte vi köpa ett Allak 2, men insåg att det kanske är skönt att ha ett lite större tält om vi t.ex. blir inregnade och behöver spendera en längre stund i tältet. Möjligheten att ta med en liten hund ibland, eller till och med ta med en extra person lockar också med Allak 3. Dock börjar det kännas lite stort om jag vill sticka ut själv ibland också... Ingen av tälten är de allra lättaste, men de känns väl avvägda vad det gäller vikt och pålitlighet...

Hur ska man resonera egentligen? Vad mer borde vi tänka på när vi ska försöka välja tält? Och är det värt 400 gram extra för Allak 3 (3.7 kg) jämfört med Allak 2 (3.3 kg)? Priset spelar inte så stor roll då skillnaden mellan dessa två inte är särskilt stor.

Jag har läst väldigt många trådar här på forumet också, men har inte sett någon som specifikt jämför dessa två tält. Om det finns mer info jag kan bidra med så säg till, jag kompletterar gärna!

Tack för all hjälp!
 
Gå på Allak 3, komplettera med ett separat enmanstält, det är mitt råd. Om det nu är ett bra råd eller inte vet jag inte, jag har ju 10 tält, varav 4 enmans, 2 tvåmans, 3 tremans och ett 6-mans.
 
Skillnaden i innermått:
Bredd 120 vs 160cm
Höjd 105 vs 110
Längd 225 vs 230

Bredden är mest kritisk, har ni breda eller vill ha breda underlag så funkar inte Allak 2. Då de är 65cm och kräver 130cm för två, ett brett och ett standard går bra då det blir 52+65=117cm. I Allak 3 gård det in 3st standard på 160cm ( 52+52+52=156), dvs ingen kan ha extra brett men är man 2 vuxna +1 barn går det oftast bra med två breda uppblåsbara samt ett cellplast i mitten (och lite under) som barnet sover på (barn sover bra på hårda underlag)

Höjden är relativt likvärdig men man märker även futtiga 5cm, särskilt om man är lång. Sätt er på ett liggunderlag och mät er höjd eller ännu bättre håll en kartongskiva på den höjden över den som sitter ner så man får rätt känsla.

Längden är rätt ointressant eftersom tältet har så raka sidor. Om duken sluttar mer har det betydelse om man är lång och riskerar att ta i med fötterna.

Sover bara en av er på brett underlag (eller ingen) och nyttan med att kunna vara 3 inte överväger vikten så skulle jag gå på Allak 2.

Köper ni Allak 3 så är det lättare att motivera ett till lätt enmanstält för soloturerna ;)
 
Om ni bara vill använda tältet för två personer, satsa på tvåmans versionen. Bredden på 130 cm är perfekt för två och medger även att ni även använder två bredare uppblåsbara liggunderlag.
Själv har jag inget Allak, men däremot 3 andra HB tvåmans tunneltält som alla har 130cm liggbredd och testade med ex Exped Synmat 7LW och 7MW som vi sover på.
3-personers med liggbredd 160cm är dock väldigt trångt för tre vuxna och medger inte bredare liggunderlag bredvid varandra. Skall ni sova bekvämt 3- personer är ett fyrapersoners tält att föredra, möjligen med undantag av HB Kaitum 3 som har liggbredd 180cm och dessutom medger att den som sover i mitten ligger skafötters för extra utrymme.
 
Tack alla för era svar!

Som G.Kraft säger så är ju bredden som smalast 120 cm i Allak 2, så då skulle inte två breda liggunderlag fungera. Nu har vi dock för tillfället två smala, men skulle eventuellt vara skönt att uppgradera dem också... Ett brett och ett standard är också ett alternativt!

allak2-2D-SV-sm.jpg


Jag är 180 cm och min fru är 160 cm, så höjden i båda tälten borde vara likvärdig.

Det är svårt att veta hur snart och ofta vi kommer att bli två personer + ett barn eller hund eller i vissa fall en vuxen.

Att köpa ett lite lättare tält för två som utgår från våra konkreta behov nu kanske är smartare faktiskt. Men Allak 3 + ett solotält låter ju ganska bra det med!

Tack igen för informationen! Ska fundera lite mer. Återkommer säkert med mer frågor! :)
 
Äger ett Allak 2, tycker inte vi har några problem alls att rymmas 2 pers i det. Tältet funkar så bra när man har varsin absid, det blir inte så mycket grejjer inne i tältet. Men ska du ha med hund som kräver lite mer utrymme, så kanske 3+1 tälten är att föredra för dig. Allak är hur som helst en jättefint tält, har bara positiva saker att säga om det. Bra val.
 
För finvädersbruk som det låter som att trådskaparen mest går i (helgturer i närområdet) tycker jag att ett Allak är overkill. Köp ett enklare, lättare o billigare kupoltält eller varför inte Hillerberg Anjan 3 GT eller det nya Helags. Anjan 3 GT väger bara 2.3 Kg o då är det inte för tungt för en solotur. Men är du fast besluten att köpa ett Allak, så ta 3-mannavarianten, skönt med utrymme om man är två.
 
Jag har ett Allak 3 och tycker det är perfekt när man är två personer men ja, det känns så klart lite onödigt stort och tungt när man är själv. Jag brukar dock släpa med det när jag är ute själv ändå för att jag gillar verkligen tältet! Jag resonerade vid köpet att viktbesparingen på några hundra gram inte är tillräcklig för att välja Allak 2 istället och jag har inte ångrat mig än så länge.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
tranemoandy Hilleberg Staika vs Allak Bo och sova 14
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.